• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SUMIF value + onderliggende lege cellen (tot eerstvolgende value)

Status
Niet open voor verdere reacties.

LangeJohn

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2018
Beste,

Voor mijn stage moet ik in een grote database uitzoeken wat de som van acties per medewerker is. Wanneer ik de gegevens uit het systeem krijg ik de volgende gegevens (zie foto). Namen zijn fictief.

voorbeeld.png (oude foto, kolom C moet buiten beschouwing gelaten worden)

De naam wordt eenmaal gegeven, vervolgens komen alle orderregels er te staan met het aantal acties.

Ik kom er maar niet uit welke formule ik moet gebruiken om al de acties van X-naam uit te rekenen, zonder X-naam te kopieren naar de andere cellen (dit wil ik voorkomen).

Kunnen jullie mij helpen? Bijgevoegd een klein voorbeeld hoe de database er uit ziet.

Bedankt!

John

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Laatst bewerkt:
Hoi Joske, bedankt voor de snelle reactie! Het is echter niet helemaal wat ik zoek. De kolom die jij gebruikt, moet buiten beschouwing gelaten woden omdat de nummers vaker terugkomen bij verschillende namen. Henk kan bijvoorbeeld met 001 werken. Maar een andere medewerker verder in de database staat werkt ook weer met 001 (waarom weet ik niet).

Er moet dus enkel gekeken worden naar de naam en de acties.

Ik heb het bestand aangepast om duidelijk te maken met welke gegevens enkel gewerkt kan worden.

Waarom wil je de namen niet kopiëren naar de andere cellen?

Zoals VenA ook al aangeeft is het handiger om de namen naar de andere cellen te kopiëren (evt met hulpkolom). Zo niet, dan helpt dit je wellicht op weg:
Code:
=SOM(INDIRECT("C"&VERGELIJKEN(F2;B$1:B$38;0)&":C"&ALS.FOUT(VERGELIJKEN(F3;B$1:B$38;0)-1;38)))

Laatst bewerkt:
Na de formule vertaalt te hebben naar de Engelse termen, krijg ik hem maar niet aan het werk. Zelf lukt het mij om de formule te begrijpen. Stel ik werk met een hulpkolom, Hoe krijg ik die automatisch gevuld?

Waarom wel een hulpkolom terwijl je de lege cellen eenvoudig kan aanvullen met de bovenstaande naam?

Ik zou je aanraden, gewoon de lege cellen op te vullen, via het menu selecteren speciaal

werkwijze, hierbij

mijn excuses voor de hoofdletters

SELECTEER EERST ALLE CELLEN WAAR JE DE BEWERKING WIL OP UITVOEREN
IN DIT GEVAL VANAF B1 TOT EN MET B44
KLIK BIJ ZOEKEN EN SELECTEREN
GA NAAR
KLIK LINKS ONDERAAN SPECIAAL
KLIK VERVOLGENS LEGE WAARDEN
ALLE LEGE WAARDEN ZIJN GESELECTEERD
KLIK VERVOLGENS OP CEL B3 EN TYP FORMULE =B2
klik VERVOLGENS CTRL ENTER en shift
ALLE CELLEN ZIJN AANGEVULD

Laatst bewerkt:
@garfield007, dan komt bijna overal '=B2' te staan. Je mist dus nog een een stukje in de uitleg.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan