• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SUMIF/SUMPRODUCT toepassen bij merged cells

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaviddeV1990

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2011
Beste,

Ik wil graag een SUMIF of SUMPRODUCT formule loslaten op een bestand wat gebruik maakt van merged cells. Ik heb een voorbeeld bijgevoegd wat het wat duidelijker moet maken. Er wordt een filiaal gekozen (kolom A) en een artikel (kolom B) en vervolgens moet het getal uit kolom C getoond worden. Helaas kan ik de merged cells niet uit elkaar halen en in elke cel apart het filiaalnummer invoeren. Is er een mogelijkheid om dit toch op te lossen?

Daarnaast wil ik dit ook oplossen zonder macro's te gebruiken. Is dit mogelijk?

Alvast bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groet,
David de Vogel

Bekijk bijlage Voorbeeldbestand.xls

Zie bijlage.
Deze oplossing is gebaseerd op het gebruik van 2 dynamische genaamde bereiken ("rng" " en "rng2").

Bijlagen

Bedankt voor het snelle antwoord. Het lijkt ook te werken. Ik zat alleen nog wel met 1 probleem. Als ik bijvoorbeeld 'Filiaal 200' kies en 'Aardbeien' dan krijg ik als resultaat 9, terwijl hier 0 uit zou moeten komen. Is dit ook nog op te lossen? In ieder geval bedankt!

Daar zal ik later vanavond eens naar kijken.

Tweede poging:

edit: plaats een "x" of dergelijks onder de laatste samengestelde cel (dus in A40 in het voorbeeld) om de formule correct te laten werken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank! Lijkt te werken zo!

Ik dacht dat ik er verder wel uit zou komen, maar dat blijkt helaas niet het geval. Er kan niet alleen gekozen worden voor Filiaal en Artikel, maar ook voor data.

Is het ook mogelijk om op basis van een keuze voor een filiaal, een artikel en een datum (of week/maand/jaar) een resultaat te laten zien. Dus bijvoorbeeld de verkopen van abrikozen in filiaal 400 op 15 januari. Of de totale verkopen van bloemkool in filiaal 600 in week 2 (of in de hele maand januari)?

Ik heb een uitgebreider voorbeeld toegevoegd wat een en ander wat duidelijker zou moeten maken: Bekijk bijlage Voorbeeldbestand.xlsx

In ieder geval bedankt voor de hulp tot nu toe!

Met vriendelijke groet,
David

Het werken met samengevoegde cellen maakt alles nodeloos ingewikkeld/onmogelijk, doe dat niet.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik weet dat het werken met samengevoegde cellen alles ingewikkeld maakt. Helaas kan ik hier echter niks aan doen en zal ik het toch moeten doen met de gegevens zoals ik ze in het voorbeeld heb laten zien. Ook het gebruik van filters, zoals Popipipo aangeeft, kan dus helaas niet, omdat ik hier niks in kan/mag wijzigen. Zelf had ik het ook liever anders gedaan. :(

Is het dus ook mogelijk met samengevoegde cellen? De laatste oplossing van WHER komt al in de buurt, maar is het helaas toch nog niet helemaal omdat de cellen hier uit elkaar getrokken zijn.

Ik hoop dat ik nog eenmaal van je hulp gebruik mag maken! In ieder geval bedankt tot nu toe.

David de Vogel

Bedankt!

Er vanuitgaande dat de oplossing werkt krijg ik 'm nog niet werkend in mijn eigen bestand. Ik ga morgen even zoeken of ik de fout kan vinden (laat op de avond met formules werken waarbij je goed je aandacht erbij moet houden is ook niet echt productief). Zo niet dan meld ik me weer! In ieder geval erg bedankt voor de oplossingen.

David

Laatst bewerkt:
Bij je bestand in post 6 moet je het volgende aanpassen in "Naam1":
verwijs naar cel E2, bepaal de onderste limiet op A48 (niet A47) en zet in A48 een "x" of dergelijke.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan