svchost gebruikt erg veel geheugen

• Onderwerp starter Onderwerp starter BasvP
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

BasvP

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 aug 2015
Beste allemaal,

Graag wil ik het volgende aan jullie voorleggen. Sinds een tijdje is mijn computer bij vlagen erg traag. In Taakbeheer zie ik dan bij een van de svchost-kopjes een hoog geheugenverbruik staan, vaak boven de 1.000.000 kb. In bijgaande afbeelding zijn de services te zien die bij dit kopje horen. Zou een van jullie hier eens een blik op willen werpen?

Bij voorbaat dank!
Vriendelijke groet,
Bas

Services.jpg

Je zou even bij de microsoft support site kunnen kijken, mocht het bijvoorbeeld gebeurd zijn na installatie van framework dan is er deze oplossing:
https://support.microsoft.com/en-us/kb/2889748

Is dat niet het geval dan kan je even verder zoeken op die site of zoek even op 'svchost.exe high memory' op google, zijn een hoeveelheid aan redenen waardoor het kan komen wat jij zelf het beste kan beoordelen

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het downloaden van Windows Updates de schuldige is (wuauserv en Bits in je Services lijstje).
Daar kun je weinig aan doen, want die updates heb je toch nodig.

Tijs.

Hoi,
Welkom op Helpmij :)
Maak eens een screenshot van je draaiende processen (tab processen) als je dit probleem hebt, met name van het proces dat op dat moment het meest van je cpu gebruik maakt. Het screenshot mag ook wat groter. :D

Schermafdruk bijvoegen : van het volledige scherm : [PrtScn] knop; van het actieve venster : [Alt][PrtScn] toetscombinatie. Start -> Uitvoeren -> mspaint.exe, Bewerken -> Plakken, Bestand -> Opslaan als -> [Bestandstype: JPEG] + naam invullen. Uploaden via de Paperclip knop in nieuw bericht.
Bron: Tijs
Je taskscheduler draait ook op de achtergrond (geplande back-up?). Het kan van alles zijn.
Updates kun je handmatig in 1 keer binnenhalen, dan ben je er voorlopig van af.
svchost stuurt verschillende systeemprocessen aan dus het is niet altijd meteen duidelijk welk proces wordt aangestuurd.
Het proces dat op dat moment het meeste cpu verbruikt: selecteer>klik rechts>naar service(s) gaan en kijk welk proces het is.
Dat heb je waarschijnlijk al gedaan zie ik nu, bedenk welke opties je niet nodig hebt en pas de services aan.
Zelf heb ik ten hoogste 55 processen, taskscheduler en meerdere (voor mij) overbodige services uit. :D
Geen trage pc hier.

Laatst bewerkt:
Hallo Mik,

Dank voor je uitgebreide reactie, het probleem lijkt zichzelf te hebben opgelost maar als het zich weer voordoet ga ik je tips opvolgen!

Hartelijke groet,
Bas

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan