Submenu wordt in IE6 niet weergegeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

allegrow

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2011
Aangezien ik graag wil dat mijn site voor een groot bedrijf die voornamelijk IE6 en IE7 gebruikt ook zichtbaar is, heb ik een aparte ie6.css en ie7.css aangemaakt.

Het lukt mij helaas niet om in IE6 het submenu te laten weergegeven.

De css-code met betrekking tot het menu is daarin als volgt:

Code:
#menu{
position:relative;
float:right;
font:14px bold Verdana, Arial, sans-serif;
color:#fff;
width:750px;
height:140px;
margin:10px 0 0 auto;
padding:10px 0 10px 0;
background-color:transparent;
text-align:center;
overflow:hidden}

#menu ul{
margin:0; 
padding:0}

#menu li a{
line-height:35px;
display:block; 
padding:0 3px;
color:#369;
font-weight:bold}

#menu li a:hover{
border:1px solid #373737;
z-index:40px}

#menu ul li:hover a, #menu ul li a:hover{
background-color:#369;
color:#fff}

#menu ul li{
float:left;
display:inline;
width:100px; 
height:35px;
list-style:none}

#menu ul li ul li{
display:block; 
text-align:left;
font:12px Verdana, Arial, sans-serif;
width:145px;
float:none;
border-top:none}

#menu li ul{display:none}

#menu ul li:hover ul li a, #menu ul li a:hover ul li a{
color:#369;
background-color:#c8c8b4;
padding:0 12px 0 12px}

#menu ul li:hover ul li:hover a, #menu ul li a:hover ul li a:hover{
color:#fff;
background-color:#369}

#menu ul li:hover ul, #menu ul li:focus ul{
display:block}

De HTML-code:

HTML:
<div id="menu"> 
    <ul>
      <li><a href="http://www.allegrow.nl" class="active">Home</a>
<ul>
<li><a href="visie-missie.html">&nbsp;Visie &amp; Missie</a></li>
<li><a href="informatie.html">&nbsp;Informatie</a></li>
</ul></li>
      <li><a href="coaching.html">Coaching</a>
<ul>
<li><a href="life-coaching.html">Life coaching</a></li>
<li><a href="loopbaancoaching.html">Loopbaancoaching</a></li>
<li><a href="tarieven-coaching.html">Tarieven</a></li>
</ul></li>
      <li><a href="trainingen.html">Trainingen</a></li>
      <li><a href="werkwijze.html">Werkwijze</a>
<ul>
<li><a href="methodieken.html">Methodieken</a></li>
</ul></li>
      <li><a href="over-mij.html">Over mij</a></li>
      <li><a href="inspiratie.html">Inspiratie</a>
<ul>
<li><a href="links.html">&nbsp;Links</a></li>
</ul></li>
<li><a href="contact.html">Contact</a>
<ul>
<li><a href="nieuwsbrief.html">Nieuwsbrief</a></li>
<li><a href="routebeschrijving.html">Routebeschrijving</a></li>
</ul></li>
    </ul></div>
</div>

De site: http://www.allegrow.nl

Wat doe ik fout?

Hoi allegrow,
Jij doet niets fout, IE6 doet het fout. :)
Dit is een zg. Suckerfish-menu, dat geheel volgens de w3c-standaarden werkt met hoveren over een list-item. Maar IE6 kon dat niet.
  • Gelukkig is er een oplossing voor bedacht. Met wat javascript kan IE6 op de been geholpen worden.
  • Verder zijn een paar kleine aanpassingen in de css nodig.
  • Het javascript met uitleg en gebruiksaanwijzing staat hier:
    http://htmldog.com/articles/suckerfish/dropdowns/
Met vriendelijke groet,
CSShunter
Oei! :shocked: Naast slechte ondersteuning voor html/css (sommige websites zullen slecht te bezoeken zijn) zit IE6 vol met veiligheidsrisico's, en dat kan je als groot bedrijf niet hebben, dacht ik zo...
Een groot bedrijf heeft toch een systeembeheerder?
Die moet er toch wel als de wiedeweerga voor zorgen dat (in elk geval) alle kastjes waar IE6 nog op staat, een upgrade naar IE8 krijgen!

Bedankt CSSHunter voor je uitgebreide reactie!

Had het ook al eens via een stukje Javascript (wat ik eigenlijk liever niet gebruik), maar ook dat lukte me niet. Heb de hoop maar een beetje opgegeven :)

Idd zou een groot bedrijf niet meer van die fossiele browsers mogen gebruiken, maar... Hoorde vandaag dat ze een update naar IE8 te hebben gehad. Maar dat blijkt alleen gebeurd te zijn bij de IE7 gebruikers... Handig :-)

Wanneer ik tijd heb zal ik het nog een keer via een stukje Javascript proberen op te lossen. Mocht dat me niet lukken, dan roep ik graag je hulp in!

... update naar IE8 ... alleen gebeurd bij de IE7 gebruikers... Handig :)
Zou je ze niet!
Maar om van alles af te zijn, kan je natuurlijk ook gewoon dit doen.
Als groots gebaar voor de IE6-ers.*)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS: Ondanks het ie6.css komt IE6 bij mij (onder Win98SE) toch niet helemaal ongeschonden uit de strijd: de #main-container is gedropt. Maar ik zou in IE6 niet veel tijd meer steken.

Wederom bedankt voor je reactie!

Ik heb ff op Google Analytics gekeken, maar gelukkig heeft geen enkele bezoeker (tot nu toe) Windows98. Das een hele opluchting ;-)

Ga je code nog wel toevoegen, want het wordt toch echt tijd dat die fossiele IE6 niet meer gebruikt wordt :-)

Oei! :shocked: Naast slechte ondersteuning voor html/css (sommige websites zullen slecht te bezoeken zijn) zit IE6 vol met veiligheidsrisico's, en dat kan je als groot bedrijf niet hebben, dacht ik zo...
Een groot bedrijf heeft toch een systeembeheerder?
Die moet er toch wel als de wiedeweerga voor zorgen dat (in elk geval) alle kastjes waar IE6 nog op staat, een upgrade naar IE8 krijgen!
Sommige bedrijven werken met oude brakke intranetpagina's die alleen in IE6 goed functioneren, helaas wil dat het upgradeproces nog wel eens tegenhouden. Erg frustrerend als je bij zo'n bedrijf werkt.

Ja, da's ook weer zo.
Maar daarvoor is wel een passende oplossing te bedenken. :)
  1. De IE6 niet upgraden, maar er op laten staan voor het brakke intranet.
  2. Daarnaast lekker Firefox (of enz., naar keuze) installeren, zodat men prettig & veilig kan surfen in de grote-mensen-wereld.
Kunnen ze meteen wennen aan het leven zonder IE. :D

Laatst bewerkt:
Ja, da's ook weer zo.
Maar daarvoor is wel een passende oplossing te bedenken. :)
  1. De IE6 niet upgraden, maar er op laten staan voor het brakke intranet.
  2. Daarnaast lekker Firefox (of enz., naar keuze) installeren, zodat men prettig & veilig kan surfen in de grote-mensen-wereld.
Kunnen ze meteen wennen aan het leven zonder IE. :D
Jaha, maar dat zou een logische oplossing zijn en binnen sommige bedrijven zijn ze daar kennelijk allergisch voor.

Gelukkig heeft geen enkele bezoeker (tot nu toe) Windows98. Das een hele opluchting ;-)
Hoeps, ik ben bang dat het niet de Win-versie is, maar IE6 zelf.
Browsershots geeft voor IE6 onder XP ook de drop te zien; en dat is exact dezelfde drop als die ik met IE6 onder 98SE zie ... :rolleyes:

Grrr, hier wordt ik niet blij van... Kan IE6 niet gewoon verdwijnen ;-)

Ik zie dat het met mn "social media container" te maken heeft. Dit weekend maar weer sleutelen aan mn ie6.css. Het houdt me iig goed bezig :-)

Thanks again csshunter!

Hoi allegrow!
Grrr, hier wordt ik niet blij van... Kan IE6 niet gewoon verdwijnen ;-)
Dat zou wel zo makkelijk zijn!
Maar ... vroeger maakten we toch ook websites voor IE6 (die al zo'n ontzettende vooruitgang was ;) na IE5 en IE5.5, die we ook tevreden moesten stellen)?

Daarom maar eens naar zolder gegaan en in een stoffig kastje mijn gereedschapskistje met IE-hacks opgediept, samen met een floppy met IE-only hulpbestandjes en een beduimeld aantekenboekje met het etiket "De getemde feeks".
Die drie heb ik samen met de allegrow-homepage opgesloten in een kamertje. "Zo," zei ik: "en jullie komen er niet eerder uit dan als...":
  • er een pagina is die werkt in alle browsers,
  • die géén aparte stylesheets heeft voor de IE-varianten,
  • die hoogstens een paar regeltjes in de html heeft staan ter correctie van IE('s),
  • die kleine scriptjes mag gebruiken voor de show in IE6,
  • waarbij de bezoeker in de browser de lettergrootte straffeloos naar behoefte kan aanpassen,
  • die voor de vaste pagina-onderdelen zo min mogelijk zo klein mogelijke images heeft,
  • en die voldoet aan de Quickscan van het Kwaliteitsmodel Webrichtlijnen (die de html-validator en css-validator omvat, maar daarnaast strengere standaarden aanhangt en extra aspecten van toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid in rekening brengt).
Ziezo, daar was ik mooi van af! :D
Je begrijpt, het was af en toe een tumult van heb-ik-jou-daar, als ik langs het kamertje liep.
"Nee, nooit naar rechts floaten met een margin-right, anders moeten er weer hacks aan te pas komen!" - "Ja, maar die margin is nodig ..." - "Dan gebruik je maar een padding!" - "Ja, maar die padding veroorzaakt ..." - "Niet jamaren, dan zet je er gewoon een fake border in met de padding-kleur." - "Shoot, wat nu met die rottige absolute positie dan?" - "Gewoon samen met een float gebruiken, en de volgende div omhoogtrekken!". "Nee! Voor die grijze png in IE6 moet je de layout niet gaan veranderen, daar heb ik wel een fix voor." - "Help, het Suckerfish-javascript doet het toch niet, geloof ik!" - "Oetel, je vergeet ook...!" - Enz. enz.​

Maar ze kwamen op een gegeven moment toch naar buiten:
Ik gelijk testen:
  • Werkt bij mij in IE6, IE7, Firefox3.5, Opera 9.21, Chrome en Safari. Recentere browsers zullen het dan zeker aan moeten kunnen. Browsershots is ook tevreden over IE8.
  • Lettergrootte-bestendig. Ook IE-bezoekers kunnen nu hun gewenste lettergrootte instellen.
  • Eén css-sprite voor de vaste pagina-bg-afbeeldingen (ronde hoekjes voor de top toegevoegd): van 4kB totaal. Was: 7 images, in totaal 20.5kB.
  • Andere afbeeldingen geoptimaliseerd: bestandsgrootte sterk afgenomen met behoud van kwaliteit.
  • Pagina is all-in nu 69kB i.p.v. 154kB, dus twee keer zo snel.
  • Quickscan is vrolijk 47/47 (was: 37/47).
  • In de html maar een paar regeltjes extra voor de boosdoener:
HTML:
<!--[if lte IE 6]>
    <script type="text/javascript" src="scripts/allegrow-sfHover.js"></script>
    <style type="text/css">
        #logo img { behavior: url("scripts/pngbehavior.htc"); }
    </style>
<![endif]-->

Toelichting menu
  • Om onder de Home-kop submenu's te hebben, is erg ongebruikelijk. Wie bv. via het logo naar de homepage gaat, zie die submenu's nooit. - "Visie en Missie" ondergebracht bij item "Over mij", en "Informatie" ondergebracht bij "Werkwijze" (en "Richtlijnen" genoemd, omdat "Informatie" zo'n algemeen begrip is, dat je je er niets bij kunt voorstellen: alles is informatie!).
  • Ook ongebruikelijk is, om het hoofdmenu-item óók klikbaar te hebben (naar een andere pagina als die in het submenu'tje eronder zitten). De meeste mensen verwachten dat het hoofdmenu-item alleen maar een hover-knop is om de submenu's te kunnen zien. Bij "Coaching" zie je drie soorten coaching in de submenu's, dus dan denkt men: daar kan ik uit kiezen - en komt niet op het idee dat onder "Coaching" zelf ook nog een pagina verstopt zit. Daarom de pagina's van de hoofdmenu-items ook in de submenu's opgenomen. Wie met een verdwaalde klik toch op het hoofdmenu klikt, komt op dezelfde pagina uit als de eerste van het submenu: altijd prijs!
  • Bij een "current"-onderstreping gebruiken voor de actuele pagina krijgen de submenu-pagina's dezelfde "current", wat verwarring kan veroorzaken. Beter lijkt om de "current" aanduiding te laten vervallen (of misschien alleen bij Home).
  • Voor IE6 (en oudere oudjes) is het allegrow-sfHover.js javascript toegevoegd. Daarmee klapt IE6 ook uit.
Toelichting afbeeldingen
  • De 5 images voor de ronde hoekjes zijn niet nodig. Met iets andere css kan je volstaan met één klein image, waar alle hoekjes in zitten. De combi-afbeelding (een zg. "css-sprite") gaat er in als achtergrond-afbeelding, en dan kan je met de background-position het benodigde stukje op zijn plaats schuiven. Zie ook dit artikeltje en deze voorbeelden.
  • In één moeite door zijn ook de header- en footer-background en de pagina-topCorners in de sprite opgenomen, die er nu zo uit kan komen te zien.
  • Optimaliseren images: het logo is teruggebracht tot 7.5kB (hier; was: 12kB), de twitter en de linkedin kunnen 256-kleuren gifjes worden. De bridge van 111kB (!) kan gerust terug naar deze 35kB png.
  • Prettig hulpmiddel om images te laten slinken: YSlow, een add-on voor Firefox. Daar zit een tooltje Smush in, dat online de kleinst mogelijke afbeeldingen voor je maakt!
  • Voor de grijze vertoning van transparante png-afbeeldingen door IE6 bestaat de zg. png-fix. Dat is het bestandje pngbehavior.htc dat toegevoegd moet worden. Als hulpje is een transparant gif'je van 1*1px nodig: blank.gif, dat in de directory van de pagina moet komen te staan. Daarmee is IE6 zo doorzichtig als een openstaande glazen schuifdeur.
Toelichting css
Die staat her & der in het stylesheet zelf.
O ja, het lukte niet zo vlug om de twitter en linkedin knopjes een gefixeerde positie te geven. Waarschijnlijk kan het opgelost worden door er nog ergens een wrapper-div bij te plaatsen, maar dat maakt de html onoverzichtelijker, en de gefixeerde knopjes zijn naar mijn smaak ook niet zo nodig. Niemand zal dat missen, lijkt me. Trouwens, IE6 kan niet met fixed omgaan: daar zou een hack voor nodig zijn.
Op een aantal punten had het misschien eenvoudiger gekund, met minder ID's.
Bijvoorbeeld:
HTML:
<div id="top-container">
    <p id="skip">Sla menu over en ga <a href="#header">direct naar inhoud</a>.</p>
    <ul id="menu">
        <li> ... enz.
... kan net zo goed zijn:
HTML:
<div id="top-container">
    <p>Sla menu over en ga <a href="#header">direct naar inhoud</a>.</p>
    <ul>
        <li> ... enz.
... want er zit maar één <p> en maar één <ul> in deze container. *)
De css voor de <ul> wordt dan:
Code:
#top-container ul { ... }
i.p.v.
#menu { ... }
Vooral met die submenu's is het echter wel zo praktisch om een kort toegespitst ID te hebben. Bijvoorbeeld:
Code:
#menu ul li {
    position: relative;
    float: none;
    color: #336699;
    ... enz.
    }
... komt nu in plaats van:
Code:
#top-container ul ul li {
    position: relative;
    float: none;
    color: #336699;
    ... enz.
    }
Want met de laatste moet ik vreselijk ulletjes tellen om te zien waar ik nou eigenlijk zit. ;) *)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

*) Die "skip"-link is bedoeld voor mensen met voorleesbrowser (doe hoeven dan niet op elke pagina opnieuw het menu aan te horen). Op scherm is deze bladwijzer niet te zien, wel in een pure tekstbrowser (waarin de css uit staat).

**) Tegenover steile semantici kan je je altijd verdedigen met het pragmatisch argument: "de css wordt er wel een stuk korter door, en dat scheelt in paginasnelheid".

Laatst bewerkt:
Wow, csshunter wat heb jij er werk van gemaakt zeg! Ik ben je er zeer dankbaar voor!! Geweldig!

Ik ga het morgen eens helemaal na pluizen en jouw raadgevingen opvolgen!

En wat betreft die ulletjes: daar werd ik ook gek van. Had dat menu ergens gevonden en vond het er ook erg ingewikkeld uitzien. Ben helaas niet zo'n grote wizard die die hoeveel ulletjes kan verminderen :-)

Nogmaals bedankt! Ik ga ermee aan de slag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan