Subformulier vullen d.m.v. keuzelijst met invoervak

Status
Niet open voor verdere reacties.

JacquesL

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2018
Goedenavond,

Ik ben een beginnend Acces gebruiker. Ondanks dat heb ik toch wel al een aardig databaseje gemaakt. Echter loop ik nu toch tegen een probleem aan waar ik al behoorlijk wat avonden mee bezig ben en het niet voor elkaar krijg, ondanks meneer of mevrouw Google.

Wat ik wil is een keuzelijst met invoervak die na een selectie (in dit geval een maand) een overzicht geeft in het subformulier van alle records die betrekking hebben op mijn maandkeuze. Er zijn ook twee velden waarin gekeken moet worden namelijk "Factuurmaand" en "FactuurmaandSSL" Deze twee lopen niet parallel, maar wil ik wel beide in het subformulier getoond hebben.

Hoe krijg ik dit voor elkaar. Ik heb een "uitgeklede" Database bijgesloten.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen hiermee en om het te leren ook een kleine uitleg geeft van hoe en waar.

Alvast bedankt.

Groetjes
Jacques

Bijlagen

Je hebt één klant in de db, wat wellicht verklaart dat je keuzelijsten Klanten niet werkt, maar het gaat dus om het tabblad Facturatie? Ik zie in de tabel Factuurbestand_2020 dat de tweede kolom (FactuurmaandSSL) niet altijd gevuld is. Ik neem aan dat je dan alleen op de eerste kolom wilt filteren?

Hallo OctaFish,
Fijn dat je zo snel reageert. Het klopt dat er maar één klant staat, dat ben ik zelf. i.v.m. de privacy heb ik de overige klanten weggelaten. Dat formulier werkt naar behoren en doet exact wat ik wil.
Nou het liefst heb ik wanneer ik b.v. Augustus selecteer dat zowel de factuurmaand als de FactuurmaansSSL in het subformulier getoond wordt. Niet elke klant heeft een SSL certificaat namelijk.

Nee, dat zie ik. Maar er is een (nogal stevig) probleem: je kolom Factuurmaand bevat dubbele waarden, waarvan doorgaans één record wél een SSL maand heeft, en één record niet. Dat maakt het onmogelijk om een filter te maken op een datumveld. Wat ik dan overigens ook niet helemaal snap, want op welke datum wil je de facturen filteren? Er is nergens een factuurdatum ingevuld.

De bedoeling is dat ik b.v. de volgende maand (mei) alle klanten moet factureren waarvan de factuurmaand gelijk is aan mei. Deze info zou dus in het subformulier moeten komen te staan. Dus hij moet niet filteren op factuurdatum maar op factuurmaand! Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
En als het niet lukt om beide factuurmaanden te filteren dan maak ik er twee een voor de factuurmaand en een voor de factuurmaandSSL, dat is op zich geen probleem. alleen is de vraag hoe krijg ik het subformulier gevuld als ik in bovenliggende keuzelijst de maand mei selecteer?

Ok, dus je wilt niet filteren op een datum. Dat scheelt :). Wat is dan de functie van dat subformulier? Want dat zie ik dan niet zo. Ik zou eerder een keuzelijst vullen met de geselecteerde klanten.

Ik heb, om de techniek te demonstreren, een extra formulier gemaakt op basis van je facturen. Daarin zit de code die je nodig hebt om te kunnen filteren.

Bijlagen

Top OctaFish,

Dit is wat ik zocht, ik ga hier verder mee aan de slag. Bedankt zover.

Top OctaFish,

Dit is wat ik zocht, ik ga hier verder mee aan de slag. Bedankt zover.

Eén keer bedanken is genoeg :D.

Ja sorry, leek even niet goed te gaan. alles bleef hangen na de knop "Snel reageren" :(

Heb ik ook wel eens. Het lijkt een systematisch probleem te zijn, wellicht door de overgang naar de nieuwe server. Who knows? :)

Hallo OctaFish,

Ik wil je nog even bedanken voor je hulp in bovenstaande. Alles werkt naar behoren en de database is up en running. Ik wilde hem nog een beetje opleuken met een grafiekje , maar de grafiek wizard gaf een DLL foutmelding helaas.

Groet
Jacques

Toch kun je in de nieuwere versies wel weer grafieken maken. Welke versie gebruik je?

Dan moet het kunnen. Wellicht moet je de installatie herstellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan