svchost gebruikt 50% van de CPU

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rickezz

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2006
Berichten
46
Hallo,

Sinds vandaag staat mijn CPU constant op 50%.
Ik ben eens gaan googlen hierover en ik heb iets gevonden om te achterhalen waar dit vandaan komt via Taakbeheer en CMD.
Het wordt veroorzaakt door het proces svchost met proces-id 1100.
In CMD heb ik het commando "TASKLIST /SVC /FO LIST" ingegeven om de service(s) te achterhalen die door dit proces gebruikt word(en).
Hier ben ik helaas niks mee opgeschoten, het volgende kwam eruit:

Imagenaam: svchost.exe
Proces-id: 1100
Services: n.v.t.

Nu weet ik niet meer wat ik moet doen......
Heeft iemand een idee hoe ik toch kan achterhalen welke service dit hoge CPU gebruik veroorzaakt?
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk beantwoord jij zelf je vraag al: welke service is verantwoordelijk voor je hoge CPU-gebruik: svchost dus.

Er staat mij iets bij dat dit eens een bug in Windows was. Er is toen ook een update (hotfix) van uitgebracht. Dat was al een tijdje terug, maar misschien dat het er iets mee te maken heeft.
Mijn vraag dus: heb je een ge-update-te Windows?
Of geef even wat meer info. Welk OS (versie) heb je? Bij XP: SP 2 geinstalleerd? (Bij Win 2k: SP4).

Je zou eventueel even kunnen kijken of er updates beschikbaar zijn voor jouw Windows-versie. Of je wacht nog even een dagje. Morgen komen er weer nieuwe updates uit.
Bij Win XP: Ga eens naar start => alle Programma's
Bijna bovenaan staat Windows Update. Bezoek die site eens en kijk of je volledig geupdate bent. Indien je niet gedient bent van oncontroleerbare updates kun je kiezen voor 'Geavanceerd'. Je kan dan zelf kiezen welke updates je binnen wilt halen.
Misschien dat dit helpt.

BTW:
In je configuratiescherm ==> updates kun je instellen hoe je je updates binnen wilt halen: automatisch, of alleen een kennisgeving en zelf kiezen welke updates je wilt hebben, etc
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Bedankt voor je reactie!

Ik heb wel 13 verschillende processen genaamd svchost, 1 hiervan met proces-id 1100 veroorzaakt de hoge CPU usage.
In CMD kan ik zien welke services gebruikt worden door deze processen.
Van deze kan ik het niet achterhalen omdat er bij deze bij Services n.v.t staat.

Mijn besturingssysteem is trouwens Vista, deze vraag staat ook in de Vista rubriek en hij is ook helemaal up to date.

Het vreemde is dat het pas van vandaag is, hiervoor heb ik er geen last van gehad.
Het kan zijn dat het komt door een programma dat ik vandaag geinstalleerd heb, dit kan ik zelf nog eventueel uitzoeken door ze 1 voor 1 te oninstalleren, maar liever zou ik willen uitzoeken welke service dit is. Hier leer ik ook meer van!

Ik heb het volgende ook geprobeerd maar ik kan deze service niet stoppen om de instellingen te veranderen (waarom weet ik ook niet, ben ingelogd met een administrator account), ook in veilige modus lukt het niet.

Click Start > Run. (The Run dialog box appears.)
Type:

SERVICES.MSC /S

in the open line, and then click OK. (The Services window opens.)

In the right pane, locate the Remote Procedure Call (RPC) service.
--------------------------------------------------------------------------------
CAUTION: A service named Remote Procedure Call (RPC) Locator exists. Do not confuse the two.
--------------------------------------------------------------------------------
Right-click the Remote Procedure Call (RPC) service, and then click Properties.
Click the Recovery tab.
Using the drop-down lists, change First failure, Second failure, and Subsequent failures to "Restart the Service."
Click Apply, and then click OK.

so not select " Restart the service".Just select " Take no action ".Press ctrl+alt+delete and click on processes.Then find out the svchost.exe that is 19800 kb in size and does not run for either " network" or " local service" but runs for "system".That should clear up.Well,it has worked for me i don't know about others...
 
Laatst bewerkt:
ik heb wel 13 verschillende processen genaamd svchost
Nog niets om je ongerust om te maken. Meerdere svchost-processen komt wel vaker voor.
In CMD kan ik zien welke services gebruikt worden door deze processen.
Van deze kan ik het niet achterhalen omdat er bij deze bij Services n.v.t staat.
Sorry, ik heb deze regel wel vier keer opnieuw gelezen, en ik snap niet wat je bedoelt. Met CMD bedoel je Command? dus je DOS-venster? en dan nog... dit snap ik niet wat je bedoelt.
deze vraag staat ook in de Vista rubriek
Het word erg chaotisch als je dezelfde vraag in meerdere tpoics/subforums post. Maar goed, ik ben geen Mod, dus zal er verder maar niets van zeggen.
Het kan zijn dat het komt door een programma dat ik vandaag geinstalleerd heb, dit kan ik zelf nog eventueel uitzoeken door ze 1 voor 1 te oninstalleren, maar liever zou ik willen uitzoeken welke service dit is. Hier leer ik ook meer van!
Dit siert je! Ik zou dat iedereen deze instelling had!

Remote Procedure Call?
Hoezo? Heb je een VPN voor je werk ofzo?
Uit je antwoorden mag ik toch aannemen dat je voldoende kennis van zaken hebt om te weten wat een Remote Control is? Heb je extern bureaublad ingesteld? hulp op afstand? Draai je een eigen server? Zo nee:

Controleer je systeem eens op RAT's. (Remote Acces Trojans)
Spybot SD vindt ze vaak wel. De betere AV-scanners ook (geen AVG ofzo natuurlijk)
Als je OS nog steeds als standaard (van fabriek af) ingesteld is, dan staan de Remote-Services nog steeds ingeschakeld. Uitschakelen dus.
 
Als ik in CMD (DOS) het commando "TASKLIST /SVC /FO LIST" intoets krijg ik een overzicht van alle processen die er uitgevoerd worden, met welk proces-id en welke services ervoor gebruikt worden.
Dit staat er:

Imagenaam: svchost.exe
Proces-id: 1100
Services: n.v.t.

Ik heb deze vraag maar 1X gesteld, niet in andere topics of subforums. In de zin "deze vraag staat ook in de Vista rubriek" heb ik me een beetje verkeerd uitgedrukt, bedoelde dat deze vraag in het Vista topic staat, omdat je vroeg welk besturingssysteem ik heb.

Er zijn een heleboel programma's afhankelijk van Remote Procedure Call volgens de service manager. Dit is de uitleg van service manager: "Hiermee worden de eindpunttoewijzing en beheer van de COM-servicebeheer geboden". Mijn antivirusprogramma bv en nog meer.....
Wat jij bedoelt is volgens mij Remote Acces.

Alles wat ik tot nu toe weet van Windows e.d. (en dat is echt niet zoveel) heb ik geleerd door het uitzoeken, uitproberen en vragen stellen op forums, en ik vind het leuk om te leren hoe alles werkt. Des te meer problemen kan ik uiteindelijk zelf oplossen en des te meer snap ik van die pc. Hoe meer ik weet hoe beter!!

Ik kan nu niet meer reageren omdat ik een filmpje ga kijken met mijn meisje!
Wel heel erg bedankt voor je hulp in ieder geval!!!!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu zelfs de programma's verwijderd die ik gisteren geinstalleerd had.
Nog blijft het probleem........

Iedere keer als ik mijn computer opstart wordt binnen 2 minuten ongeveer dit proces geopend.
Dit proces kan ik wel beeindigen in taakbeheer en dan komt het ook niet meer terug totdat ik de computer weer opnieuw opstart.
Wat me ook opvalt is dat de proces-id elke keer anders is als ik mijn pc opnieuw opgestart heb, maar dit kan ook normaal zijn, dat weet ik niet.

Het lijkt gewoon een zinloos proces aangezien er geen services aan verbonden zijn....
Ik zou wel eens willen weten wat ie nou precies aan het doen is op het moment dat het CPU gebruik zo stijgt.
Hij moet toch ergens flink mee bezig zijn als er 50% of meer van de processor gebruikt wordt.
 
Laatst bewerkt:
Iedere keer als ik mijn computer opstart wordt binnen 2 minuten ongeveer dit proces geopend.
Dit proces kan ik wel beeindigen in taakbeheer en dan komt het ook niet meer terug totdat ik de computer weer opnieuw opstart.
Kijk dan eens in je msconfig:
Start => zoekopdracht (in XP is dit 'uitvoeren')=> type dan "msconfig" (zonder de aanhalingstekens) => <ENTER>
Kijk dan eens bij Tabblad Opstarten en TB Services.
Kijk eens wat daar allemaal instaat, misschien zie je wat vreemds.
Opstartitems in TabBlad Opstarten kun je uitschakelen door het vinkje weg te halen. Het kan geen kwaad. Daarin staan geen essentiele opstart-items. Klik dan op Toepassen en OK en reboot je PC.

Ik zou eens willen weten wat ie nou precies aan het doen is op het moment dat het CPU gebruik zo stijgt.
Ik vind dit ook een interessant geval, ik blijf deze topic volgen.
Ken je de tools van Sysinternals?
Google voor wat meer info op 'Sysinternals Process Explorer'. Een handig tooltje wat vergelijkbaar is met je taskmanager, maar dan wat uitgebreider.
Ook een handige tool hiervoor is de Security Taskmanager (van de firma Neuber). Is een commercieel produkt, maar ze hebben ook een (gratis) trial-versie. Ik heb niet zo snel een URL bij de hand, maar via Google kom je een heel eind.

Succes
 
Laatst bewerkt:
Normaal gesproken is svchost.exe verbonden met de automatisch update functie van Windows.
Ga eens naar configuratiescherm=>systeem=>updates en schakel daar automatische updates uit. Kijk wat er gebeurt en start desnoods even een keer opnieuw op. Ben je dan van het probleem af? dan weet je de oorzaak.
Heb je het probleem dan nog? Dan heb je zeer zeker spyware/adware op je pc zitten!
 
Och natuurlijk, MrMusic!
Ik heb er helemaal niet aan gedacht. Vandaag is het de tweede dinsdag vd maand! De Microsoft Windows updates komen er weer aan.

Bedankt voor de tip, had ik niet aan gedacht.
En nou maar hopen dat daar de oorzaak inzit.
 
Gelukkig is het opgelost!!
Ik heb niet in msconfig gekeken omdat ik aannam dat het hier toch niet in zou staan.
Het is geen programma dacht ik......

In msconfig in TB opstarten stond: Service Host, fabrikant onbekend, opdracht C:\Users\Gebruiker\AppData\Local\Temp\svchost.exe.
Dit moest 'm zijn, kon niet anders.
Ik heb 'm uitgeschakeld, de pc opnieuw opgestart en toen kwam ie niet meer terug!!!

Alleen zijn we niet veel wijzer geworden...waar is dit door ontstaan en wat was het proces in godsnaam aan het doen?

Heel erg bedankt voor de hulp!!!
 
Weet je wel zeker dat het svchost was ? en niet scvhost of iets anders wat erop lijkt?
In dat geval is het malware
 

mmm, das goed bedoelt, mrmusic. Maar deze trojan heeft TS echt niet.
Ik heb een (versie van) Syginre en gerund in mn VM, maar de symptomen zijn toch iets anders. Deze Trojan beinvloed wel de svchost (m.b.v. een 'hook'), maar veroorzaakt niet zo'n hoge CPU gebruik.

Het blijft een vreemd geval. Gelukkig maar is 't probleem opgelost.


edit:
Ik kan het nogmaals proberen. Je brengt me toch aan het twijfelen. Ik zal vanavond nog eens kijken.
 
Laatst bewerkt:
Ben er al snel uit. Mijn twijfel was ongegrond. Heb zojuist AluScheduler.exe gerund. Een bestand dat door de Syginre wordt 'aangemaakt'.
Om alle twijfel maar even weg te halen ook nog maar even het origineel gerund. Resultaat: geen (noemenswaardige) verhoging van het CPU-gebruik.
MrMusic, je hebt me aan het twijfelen gebracht, maar deze malware is hier niet verantwoordelijk voor. Het zit te 'rommelen' aan beveiligingsprogramma's zoals het IDS en schakelde de firewall uit. En probeert wat docs te verwijderen, zijn code te hechten aan een aantal MS-bestanden en nog een aantal zaken die buiten het kader van deze topic vallen. Ook erg, maar geen (noemenswaardige) CPU-verschil.

Dit om alle potentiele onrust hieromtrent te ontnemen. (en mijn eigen twijfel)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bang dat we te veel off-topic gaan.
Die trojan had jij niet. Die veroorzaakt geen (noemenswaardige) verhoogde CPU.

Hoe staat het met je PC? Alles weer OK?
 
Hij loopt weer perfect!!!
Pffff..... was even bang dat ik die trojan had en dat deze mijn mp3tjes en andere belangrijke bestanden ging deleten!
Heb mijn pc nu gecheckt met Avast, online Bitdefender en Hitman Pro en alles is ok.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan