Subtotaal MS Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smartguy

Meubilair
Lid geworden
13 jul 2001
Beste,

Ik ben bezig met een facturatie database, om te testen. Tot nu toe ziet alles er okéé uit. Echter een ding krijg ik niet voor elkaar...

Ik heb een formulier waar de facturen ingevoerd worden. Daar zit ook een subformulier onder waar de volgende velden in staan:

productnr, productnaam, aantal, p/s, prijs excl. btw.

In het veld "prijs excl. btw" worden de velden aantal en p/s vermenigvuldigd, dit gaat goed.

Echter heb ik onderaan nog een veld subtotaal waar de velden "prijs excl. btw" bij elkaar opgeteld dienen te worden, dit gaat fout (melding #fout).

Wat moet ik doen om het subtotaal te kunnen berekenen? Ik heb de database bijgevoegd...

Hopend dat iemand mij kan helpen.

Bijlagen

Ik zou zelf na iedere update een stukje VB code laten uitvoeren, waarin je dan een recordset laat bepalen wat het totaal is. Zoiets ongeveer:

Code:
dim rst as DAO.Recordset
dim strSQL as string

strSQL = "SELECT Sum(aantal*kostprijs) AS SubTotal " & _
       "FROM productgegevens AS PG INNER JOIN factuurregel AS FR ON " & _
       "PG.productnr = FR.productnr " & _
       "GROUP BY FR.factuurnr HAVING FR.factuurnr=" & [factuurnr]

set rst=currentdb.openrecordset(strsql)
me.subtotaal = rst(0)
rst.close
set rst=nothing

Laatst bewerkt door een moderator:
ook een manier

Hallo
ik heb het zelfde ook een keer gemaakt ik heb de berekening aantal *prijs als regeltotaal
heb jij ook
maar ik heb een formvoettekst met daar een veld =Som([prijsmaalaantal]) dit allemaal op het sub form. Dan op het form een verwijzing naar het voorgenoemde veld. Maar om e.a.reden werkt dit niet altijd wat je ook zou kunnen doen om met "Dsum" te gaan werken even kijken op help
succes
chris

Algemeen:
gebruik de namen van de velden zoals op het formulier
maak een onzichtbaar veld (naam b.v. TotaalExBtw) in de voet van het subformulier met als besturingselementbron =Sum([kostprijs]*[aantal])
zet op het formulier een veld met besturingselementbron =[Subformulier factuurregel]!totaalexBTW (Subformulier factuurregel is de naam van het subform-object op het formulier)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan