• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sumif

Status
Niet open voor verdere reacties.

heaobeer

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2004
In een spreadsheet bevat Kolom A bevat een groot aantal regels met maar drietal mogelijkheden. Kolom B is de begin datum. C de einddatum en D is een getal.

Ik wil graag als de waarde in kolom A matched met een van de drie variabelen het totaal van de daarbij horende getallen in kolom D.

Verder wil ik graag de totalen van kolom D als deze binnen een range valt van begindatum en einddatum.

Wie kan mij helpen?

Hoi Heaobeer,

Sumif kun je gebuiken, maar dan moet je er een matrixformule van maken. Betere oplossing (vind ik), Sumproduct:
=Sumproduct(($A$1:$A$9999=vw1)*($B$1:$B$9999<=dat1)*($C$1:$C$9999>=dat2)*($D$1:$D$9999))

vw1=mogelijkheid1
dat1 is je begindatum; dat2 je einddatum.

Jeroen

Hoi,

Het eerste deel van het probleem kun je oplossen door in de cellen van kolom D de folgende formue te zetten:
=IF(OR(A1=x;A1=y;A1=z);A1;""), waarbij x, y en z de door jou toegestane waarden zijn. Zet die formule in D1, en trek heb met de vulgreep door tot je alle regels hebt gehad. Je zult zien dat de waarden x, y en z op de juiste regel in kolom D staan, en dat regels waarin in kolom A een andere waarde staat blanco blijven.

De rest ben ik nog niet uit.
Nu eerst even mijn eigen vraag posten, misschien heb jij er een antwoord op???

m.vr.gr.
Mieke.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan