Super trage opstart laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

De Vrije Vogel

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2006
Ik heb de laptop van mijn dochter gekregen, maar deze was overall supertraag.
Door een aantal actie's erop los te laten, is dat allemaal verbeterd. Uitgezonderd het opstarten. Dit duurt nog minstens 5 nin.
Spybot, Ad-aware, Malware, PowerSuite, Onnodige programma's eraf gehaald, Ccleaner, Gedefragmenteerd allemaal al gedaan. Voor het laatste stuk heb ik toch graag jullie hulp erbij nodig.
Wat zou ik nog kunnen doen (HijackThis?)?
Laptop = HP NC6120; Intel Pentium M processor 2 GHz
Besturingssysteem: Windows XP / SP 3.
Geheugen 1 GB.
Harde schijf van 75 GB verdeeld in 2 partities: 25 GB (vrij: 9,5 GB) en 50 GB (vrij: 35 GB).
Grtz,
DVV

Hoi,
kijk eens bij msconfig hoeveel onnodige programma's er mee opstarten. Hoeveel opgestarte programma's/processen staan er nu bij taakbeheer?

Probeer ook bij MSconfig (uitvoeren -> msconfig) het aantal maximale processors op het hoogst te zetten.

een laptop uit het stenen tijdperk :)
probeer eens zoveel mogelijk programma's te verwijderen.

Hallo meedenkers,
iTunes zit er niet op.
Er worden bij Opstart 21 programma's opgestart (inmiddels al weer 2 uitgezet).
Bij Services: 72 stuks aangevinkt, waarvan 31 gestopt.
Bij Msconfig kan ik zien, dat de PC op selectief opstarten staat.
In Taakbeheer worden 48 processen uitgevoerd.
System == 21
Lokale service = 2
Administrator (Gebruiker) = 22
Netwerkservice = 3
Om het aantal processoren in XP te verhogen lukt me niet (dit pas wel bij een PC met Vista gedaan)
De L2Cache heb ik zojuist wel aangepast van 0 naar 200. Correct???
Hoe nu verder?
Nog geen 4 jaar oud, is toch geen Stenen tijdperk!
Grtz,
DVV

pentium m processors werden 4 jaar geleden niet meer geproduceert?, ohg wel dus tot 2008.

Laatst bewerkt:
Hoi,
ik heb zelf een dualboot met XP SP3.
Aantal opgestarte processen in taakbeheer 28, dus je kunt nog zeker 20 processen uitschakelen. Daar ligt je snelheidswinst.
Doe eens een screenshot van msconfig>opstarten.
Draaien er meerdere accounts op je pc of heb je maar 1 account?

Laatst bewerkt:
ok, sorry voor het degraderen van je laptop.

is een herinstallatie niet mogelijk?

De laptop is toch geen lid van een domein? Start> rechtsklikken deze computer > eigenschappen > tabblad computernaam

Beste Mik,
Het maken en bewerken van een prtscr lukte niet op deze laptop (altyhans niet snel genoeg), daarom via deze manierAangevinkt zijn en vallend onder HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run:
avgtray; mbamgui; igfxtray; hkcmd; igfxpers; AGRSMMSG; SamsungMediaStudioAgent; DVDCheck; SSBkgdupdate; PTHOSTTR; OpwareSE4; cpqset; ccApp; CNSLMAIN.
Aangevinkt zijn en vallend onder HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run:
ctfmon; wcescomm; WMPNSCFG; launcher; swdoctor.
Niet aangevinkt zijn: GoogleToolbarNotifier en Bluetooth Manager.

Er is maar 1 account, m.a.w. niet via een opstartscherm.

Beste Jefpittoors,
De laptop is geen lid van een domein.

Beste Royb3,
Herinstallatie een beetje moeilijk, daar ik de bijbehorende schijven niet heb.

Grtz maar weer,
DVV

Hoi,
igfxtray en hkcmd en igfxpers zou je kunnen uitschakelen. Met deze programma's kun je de beeldscherminstellingen aanpassen naar je persoonlijke voorkeur e.d., maar dat kun je ook gewoon via het configuratiescherm. Eenmaal goed ingesteld wordt daar doorgaans geen gebruik meer van gemaakt.
AGRSMMSG is een intern modem dat ook uitgeschakeld kan worden, SamsungMediaStudioAgent; DVDCheck kun je ook handmatig opstarten.
SSBkgdupdate is gerelateerd aan Scansoft-software, maakt verbinding met internet op zoek naar updates.
PTHOSTTR= HP ProtectTools security manager, zou ik zo laten. Ctfmon is een onderdeel van Microsoft Office en heeft met alternatieve gebruikersinvoer te maken. Deze laten staan want ook als je hem uit zou vinken komt hij steeds weer terug. Er is een manier om hem te verwijderen maar die is erg omslachtig en daar zal ik je verder niet mee lastigvallen.
cpqset=Hewlett Packard Configuration Tool, laten staan
ccApp
The ccapp.exe file is used as the Norton Antivirus’ real-time scanner. When Windows loads, the ccapp.exe file also loads as VxD or virtual device driver. As the ccapp.exe file executes behind the scenes, it scans your system for Trojan Horses, viruses, and worms
cnslmain.exe is a CNSLMAIN belonging to CNSLMAIN.EXE from Canon Inc.
De andere processen kijk ik later na want ik ga nu ff afsluiten.

Hi Mik,
Toepassingen uitgezet, maar dit geeft nog geen versnelling met opstarten.
Ik wacht rustig af!
Grtz,
DVV

Ik zie dat je AVG heb én Norton, ik wil je erop wijzen dat 2 realtimescanners niet samengaan. Daarbij heb je ook Mbam die automatisch mee opstart en swdoctor die mee opstart. Als ze allemaal de opstartitems gaan controleren bij iedere start dan vind ik het niet vreemd dat het opstarten langzaam gaat.
Je kunt ook teveel beveiliging hebben draaien die je pc supertraag kan maken omdat ze allemaal willen controleren. Ik heb 1 virusbeveiliging draaien en that's it.
De rest doe ik van tijd tot tijd handmatig.

Hallo Mik,
Ik had wel zoiets verwacht.
Dat heb je als je met een krijgertje aan de slag gaat.
Anderen installeren wat anders dan jezelf.
Al een stuk sneller met opstarten.
Ik denk dat ik er nog wat onnodige programma's afgooi en het even monitor.
Als het na 2 dagen naar tevredenheid is en er geen andere suggesties meer binnen komen, sluit ik de vraag,
Voor nu thnx.
Geniet van de zon.

Ja zal ik doen, hoop dat alles zover lukt. We horen het wel en succes iig! :thumb:

Afsluitend mailtje.
Opstart blijft te langzaam naar mijn zin. Maar dat mag de pret niet drukken.
Ik doe het hier voor.
Voor de rest werkt alles weer naar behoren.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Grtz,
DVV

Keep up the good spirit!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan