SVCHOST.EXE verbruikt veel RAM-geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Casjebasje

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2007
Berichten
408
Mijn svchost.exe proces(sen) verbruiken het meeste geheugen van alle processen die zich op mijn computer bevinden. Ik heb een uur geleden mijn virusscanner (Microsoft Security Essentials) verwijderd omdat ik virusscanners persoonlijk maar troep vind, en sindsdien is mijn svchost proces qua geheugen verhoogd. Komt dit doordat Windows Defender nu weer meedraait op mijn PC?
 
Hoi Casjebasje,
verschillende services van Windows maken gebruik van de svchost,dus het is de kunst uit te zoeken welke processen van precies welke svchost gebruik maakt want ,zoals je wellicht hebt gemerkt,zijn er meerdere svchosts. Dat is op zich niet zo moeilijk,maar de vraag in deze is; welke service en welk proces kun je gerust uitschakelen? Vooral omdat meestal de ene service afhankelijk is van andere services. Onder XP was dat nogal vrij overzichtelijk maar er zijn sindsdien alleen maar services bij gekomen.
Op deze site staat helder uitgelegd hoe een en ander in z'n werk gaat (is wel Engels). Vertel eens hoeveel RAM je aan boord hebt of hoeveel % RAM in gebruik is?
Wat op de site staat over Vista werkt ook voor Win7,rechtsklik in taakbeheer op een svchost en kies "Naar service(s) gaan" het venster verspringt dan naar services en de services die afhankelijk zijn, zijn gemarkeerd/geselecteerd.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Casjebasje,
verschillende services van Windows maken gebruik van de svchost,dus het is niet zo simpel om uit te zoeken welk proces van precies welke svchost gebruik maakt want ,zoals je wellicht hebt gemerkt,zijn er meerdere svchosts.
Op deze site staat helder uitgelegd hoe een en ander in z'n werk gaat (is wel Engels). Vertel eens hoeveel RAM je aan boord hebt of hoeveel % RAM in gebruik is?
Ik heb 3GB RAM aan boord, waarvan dit het processen-schema is:
protas.png

Oei, sorry dat was mijn fout :s
even te snel geweest..

Hier zou je het wel kunnen vinden denk ik :

http://download.wsusoffline.net/
Wat zou ik in dit programma moeten uitvoeren waardoor het geheugenverbruik van svchost.exe omlaag gaat? :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Dit is die van mij,ong. hetzelfde. Dus ik vind je geheugenbelasting niet zo hoog.
 
Laatst bewerkt:
Nou het varieert (het is niet altijd hetzelfde) het is afhankelijk van welk process toevallig wordt aangeroepen op dat moment. Dus als Windows Update b.v. je pc onderzoekt op updates dan zal het geheugengebruik van die svchost op dat moment omhoog gaan.
Hier is een site waar beschreven staat welke services je evt. kunt uitschakelen of op handmatig zetten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 3GB RAM aan boord, waarvan dit het processen-schema is:
protas.png

Wat zou ik in dit programma moeten uitvoeren waardoor het geheugenverbruik van svchost.exe omlaag gaat? :)

Ik vermoed dat Sanoj123 gewoon bedoelt dat je alle updates voor Windows en Office (Microsoft Update) zou moeten uitvoeren, zodat je de laatste service packs en updates op je computer krijgt. WSUS is een systeem voor netwerken, waarin een server voor het gehele netwerk alle updates van Microsoft Update download en vervolgens over de computers in het netwerk verspreidt.
Hoewel het goed is om alle updates en service packs door te voeren, denk ik dat het in dit geval niet de oplossing oplevert. Daarvoor zul je je moeten verdiepen in welke processen achter de svchost zitten. Mik Zjegger verwijst je in de goede richting; op dat gebied kan ik je helaas niet verder helpen, wegens gebrek aan kennis van svchost processen. (voor mij daarom interessant om dit topic verder te volgen.)
Hoe staat het overigens met het CPU-gebruik van betreffend svchost proces?
 
Laatst bewerkt:
In het artikel waar Mik Zjegger naar verwees, wordt gesproken over Process Explorer.
Download het progje hier:
http://download.sysinternals.com/Files/ProcessExplorer.zip
Unzip het en draai het. Zet nu de muis op het proces dat zoveel geheugen neemt en je krijgt informatie over welk programma het precies is.
Overigens komt het voor dat het 't proces veroorzaakt wordt door wuauserv; in dat geval zit Sanoj123 dichter bij de oplossing dan ik in eerste instantie dacht: dit is namelijk het proces dat in de gaten houdt of er updates doorgevoerd zouden moeten worden. In sommige gevallen is dit inderdaad een echt geheugen en cpu vreter.
Laat je weten welk proces bij jou de boosdoener is?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan