suse swap partiton??? :S

Status
Niet open voor verdere reacties.

Silverclone

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2005
ik ben nu is op een oude computer suse aan het installeren om te testen of alles het doet daarna wil ik het installeren op een goeie comp.
Ik heb nog nooit iets met linux gedaan.. dus dit is me eerste keer dat ik linux instaleer.

Als ik start met de instalatie, komt er op het scherm :
Your computer doesn't have enough memory to run YaST.
To continue, activate some swap space.
dan klik ik op continue en dan komt er :
Please enter swap partition (eg. /dev/sda2)
daaronder staat zo'n blauw kadertje waar je iets kunt invullen.
ik zou niet weten wat ik daar moet invullen kan iemand me daarmee helpen..

Alvast bedankt!
Groeten,
Tristan

Er zijn twee opties

Kunt een install doen met hulp, dat kun je eerst partities maken. Linux gebruikt een eigen partitie voor swap (ruw 2 maal je intern geheugen).

Zoals jij het doet moet je eerst zelf die partitie aanmaken.

YaST2 is met grafische schil en partitie hulp. YaST1 is zonder

Eric.

sry snap er geen reed van.. kun je meer uitleggen hoe t moet en hoe k er moet komen.. en waar kan ik een partitie maken voor swap..?

Welke gebruik je nu

YaST1 of YaST2

Eric.

P.S. Voor YaST2 moet je wel booten van CD 1

Re: Welke gebruik je nu

Geplaatst door Eric_Daleboudt
YaST1 of YaST2

Eric.

P.S. Voor YaST2 moet je wel booten van CD 1

wat is yast of waar kan ik zien of iets yast1 of 2 is.. sry maar ben echt een noob op gebied van linux..

Geeft niets

YaST heet in de wandeling Yet an other Setup Tool.

Die staan op je CD's Meestal heeft CD 1 YaST2 en op CD 2 YaST1 voor de experts.

Dus je boot van CD 1 en de rest gaat vanzelf.

Welke versie heb je btw.

Eric.:cool:

Re: Geeft niets

Geplaatst door Eric_Daleboudt
YaST heet in de wandeling Yet an other Setup Tool.

Die staan op je CD's Meestal heeft CD 1 YaST2 en op CD 2 YaST1 voor de experts.

Dus je boot van CD 1 en de rest gaat vanzelf.

Welke versie heb je btw.

Eric.:cool:

10.0
het zijn 5 cd's

p.s ik heb het net geprobeert op deze pc.. das de betere.. en daar gaf hij die fouten nie aan..
dus heb ik de instalatie gedaan tot er een stuk kwam van partities.. daar snapte ik niks van dus ben k er maar mee gepakt want strakt ben ik win xp krijt.. met al me stuff erop..

De oude pc die je eerst gebruikte heeft waarschijnlijk niet zo veel werkgeheugen. Daardoor kan de grafische installer van Suse (Yast2) niet uitgevoerd worden. Daar sloeg dus de foutmelding op. Wat Suse toen voorstelde was om een swap partitie aan te maken. Dit is een stukje harde schijf dat als intern geheugen gebruikt kan worden. Normaal heeft een swap partitie een grootte van ongeveer 2 keer de grootte van je intern geheugen. Het /dev/sda2 slaat op de partitie die je kunt gebruiken als swappartitie. Een beetje uitleg:

Wanneer je IDE schijven hebt:
1e harde schijf heet /dev/hda
2e harde schijf heet /dev/hdb
3e harde schijf (of cdrom speler) heet /dev/hdc
enz.

Vervolgens is een schijf opgedeeld in partities.
De primaire partitie op de eerste harde schijf heet: /dev/hda1
Het eerste logische station op de eerste harde schijf heet: /dev/hda5 (let op de 5 hier)
Het tweede logische station op de eerste harde schijf heet: /dev/hda6
enz.

Hetzelfde geldt ook voor de overige schijven, alleen veranderd daar hda dus in bijv hdb of hdc.

Praktisch voorbeeld:
Je hebt een harde schijf met 3 partities. Eén primaire partitie en twee logische stations. In windows heten die respectievelijk C:, D: en E:
In Linux wordt dit: /dev/hda1, /dev/hda5 en /dev/hda6.

Wanneer je nu Linux gaat installeren moet je dus eerst bepalen op welke partitie dit geinstalleerd moet worden. Tijdens de installatie kun je aangeven dat je deze partitie wilt gaan gebruiken. Suse zal dan zelf nog een swap partitie aanmaken op die betreffende partitie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan