sweex router omzetten naar accespoint

Status
Niet open voor verdere reacties.

bakoord1

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2012
Berichten
29
Hallo,

Ik heb een vraagje wat betreft het draadloos netwerk bij mij thuis.
Thuis zit ik met Ziggo aansluiting. Van de modum van Ziggo heb ik een TP-link Router aangesloten op de 1e etage. Omdat op de 2e etage het bereik super slecht is (20 cm betonnen vloer) heb ik mijn oude router een Sweex 300N LW310V2 router bedraad aangesloten op de TP-link. Deze staat nu op de 2e etage en ik wil deze Sweex router als Wifi versterker/accespoint neer te zetten.

Nu weet ik niet welk switches ik in de Sweex moet uitzetten of juist aanzetten om tot een accespoint te komen.

Graag zou ik horen hoe ik de instellingen van de sweex moet zetten?

Een andere oplossing is een accespoint te kopen voor 50 euro. Dat vind ik weer zonde, omdat ik een router heb liggen.
 
Inderdaad is zo'n Sweex niet geschikt om als wifi extender/repeater te gebruiken, maar je kunt 'm wel (conform gelinkte instructie van Alfred 2) degraderen/ombouwen tot wifi accesspoint+bedrade switch combinatie.

Mijn variant op de door Alfred 2 gelinkte instructie, mocht je er niet uitkomen en een alternatieve beschrijving zoeken, zoveel mogelijk aangepast aan jouw situatie:

Hoe de Sweex 300N te degraderen tot accesspoint/switch combinatie, zodat er maar 1 router is in het netwerk (de Ziggo routermodem).

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Sweex 300N zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Ziggo routermodem. En daarna de Sweex 300N via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de Ziggo routermodem verbinden.
Dit kost je 1 LAN aansluiting op de Sweex 300N, want de WAN/Internet aansluiting op de Sweex 300N wordt dan niet meer gebruikt.

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de Ziggo routermodem moet je even achterhalen via een pc die je bedraad (of evt. draadloos) aansluit op de Ziggo routermodem, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Ziggo routermodem aan (stel dus dat daar 192.168.192.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.192.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het aan de pc toegekende ip-adres op, zodat je weet (of kunt inschatten) vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de Sweex 300N router:
Je kunt daarna je Sweex 300N router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Ziggo routermodem). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Sweex 300N van de Ziggo routermodem.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Sweex 300N.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Sweex 300N, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista, Windows 7, Windows 8 en Windows 10:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Sweex 300N.
5. Zet DHCP serving uit op de Sweex 300N.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Sweex 300N uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc. Als je daaromtrent nooit wat had ingesteld of de Sweex 300N zojuist hebt teruggezet naar fabriekswaarden dan kun je deze stap overslaan.
7. Ken aan de LAN poort van de Sweex 300N een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Ziggo routermodem, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de Ziggo routermodem. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Ziggo routermodem als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Als je twijfelt: Stel een ip-adres in dat eindigt op .253
Voorbeeld: Stel dat de Ziggo routermodem 192.168.192.1 als ip-adres heeft, dan instellen als LAN ip-adres op de Sweex 300N: 192.168.192.253 met subnetmasker 255.255.255.0
Natuurlijk mag niet het ip-adres worden toegekend dat de Ziggo routermodem al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Sweex 300N. Zet de Sweex 300N uit (bijv. via voedingsstekker eruit te halen).
8. Verbind een LAN poort (dus niet de Internet/WAN poort) van de Sweex 300N bedraad met een LAN poort van de Ziggo routermodem. Zet de Sweex 300N aan en wacht totdat die helemaal is opgestart.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Ziggo routermodem ipv. de Sweex 300N.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Sweex 300N nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Sweex 300N].

Alle pc's en apparaten die (bedraad of draadloos) via de Sweex 300N zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen (of herstart ze), en dan krijgen ze een ip-adres van de Ziggo routermodem.
Je hebt dan dus de Sweex 300N als verkapte accesspoint/switch in het Ziggo routermodem netwerk gezet.

PS: Ik heb begrepen dat, afhankelijk van de Ziggo/UPC apparatuur, ook 192.168.178.1 als standaardgateway/routermode ip-adres voorkomt, dus met een 192.168.178.x LAN netwerk.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan