Super hardnekkig, zelfs na formateren

Status
Niet open voor verdere reacties.

PC-user

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2003
Hallo allemaal,

Of het leuk is om een zusje te hebben is nog tot daar aan toe. Mijn zusje heeft een eigen pc die ze hardnekkig naar de ** geholpen heeft. Ze speelt en installeert alles wat op spelletjessites wordt aangeboden, zonder te kijken. Tegen haar is geen virusscanner of addaware opgewassen.

Haar pc was laatst weer eens zo geinfecteerd en besmet dat ik besloot de boel weer te formateren. Nadat ik opnieuw winXP erop gezet had duurde het nog geen 20 minuten voordat de troep, adware, spyware e.d. die er voor de installatie op stond weer van zich liet horen. Na het draaien van ontelbaar veel programma's (Hijack This, Addaware, Norton SystemWorks, Hitman Pro, e.d.) werden duizenden bestanden verwijderd (van een compleet schone installatie), maar na nog geen 20 minuten stond alles er weer vrolijk. Toch maar besloten het nog eens opnieuw te formateren en proberen, zelfde verhaal

Toen van ellende maar een nieuwe schijf gekocht, leek me het meest logische dat de problemen daar zaten. Windows erop gezet, en het was weer raak.

Iemand enig idee hoe dit kan, waar het aan ligt, hoe ik het weg kan krijgen? (over voorkomen hoef ik geen advies, ik ga op m'n router voor haar pc strenge policies instellen).

Je geeft zelf al aan waar het aan ligt nl aan je zusje die maar op alles klikt wat los en vast zit

Ja, hoe het er op komt weet ik wel, maar hoe kan het dat zulke zooi zelfs met een hele nieuwe schone HD weer op duikt, zonder dat er ook maar iets mee gebeurt is

Geplaatst door PC-user
maar hoe kan het dat zulke zooi zelfs met een hele nieuwe schone HD weer op duikt, zonder dat er ook maar iets mee gebeurt is
Om welk besturingssysteem gaat het?
Heb je na installatie de nodige beveiliging (SpywareBlaster, firewall, virusscanner) aangebracht VOORDAT je een internet verbinding maakte?
Heb je direct alle essentiële Windows Updates binnengehaald en geïnstalleerd?
Had je alleen Windows geïnstalleerd of ook andere (mogelijk geïnfecteerde) programma's?

Guus.

zoals ik al zei, XPhome

Eerst zonder netwerkkabel gestart, toen alle drivers geinstalleerd (officiele drivers van cd, van gerenomeerde merken, dus dat zal het probleem niet zijn). SysWorks geinstalleerd en volledig laten draaien. Toen de netwerkkabel erin om de updates binnen te halen, maar de zooi installeerde zich sneller dan windows' updates zelf

Geplaatst door PC-user
maar de zooi installeerde zich sneller dan windows' updates zelf
Ik zorg er na een format altijd voor dat ik SpywareBlaster, een virusscanner en een firewall heb geïnstalleerd (EN ge-update!) voordat ik verbinding met internet maak om Windows te updaten.
Ik gebruik Windows 98SE en begin dan dus met Internet Explorer 4 (!), maar spyware komt er op die manier niet in.
Ik lees in je bericht niets over dit soort maatregelen.

Guus.

Ik raad je aan om naast spywareblaster, firewall en een virusscanner ook MVPS HOSTS (ook al ben ik hier zelf geen liefhebber van) te plaatsen.
Met MVPS HOSTS worden een aantal site's die rotzooi verspreiden geblokkeerd.

MVPS HOSTS: http://www.antispywareoffensief.nl/expertzone/mvpshosts.html

Even op een cd-tje/usb/diskette (of op iets anders zetten). En daarna plaatsen via de aanwijzingen die in de link staan.

Dit is echter wel iets wat je het beste kan doen voordat je het internet opgaat (na een schone installatie). Nu heb je alle rotzooi al en kan je het beste beginnen met een schone installatie.

Het is heel wat werk vanwege de vele rotzooi, maar je zou het kunnen proberen:
Je zou de computer los kunnen koppelen van internet en daarna de spyware (en andere troep) kunnen verwijderen (ad-aware, spybot, S&D, spysweeper, MS antispyware en eventueel nog een hijackthislogje bij ASO plaatsen).
Dit kost echter veel tijd.

Naar mijn idee is het makkelijker om opnieuw te beginnen (format) en dan met alle maatregelen opnieuw proberen update's binnen te halen.

Stel ook de beveiliging van IE even in voordat je het internet opgaat: Alles op hoog.

but still, het is toch niet normaal dat na een schone installatie de zooi zichzelf installeert nog voordat je de kans hebt om alles te installeren :S? Zelfs met een volledig nieuwe HD

Waarschijnlijk was de beveiliging heel slecht ingesteld, waardoor alle spyware en die troep vrij spel hadden. En met weinig beveiliging heb je die troep zo te pakken.

Zelf heb ik het probleem gehad met het sober-virus. Ik stak de internetstekker erin en ik had dit virus te pakken. Het kan heel snel gaan.

HD maakt volgens mij weinig verschil. Het gaat meer om hoe goed je beveiligt bent.

Nee, als ik zelf mn pc opnieuw installeer en daar mee aan de slag ga is er geen man over boord, clean. Maar die computer is zo geinfecteerd dat het er dus blijkbaar direct bij het hebben van een verbinding (zonder iets te doen, zelfs als ik de pc net voor het eerst heb aangemeld en een half uur er van af blijf en dan terug kom) dingen geinstalleerd worden. Dat vind ik vreemd is tot nu toe steeds terug gekomen na een nieuwe installatie.

Toen ik dit met het sober virus had leek het er op dat het virus lag te wachten tot ik het internet opging.
De tweede keer was ik beter beveiligt en kreeg ik een melding (vanwege sober).

Ik blijf dus toch denken dat het aan de beveiliging ligt.

En het is internet dus je weet het nooit:confused:

Hoi Bert :)

Je bedoelt dat wanneer je een VERSE INSTALL XP op een VERSE HDD zet dat ad-aware meteen al raak heeft?

Komt de zooi niet via het netwerk binnen zoals al genoemd is?

nu vraag ik me tog af of het niet beter zou zijn om je zusje helemaal van het internet af te koppelen: ik vermoed dat ze nog niet zo oud is en dus is het dan wel aangeraden om kleine kinderen niet vrij los te laten op het internet. ik heb ook zon broer van 5 jaar oud die een superbeveiligde computer heeft kunnen infecteren(avg antivirus, spywareguard, spywareblaster, zonealarm, firefox...) en tog lukte het hem. ik zou zeggen: als ze het internet op wil, moet je der bij zijn(probeer een wachtwoord op het internet te zetten:))

kinderen van 13 kan je dat niet meer opleggen, en daarbij krijg ik m'n ouders nooit zo gek. Ik heb haar al de stuipen op het lijf gejaagd dat ze voortaan niet meer naar spelletjessites mag, als ze wil spelen koopt ze maar lekker spul uit de winkel. Kazaa is ook verleden tijd.

Maar idd J-P, bij een schone installatie komt het er uit zichzelf op. Dat het uit het netwerk komt lijkt me stug, mijn pc laat ik niet aan staan haar pc hang ik echt niet in het netwerk voordat alles 100% clean is. Het komt dus niet via het netwerk, toch komt het er wel op, ook op een hele nieuwe schijf. Het moet zichzelf installeren, de enige website die ik met die pc bezocht heb sinds die nieuwe schijf is de site van Win Update. Ik wil alleen dolgraag weten waar die zooi zich allemaal nestelt in andere plekken behalve je HD, zodat ik alles schoon kan krijgen...

Ook al ga je alleen, maar naar de windows-update site kan je toch rotzooi binnenhalen. Die kan je al binnenhalen als je, je browser opent. Ik heb eerder ook een voorbeeld gegeven over het Sober-virus. Toen wilde ik ook alleen, maar windows updaten:(

Het probleem is gewoon dat windows en IE niet up-to-date.

Het enige waar ik aan kan denken is een boot sector virus.. Maar lijkt me krom hoor.

Al een logje gepost op ASO?

Dan kunnen we wellicht aan de hand van de infectie zien hoe-of-wat.

boot sector zit ik nu ook aan te denken. Ik d8 eerst aan sector 0, vandaar die nieuwe schijf, omdat in eerste en tweede instantie formateren en installeren niet succesvol was. Ik post idd wel ff een log op je forum of over de mail naar je ofzo.

tog vind ik ergens dat je zus regels moet opgedragen worden:confused: ik heb dit ook gedaan bij mijn broer(hij kan het internet niet op zonder toestemming) en dan tog ook nog superbeveiligen!!(spywareguard en spywareblaster zijn hiervoor onontbeerlijk en ook een goeie virusscanner in combinatie met een firewall kunnen wonderen verrichten) neem bearsharelite als P2P progje;)

Dit kan best een enerzijds late reactie zijn en anderzijds zelfs een heel domme opmerking (gelieve in dat geval te negeren:) )

Maar is de installatie van Windows XP deze van een originele versie? Of zit daar iets mis?

ik wil je niet bang maken, maar er bestaan ook virussen die de bios besmetten, dat is dan meestal wel weer op te lossen door de bios te flashen, maar die zouden er ook uit moeten komen met een on-line scan.
Tip, zorg dat je bij een versie installatie allerlei beveiligings spul (AV, Firewall enz) op een cd hebt staan, zo ben je al enigszins beschermt als je het internet op gaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan