subscherm positioneren

• Onderwerp starter Onderwerp starter tigo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tigo

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2006
Wellicht een makkelijke, alleen niet voor mij :o

Ik heb een scherm (clienten) en een subform (indicaties, relatie 1:N, subform laat steeds 1 indicatie zien). Er is altijd maar 1 indicatie aktueel, maar er kunnen ook toekomstige indicaties zijn. Wat ik zou willen is als men naar het tabblad met het subfoirm gaat, dat hier dan de actuele indicatie getoond wordt. Met de buttons vooruit/achteruit bladeren kan men de andere indicaties zien. Als voorbeeld:

client 1 - indicaite 1
indicatie 2
indicatie 3 (aktueel) <--- als eerste zichtbaar
indicatie 4

verandert bv de aktuele indicatie in 2, dan zou een volgende keer indicatie 2 als eerste getoond moeten worden.

Ik kan natuurlijk de achterliggende query aanpassen op gesorteerd op aktueel=ja, maar dan krijg ik er dus niet de datum volgorde in (bij het bladeren) en dat is wel de wens. Ik hoop dat ik mijn probleem duidelijk heb gemaakt. Ik krijg het in ieder geval niet voor elkaar. Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gr. Tigo

De vraag is inderdaad niet heel erg duidelijk.... Blijkbaar heb je wel een veld waarin je aangeeft wat het actuele record is. En je geeft aan dat als je daar op sorteert, de rest van de records niet meer goed gesorteerd wordt. Wat dan weer vreemd is, want je kunt meerdere sorteersleutels opgeven in een query.
Ik vermoed, dat je de volgorde van de velden in de query niet goed hebt staan; als je het Actueelveld vóór het datumveld zet, en op beide velden sorteert, zal eerst je actuele record verschijnen, en daarna de rest op datum zijn gesorteerd. En dat zie je dan ook terug in je subformulier.

Ik heb het niet duidelijk gemaakt ben ik bang. Op het subscherm zie je dus maar 1 indicatie. Ik wil dus feitelijk dat als ik naar het subscherm ga, ik daar de aktuele indicatie zie. Mochten er nog indicaties in de toekomst zijn, dan kan ik daar naartoe door vooruit te bladeren en zo ook met indicaties in het verleden. Stel, ik sorteer op aktueel, dan komt dus nr 3 als eerste, en kan ik dus niet naar de toekomstige indicaties bladeren (op datum volgorde. Voorbeeld (ind nummer stelt datum voor waarbij 1 meest in de toekomst ligt):

ind1 - niet aktueel
ind2 - niet aktueel
ind3 - aktueel
ind4 - niet aktueel
ind5 - niet aktueel

Ik wil dus dat bij de eerste keer ik ind 3 zie (die is tenslotte aktueel). Met vooruit bladeren ga ik naar ind 2 en ind 1, met terug bladeren ga ik naar ind 4 en ind 5. Stel ik sorteer op aktueel, dan wordt het:

ind3 - aktueel
ind1 - niet aktueel
ind2 - niet aktueel
ind4 - niet aktueel
ind5 - niet aktueel

en kan ik alleen terug bladeren en dus niet op datum volgorde. Maakt dit het duidelijker? Ik hoop het.

Mvg. Tigo

Je wilt derhalve niet sorteren, je wilt de actieve record instellen op het veld Actueel. Ik zou dat doen door met de wizard een filterknop te maken op basis van het veld Actueel. Daarmee vind je als het goed is overigens dan maar één record, maar dat is verder ook niet van belang.
De code die je met de wizard maakt, gebruik je in de gebeurtenis <Bij Aanwijzen> van het hoofdformulier. Daarmee verplaats je elke keer als je naar een ander record in het hoofdformulier gaat de focus naar het actuele record in het subformulier.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan