Submit zonder button

Status
Niet open voor verdere reacties.

pietmuis

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 dec 2009
Hi.

Ben erg nieuw met DW.

Ik heb twee pulldowns, de 1e is een lijst met landen en de 2e is een lijst met regio's binnen landen.
Vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik, zodra via pulldown een land is geselecteerd, meteen de regiolijst geupdate wordt vanuit de database en de juiste regio's laat zien.

Ik ben dus op zoek naar een "action" zonder button. Meteen dus selectie in 1e pulldown. Ik zal in ieder geval 2 form area's moeten maken. Maar verder ??

Dank alvast

Hoi Pietmuis,
Ik struinde net bij toeval tegen een voorbeeldpagina "AutoDropdownChange" aan, waarin met javascript de inhoud van een tweede dropdown lijstje wordt aangepast aan wat in het eerste dropdown lijstje gekozen is.
Op zich lijkt dit prima te werken (in FF3 en IE7; niet uitgebreid getest), maar er zit hier een groot probleem bij de toegankelijkheid: door de afhankelijkheid van javascript. Wie javascript uit heeft staan, of wie een browser zonder javascript gebruikt (bv. een spraakbrowser), kan nooit in het tweede deel van het menu komen, waarmee de vervolgpagina's onbereikbaar zijn... :(
  • Een manier om ook "scriptloze" bezoekers/klanten te kunnen bedienen staat in dit artikel (+ demopagina) van Christian Heillman. Bezoekers met javascript krijgen één dropdownmenu aangeboden, en bij een klik op een item komt pas het tweede dropdownmenu met de bijbehorende vervolgopties. Staat javascript uit, dan zitten de vervolgopties inbegrepen als subitems in het hoofdmenu.
  • Ander alternatief is om een toegankelijk dropdownmenu zonder selectbox te maken. Via Google op "accessible dropdown menu" zijn hiervan tal van voorbeelden te vinden. Bijvoorbeeld met de online wizard "list-o-matic".
  • Een derde manier kan zijn om een startpagina te maken met alleen de eerste keuzelijst, en daarachter een serie parallelle vervolgpagina's te bouwen, waarvan er al naar gelang de keuze ééntje tevoorschijn wordt getoverd. Qua opmaak kunnen de startpagina en de vervolgpagina's volledig identiek zijn > dan zullen veel bezoekers niet eens doorhebben dat ze op een vervolgpagina zijn aangeland waarop de regiokeuze gemaakt kan worden. :)
Succes!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan