• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

subtotaal met ingenestelde formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjoderoon

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
Berichten
474
Is het mogelijk om binnen de subtotaal formule ook nog andere formules te gebruiken?

ik wil graag de somproduct formule gebruiken binnen de subtotaal formule, zodat ik een totaal krijg binnen een bepaald filters. is dat mogelijk?

ik had zelf de volgende formule:
Code:
=subtotaal(9;somproduct($e$7:$e$300;$i$7:$i$300))

maar deze geeft een foutmelding
 
Is het mogelijk om binnen de subtotaal formule ook nog andere formules te gebruiken?

ik wil graag de somproduct formule gebruiken binnen de subtotaal formule, zodat ik een totaal krijg binnen een bepaald filters. is dat mogelijk?

ik had zelf de volgende formule:
Code:
=subtotaal(9;somproduct($e$7:$e$300;$i$7:$i$300))

maar deze geeft een foutmelding

In de excel formule "subtotaal" wordt als 2e en de opvolgende opgegeven parameters als een verwijzing gelezen. Echter geeft "somproduct" een waarde/getal in plaats van een verwijzing.

Wat moet je precies hebben? Ik neem eigenlijk aan dat je al genoeg hebt aan:
Code:
=somproduct($e$7:$e$300;$i$7:$i$300)
 
Probeer de formule eens te bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER (als matrix formule).
Als dit niet werkt dan graag een voorbeeld bestandje zoder gevoelige info, zodat een/de helper(s) ermee kunnen stoeien.

Na ff nadenken denk ik niet dat bevestigen als matrix zal werken.....
Een voorbeeldje met wat je wilt bereiken is zeer welkom.
 
Laatst bewerkt:
In de excel formule "subtotaal" wordt als 2e en de opvolgende opgegeven parameters als een verwijzing gelezen. Echter geeft "somproduct" een waarde/getal in plaats van een verwijzing.

Wat moet je precies hebben? Ik neem eigenlijk aan dat je al genoeg hebt aan:
Code:
=somproduct($e$7:$e$300;$i$7:$i$300)

in de normale somproduct formule wordt het gehele bereik meegenomen. Ik wil een somproduct formule over het gefilterde bereik. hiervoor had ik de subtotaal formule in gedachten, maar zoals gemeld kom ik daar nog niet uit.

in de bijlage het voorbeeldje.
ik heb daar dus bij categorie een drietal variabelen naast elkaar staan.
Ik wil daarvoor een somproduct uitrekenen (zie cel E2). Maar hiervan wil ik dat deze cel het resultaat weer geeft van alleen het somproduct voor de cellen waarvoor in de cellen in kolom a.

In het voorbeeld staat deze nu gefilterd op Jaap. de somproduct formule die in cel E2 staat, geeft echter als resultaat het somproduct van alle waarden binnen het bereik.

ik hoop dat ik het duidelijk genoeg uitgelegd heb.
 

Bijlagen

  • voorbeeld helpmij.xls
    56 KB · Weergaven: 81
Ik heb ff zitten puzzelen, het kan simpel met een hulpkolom met hierin b.v. =C4*E4 enz...
Hierna kan je hier de subtotaal op loslaten.

Het kan ook direct met volgende formule:
Code:
=SOMPRODUCT((E4:E12)*($C4:$C12)*(SUBTOTAAL(2;VERSCHUIVING($C3;RIJ($1:$9);))>0))
De verschuiving gebruik ik om per rij te bepalen of de subtotaal groter dan 0 is of niet.

Je kunt hem ook zo gebruiken:
Code:
=SOM((E4:E12)*($C4:$C12)*(SUBTOTAAL(2;VERSCHUIVING($C3;RIJ($1:$9);))>0))
Dan wel bevestigen als matrix formule (zie mijn handtekening).
 
Met een goede Somproduct-formule lukt dat ook.

Cobbe
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan