Swapfile hoe groot en waar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

NordRack2

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2001
Ik heb de volgende schijven in mijn systeem:
f_Schijfbei_bf79m_f8ff0921.gif

Zoals jullie zien had ik op schijf 1 van 80 Gb al 3 Gb over gelaten om de swapfile te plaatsen en ook op schijf 2 had ik al 2 Gig over gelaten om eventueel een swapfile te plaatsen.
Nu is mijn vraag:
-zoals te zien is staat op schijf 1 de vrije ruimte helemaal achteraan op de schijf. Op schijf 2 staat de vrije ruimte vooraan. Maakt het wat uit of de swap-partitie vooraan of achteraan een schijf staat?? Word de PC. daar sneller of langzamer door?
-Ik heb nu de swap staan op D: en wel 1000 Mb tot 2000 Mb.

Hoe zal ik hem instellen en waar om een zo snel mogelijk systeem te krijgen? Ik heb 1 Gig aan RAM.
Schijf 0 daar staat Microsoft Flight Simulator op. Daar wou ik niets mee doen.
O ja: Schijf 0 en 1 zijn PATA-schijven. Schijf 2 is een SATA-2-schijf.

Bestaat er een progje waarmee ik na een verandering het verschil in snelheid kan meten?
Groet Carlo

Laatst bewerkt:
gefeliciteerd dan maar.

maar wat is je vraag ??

Met 1 gig aan ram, zal de swap zelden worden aangesproken, alleen met zware spellen.
Moet je wel het register aanpassen, zodat er eerst het intern geheugen wordt gebruikt.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\\DisablePagingExecutive

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory\\DisablePagingExecutive

Die moeten beide op 1 staan, indien je maar één sleutel hebt, ook die op 1.

Het maakt dan ook niet zo veel uit, waar je hem dan ook zet, en een vast wisselbestand van 500mb, is meer dan voldoende.

Heb zelf 2 gig. en in de taskmanager kun je zien, dat het virtuele geheugen, zelden boven de 700 mb uitkomt.

maar wat is je vraag ??
Ik heb laatst (op dit forum) gelezen dat het verstandig is de swap te plaatsen op een andere schijf dan die waar Windows op staat.
Ook heb ik gehoord dat het verstandig is een aparte partitie aan te maken voor de swap.

Is het nu verstandig om de swap te plaatsen op een nieuw te maken partitie in de lege ruimte op schijf 1 (dan staat hij dus wel achteraan op die schijf).
Of is het beter om de swap te plaatsen op een nieuw te maken partitie in de lege ruimte op schijf 2 (dan staat hij dus vooraan).
Of maakt het voor de snelheid geen bal uit of een partitie voor- of achteraan een schijf staat?

@ Lange Pier: ik had de swap op min 1500 en max 1500 staan maar ik kreeg straks een melding "te weinig virtueel geheugen Windows gaat het virtueel geheugen aanpassen".

Overigens als je die sleutels op 1 zet schakel je het virtueel geheugen dan juist in of uit?

Die melding krijg je, als de pagefile is gedefragmenteerd, uitzetten, rebooten, en weer aanzetten, dan staat hij weer goed.

Je had hem ingesteld op 1500mb, mag hoor, maar dat is veels te veel, ik heb 2 gig, zonder swap/pagefile/wisselbestand, en krijg nooit die melding.

Enne, die registeraanpassing, voorkomt dat windows gaat swappen, terwijl er voldoende intern geheugen aanwezig is, dan ben je dat geratel ook kwijt.

En over waar hij staat, omdat aan de buitenzijde van de schijf, de snelheid groter is, zal hij ook sneller zijn, maar ja, als hij toch niet wordt aangesproken, maakt dat weinig uit, en het verschil, merk je ook niet, hoor, als hij aan de binnenkant zou staan.

Broodjes aap verhalen.

OK, ik heb net even geflightsimulatord' en dan gaat de swap tot net boven de 700 Mb. Dan ga ik nu de swap op 0 zetten, rebooten en dan kijken of er nog geflightsimulatord kan worden.
Word vervolgd.
Gr C

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan