• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sumproduct formule

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk het niet! Wat is de vraag? Iets meer tekst en uitleg geeft vaak een betere oplossing.
 
Om te beginnen, in een SOMPRODUCT formule mag/kun je geen hele kolommen gebruiken.
Dus $B:$B gaat niet op, in jou geval zal dat dus $B2:$B420 moeten worden, zo ook voor de andere kolommen in je formule.
Maar of je formule het gaat doen heb ik niet getest.
 
Hallo Geschuffelde,

Naast de opmerking van Ad over de gehele kolom, werkt het ook niet met een + op deze manier. Je zult elk item moeten koppelen aan de voorwaarden en onderling met een + verbinden. Of dat de slimste oplossing is? Verder kan je de verschillende bereiken een naam geven met een variabele lengte in het bereik. Maar om een voorbeeld te geven volgens jouw poging met de somproduct-formule, dan moet het zo worden:
Code:
=SOMPRODUCT((('Bank movements'!$B2:$B420=$A$2)*('Bank movements'!$E2:$E420=$A8)*('Bank movements'!A2:A420>=$B$2)*('Bank movements'!A2:A420<=$B$3)*('Bank movements'!$D2:$D420)*('Bank movements'!$C2:$C420=$B$6))+('Bank movements'!$B2:$B420=$A$3)*('Bank movements'!$E2:$E420=$A8)*('Bank movements'!A2:A420>=$B$2)*('Bank movements'!A2:A420<=$B$3)*('Bank movements'!$D2:$D420)*('Bank movements'!$C2:$C420=$B$6))+('Bank movements'!$B2:$B420=$A$4)*('Bank movements'!$E2:$E420=$A8)*('Bank movements'!A2:A420>=$B$2)*('Bank movements'!A2:A420<=$B$3)*('Bank movements'!$D2:$D420)*('Bank movements'!$C2:$C420=$B$6)+('Bank movements'!$B2:$B420=$A$5)*('Bank movements'!$E2:$E420=$A8)*('Bank movements'!A2:A420>=$B$2)*('Bank movements'!A2:A420<=$B$3)*('Bank movements'!$D2:$D420)*('Bank movements'!$C2:$C420=$B$6)+('Bank movements'!$B2:$B420=$A$6)*('Bank movements'!$E2:$E420=$A8)*('Bank movements'!A2:A420>=$B$2)*('Bank movements'!A2:A420<=$B$3)*('Bank movements'!$D2:$D420)*('Bank movements'!$C2:$C420=$B$6)

groet

Dirk
 
Ik heb jullie tips geprobeerd maar in een ander workbook werkt het wel en ik had de formule gekopieerd.

=SUMPRODUCT((('Bank movements'!$A:$A=$A$1)+('Bank movements'!$A:$A=$A$2)+('Bank movements'!$A:$A=$A$3)+('Bank movements'!$A:$A=$A$4)+('Bank movements'!$A:$A=$A$5))*('Bank movements'!$H:$H=$A7)*('Bank movements'!$B:$B>=$F$1)*('Bank movements'!$B:$B<=$F$2)*('Bank movements'!$E:$E)*('Bank movements'!$G:$G=$F$5))

In het onderstreepte gedeelte gebruik ik plussen omdat het aan 1 van deze criteria moet voldoen (niet aan een enkel criteria) - was een tip van iemand op het forum!

Hoe kan het in 1 workbook wel werken en de andere niet?
 
Dus als ik het goed heb werk je met 6 matrixen in je SOMPRODUCT formule, en is het onderstreepte er één van.
Hoe kan het in 1 workbook wel werken en de andere niet?
Dan zou je eens beide workbooks moeten posten, wel ff privé info verwijderen of vervangen door fictieve namen.
Zijn beide workbooks identiek aan elkaar...... zit er nergens geen verschil in een blad naam of iets dergelijks?
 
Laatst bewerkt:
Een paar opmerkingen:
Vanaf Excel 2007 mag je gehele kolommen gebruiken in Sumproduct, maar dat betekent nog niet dat het een goed idee is om onnodig grote bereiken in je berekening te betrekken.
Het gebruik van "+" in je voorwaarden is de correcte manier om een "of/of" voorwaarde te stellen (mits de haakjes op de juiste plaats staan).
Waar je formule de mist in gaat is dit gedeelte: *('Bank movements'!$D:$D)
Cel 'Bank movements'!D1 bevat namelijk de tekst "Amount" en tekst kun je niet vermenigvuldigen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan