• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sumif of sumproduct

Status
Niet open voor verdere reacties.

heaobeer

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2004
Ik heb een bestand met relatienummers, uitstaande bedragen en een produktcodes.

Relatienummers zijn uniek, maar een relatie kan meerdere uitstaande bedragen hebben met verschillende productcodes.

Er zijn 10 verschillende productcodes, maar twee van deze productcodes zijn eigelijk geen productcode is en het uitstaande bedrag zou samen moeten worden gevoegd met het uitstaande bedrag van een ander uitstaand bedrag van een willekeurige productcode van dezelfde relatie.

Ik moet weten wat het aantal uitstaande bedragen is zonder dat de twee niet-productcodes wordt meegenomen in de berekening.

Wie kan mij helpen?

Hoi Heaobeer,

Ik heb in het verleden al eerder geholpen en denk dat ook nu wel te kunnen.

Sumif is denk ik niet voldoende omdat hier slecht 1 voorwaarde aangekoppeld kan worden, bijvoorbeeld het totaal van een relatienummer.

Met Sumproduct lukt het wel:
De som van een relatienummer met uitzondering van 2 productnummers is:
=Sumproduct((A$11:A$99=Rel.num.)*(1-(B$11:B$99=Prod. num.1)-(B$11:B$99=Prod.num.2))*(H$11:H$99))

Het aantal producten binnen deze groep:
=Sumproduct((A$11:A$99=Rel.num.)*(1-(B$11:B$99=Prod. num.1)-(B$11:B$99=Prod.num.2)))

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan