• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Subtotaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

avdavd15

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2007
Beste forumgebruikers,

Ik heb een vraag, en waarschijnlijk heeft deze betrekking op een combinatie van een SUBTOTAAL en een ALS formule, alleen ik kom er niet uit.

In het bijgevoegde bestand is een autofilter met 4 kolommen (datum, NR, code en bedrag). Hierin staan verschillende waardes.
Ik wil de volgende berekening gaan doen:
De datum wil ik filteren (bijv. 01-07-07) en het nummer wil ik filteren (bijv 10) Dan wil ik een formule in A1 die alle bedragen die weergegeven staan met code 5 optelt (kan geen som.als zijn, want die telt de verborgen rijen ook mee). In B1 alle bedragen met code 6 die weergegeven staan en in C1 alle bedragen die weergegeven staan met code 7.

Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn met een normale functie van Excel, maar ik kom er niet uit.

Groeten Alex

Bijlagen

Beste Ales,

Ik weet niet of dat kan, maar met SOMPRODUCT kom je ook een heel eind. Zie bijlage.

Richard

Bijlagen

Beste Richard,

Bedankt voor je reactie. Het probleem van Som.product is dat hij ook de verborgen rijen meeneemt in zijn berekening die ik door middel van een filter er juist niet bij wil hebben.
Ik denk dat het toch iets met Subtotaal moet zijn, want als je dan functiegetal 9 neemt dan neemt hij alleen de bedragen over die zichtbaar zijn.

Ik heb de bestandjes niet bekeken, maar is een DBSOM functie geen optie?

Zou je me dat misschien in het voorbeeldbestandje kunnen laten zien, want ik kom er zelf niet uit.

De dbsom formule heb ik uiteindelijk wel werkend gekregen, maar hij neemt alle waarden mee in het optelbereik en niet alleen de weergegeven waarde die voldoet aan de code :confused:
valt de Subtotaal en de als formule niet met elkaar te combineren??

Bijlagen

:shocked: Blond zal ik maar zeggen.....;)

Maar hij neemt nu nog steeds alle bedragen mee die code 6 hebben in dit geval. Als ik d.m.v. het autofilter wat erop zit bijv nr 10 selecteer is het de bedoeling dat hij alleen de weergegeven bedragen van code 6 optelt (in dit geval 2960 in totaal). Nu neemt die ook de verborgen bedragen met code 6 mee (die bij nummer 20 en 30 horen)

Je kan de tabel met de criteria uitbreiden, nu is het enkel F1:F2.

Zet er nog andere kolomnamen naast (evt. zelfs dezelfde kolomnaam) in rij 1, en geef de criteria op in rij 2.

In de DBSOM formule, vergeet het bereik van de criteria niet aan te passen.

Als het dit niet is, heb ik de vraag mis geïnterpreteerd.

Wigi

Laatst bewerkt:
Wat jij bedoeld met meerdere criteria was ik inderdaad al achter gekomen, maar is niet helemaal wat ik zoek. De bedoeling is dat ik in in Kolom A en B een filteractie uitvoer (bijvoorbeeld 1-6-07 en nr 10) en dat dan in A1 de som komt te staan van de bedragen met code 5; A2 met code 6 en A3 code 7.

Nu begrijp ik het ;)

Waarom eigenlijk geen draaitabellen...? Je kent die al (zie vorige vraag hier).

Wigi

Ik heb mijn hersenen nog eens gepeinigd voor een SIMPEL alternatief.

En ik denk wel dat dat gelukt is ;)

Zie bijlage.

Wigi

Bijlagen

Hoi Wigi,

Heel erg bedankt. Ik heb hem een klein beetje aangepast naar mijn eigen wensen, maar het principe is hetzelfde gebleven.

Groeten Alex

Ik had de vraag als volgt begrepen:

Alleen optellen van de gefilterde gegevens in de verschillende kolommen.

Nu ik de vraag nogmaals lees, zie ik dat er meer gevraagd werd.:o
Jouw oplossing is dan de beste.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan