Supersnelle SATA HD gezocht

Status
Niet open voor verdere reacties.
Welke heb je aangeschaft?
En de Intel chipsetdriver al opgehaald bij Intel?
SM is de system manager, kaart zelf is niet te zien in apparaatbeheer?
Welke bios versie zit erin?

Kaart is wel te zien inmiddels. BIOS is zo'n 2 jaar oud. Intel chipsetdriver ophalen?
Betreft Toshiba OCZ RD440A

Zie het, geloof ik. Initialiseren als MBT of als GPT (komen alleen videobestanden op te staan). Laatste vermoed ik?

edit: ik lees diverse dingen over de verschillen. GPT is nieuwer, heeft voor- maar ook nadelen.
Essentiëel is lijkt me, dat er geen OS op komt te staan.

Laatst bewerkt:
@ Lange Pier: heb net Intel® Driver Update Utility gedownload en geïnstalleerd.

edit: alleen netwerkadapterdriver is geüpdate.

edit2: na e.e.a. gelezen te hebben, kies ik toch voor GPT.
Overigens ondersteunt BIOS UEFI.

o.a.:
All versions of Windows 8.1, Windows 8, Windows 7, Windows Vista, Windows 2003 Server, Windows Server 2008, and Windows Server 2012 can use GPT disk partition for data. Booting is only supported for 64-bit editions on UEFI-based systems.

edit3: hoop alleen dat er geen issues ontstaan bij het verplaatsen van projecten/bestanden van MBR naar GPT vv. Nog steeds niet zichtbaar, 'niet toegewezen'.

Laatst bewerkt:
Start eens op met Gparted en kijk dan of deze hem herkend.
Hoe heb je hem op GPT gezet? Met welke tool?
Dit kan je doen met GParted.

Of anders:
via start-> configuratiescherm-> systeembeheer-> computerbeheer bereik je schijfbeheer.

Zie of je drive-letters kunt toekennen. Dit doe je door met de rechtermuisknop op de betreffende partitie te klikken.

Daarna een partitie aanmaken, anders wordt die niet gezien.

En lees dit eens: https://www.schoonepc.nl/instal/partition.html

en deze is essentieel voor een ssd om te weten: https://www.schoonepc.nl/instal/instellingen-ssd-schijf.html

Laatst bewerkt:
Zie of je drive-letters kunt toekennen. Dit doe je door met de rechtermuisknop op de betreffende partitie te klikken.

Yes, hoe simpel ook! Hiermee kreeg ik de gewenste procedure om te formatteren. Je moet blijkbaar met deze kwesties wel op exact het juiste gedeelte klikken...

Nu helemaal zichtbaar, dank allemaal!

femke98;5820251-om 18.03 uur zei:
Door en een letter aan te geven!

Ik zei het al eerder ;) ;)

Lees wel hoe je een SSD moet behandelen, dat is heel belangrijk. Een SSD mag je dus niet defragmenteren, en er staan nog veel meer tips in dat artikel.
een SSD is namelijk geen normale HD, dus je zult hem ook anders moeten behandelen ;)

Succes!

Laatst bewerkt:
Thx. Ik heb al een tijdje een SSD. Onder Win blijk je niet te mogen formateren, onder Apple weer wel.
Maar een losse SSD is ook wel weer wat anders dan een PCIe - ben blij dat m'n mobo hem lust.

Spannend of ik straks idd eindelijk weer soepel kan werken met alle camsporen.

Welk programma gebruik je voor het renderen?

En in windows kun je een SSD ook formatteren, alleen NOOIT defragmenteren, ook onzin voor gewone NTFS harde schijven overigens.

Thx. Ik heb al een tijdje een SSD. Onder Win blijk je niet te mogen formatteren, onder Apple weer wel.
Ik heb het niet over formatteren, maar over defragmenteren, en dat is toch wel heel wat anders ;)

Daarom, lees het maar eens goed door. Altijd fijn om dingen te lezen die je wellicht nog niet wist.

Toch nog wel even het volgende:

Ik vroeg of je pc wel geschikt was voor het renderen van films, omdat het allemaal zo traag ging.
Of zoals je schreef:
Al geruime tijd worstel ik met het editen/monteren, omdat er bij het afspelen een vertraging optreedt.

Je schreef toen het volgende:
Uiteraard voldoet mijn computer verder voldoende aan de eisen om soepel video te bewerken, maar de hoeveelheid camera's waar ik doorgaans mee werk (7-10) geeft natuurlijk wel een enorme belasting.

Op mijn vraag later dat je wellicht de driver van de cd van het moederbord moest halen, schreef je weer dit:
Hoort geen CD van het moederbord bij, is allemaal alweer veel te oud. Hoopte dat het slot deze kaart zou slikken, maar ik heb zo m'n twijfels.

Ik vraag mij dus af wat voor een pc je hebt en of deze wel geschikt is voor het renderen van films.
Of dan een SSD de oplossing is, is voor mij een vraag.

En ja, met welk proggie rendeer je, daar ben ik ook nieuwsgierig naar.

Laatst bewerkt:
Beetje verlaat, maar door de drukte ... pfff

Inmiddels alles soepel zoals gewenst. Dankzij de PCIe SSD en mogelijk met wat hulp van de extra 16 Gb. Zou onder 4K nog niet écht nodig hoeven/moeten zijn, maar toch maar gedaan (AVCHD).

Monteren/editen doe ik momenteel met Adobe Premiere Pro CC 2015.4, zo'n beetje het meest recente. Zijn ook weer issues mee bekend qua soepel werken, heb ik begrepen.

Buiten dit alles heb ik - toevallig samenvallend - besloten in een andere opzet verder te gaan met filmen. Dus niet meer 7-10 cams met uitgebreide audiomixtoevoegingen en al wat dies meer zij, maar met één hoogwaardige camera en andersoortige projecten.
De investering in geheugen en SSD is zeker niet voor niets, met het ook op het vervolg... :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan