• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sumif/sum.als en outline in en uitklappen van een tabblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

eriksmit1964

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2016
Dag allen,

Zodra ik mijn bestand inklap zodat alleen de totalen zichtbaar zijn (plaatje 1) of uitklap (plaatje 2) dan gaat de formule fout. Ik heb het bron bestand gesloten. Doe ik hetzelfde maar dan met het bron bestand open gaat alles goed. Hoe kan ik het voorkomen? Er maken verschillende mensen gebruik van dit bestand en ik wil niet dat die allemaal het bron bestand openen hebben staan.

Mijn formule:

=SUMIFS('[Saldi 2017.xlsx]budgetten'!$E:$E;'[Saldi 2017.xlsx]budgetten'!$B:$B;G106;'[Saldi 2017.xlsx]budgetten'!$D:$D;"Uitbesteed werk en advies")

Het bron bestand staat op mijn C-schijf (voor testen). Daarna zal het ergens op het netwerk komen.

Groet,
Erik

Bijlagen

• plaatje_1.JPG
    plaatje_1.JPG
    55,9 KB · Weergaven: 54
  • plaatje_2.JPG
    plaatje_2.JPG
    47,7 KB · Weergaven: 61
  • Forum 20-06.xlsx
    Forum 20-06.xlsx
    13,2 KB · Weergaven: 25
  • Saldi 2017.xlsx
    Saldi 2017.xlsx
    1.001,5 KB · Weergaven: 54
Klinkt mij in de oren als iets dat je makkelijker met een draaitabel voor elkaar krijgt.

Dag JK,

Dat is een optie. Verder zoeken met google leerde mij dat sumif niet werkt met in- en uitklappen (Outline). Ik heb de formule sumif vervangen door sumproduct. En dat werkt.

Dank voor het meedenken allen.

Grt,
Erik

Let wel op met SOMPRODUCT en soortgelijke rekenintensieve functies: als je steeds meer gegevens krijgt, dan wordt je model onwerkbaar langzaam.
Als je een SOMPRODUCT of SOMMEN.ALS functie overweegt is het 9 van de 10 keer zo dat een draaitabel ook zal werken. Deze zijn bovendien sneller en flexibeler (geen gepruts met het handmatig moeten toevoegen van categorien aan je rapport).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan