• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

=SUMPRODUCT doet raar

Status
Niet open voor verdere reacties.

verhoog

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 nov 2001
Ik probeer een =sumproduct formule aan de gang te krijgen, zie bijlage.

Hij geeft telkens de error Value! op het samenvattingblad. Door uitgebreid te testen ben ik erachter gekomen dat dit op de één of andere manier komt omdat er formules staan op blad P1, van cel F52 to BD52. Haal ik deze weg, dan doet ie het wel.

Ik heb de situatie ook nagebootst op een apart werkblad, waar ook over de gehele rij formules opgenomen waren, maar daar deed ie het wel. Iemand enig idee??

Bijlagen

formule klinkt niet logisch

Wat is je bedoeling van de formule die in je samenvattings tabbled staat.

Je wilt een sumproduct hebben van?? Als je in de help functie kijkt correpondeert jouw formule niet met wat er in hoort te staan.

Als je aangeeft wat je precies in die cel wilt hebben, kan dat verhelderend werken voor het geven van het juiste antwoord.

Sumproduct is één van de oplossingen die mogelijk zou werken, in dit geval de makkelijkste (als ie het doet).

Wat ik wil is dat er in het bereik P1!D18:BD18 gezocht wordt op de datum in Samenvatting!C5. Wanneer deze datum gevonden wordt, moet het corresponderende getal uit rij 52 worden overgenomen. In dit geval dus 2.

Haal de formules maar eens weg uit P1 rij 52 en vul in cel E52 maar eens een 2 in, dan zie je dat ie het doet.

Maar ik ben niet alleen op zoek naar een oplossing voor mijn probleem, ook wil ik graag weten waarom deze Somproduct formule het niet doet in dit geval.

Als ik in je formule kijk op blad P1 naar het aantal activiteiten, plaats je een teken "" in de cel als het antwoord false is. Volgens mij is dit een tekst die je niet kan optellen in je samenvattingsblad. Als je ipv de "" 0 neer zet, wordt de cel (en heel rij 52) gevuld met een cijfer die wel optelbaar is, en je ziet op je samenvattingsblad wel je gewenste getal verschijnen.

dus:

=IF(D18<>"",IF(TODAY()>=D18,COUNTIF(D21:D50,"1"),0),0)

Yes! Daar was ik naar op zoek, thanks. Wel raar trouwens, je zou toch verwachten dat als er niet wordt voldaan aan de sumproduct voorwaarde, de rest van rij 52 helemaal niet meer bekeken wordt. Anyway, hij doet het.

Hoi Verhoog,

Jou formule ging fout omdat In D52:BD52 teksten voorkomen, Een getal vermenigvuldigen met een tekst mag niet. Dat is op te lossen met de constructie:
ALS(ISTEKST('P1'!$D$52:$BD$52);0;('P1'!$D$52:$BD$52))
en dan zou het moeten werken.

Waarom somproduct het niet doet ben ik nog niet uit, met een matrix-formule lukt het wel:

=ALS($B6="";"";SOM(('P1'!$D$18:$BD$18=C$5)*ALS(ISTEKST('P1'!$D$52:$BD$52);0;('P1'!$D$52:$BD$52))))

(Invoer: Shift en Ctrl ingedrukt houden als je op Enter drukt)

Jeroen

Hi Jeroen,

Het was al opgelost met de oplossing van yuio, inderdaad omdat er tekst in de formule stond.

BTW, heb je nog kunnen kijken naar de VAS?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan