Swich ipv router

• Onderwerp starter Onderwerp starter njgv
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

njgv

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Ik heb momenteel 2 pc's draaien op een edimax router. Beide pc's zijn in het netwerk bekabeld. Ik heb een UPC abo van Fiber power van 25 Mb. Bij speedtest controle blijkt dat ik op beide pc's niet hoger kom dan 12 Mb. Als ik de router er tussen uit haal, bereik ik wel de 25 mb snelheid. Kortom, de (verouderde) router kan vermoedelijk de snelheid van 25 Mb niet aan.

Mijn vraag is: Kan ik de router niet vervangen door een swich en zo ja, behoud ik dan de max snelheid van 25 Mb op beide pc's?
Graag (zoals altijd), uw deskundige visie,
Niek.

waarom koop je niet gewoon een nieuw router?
niet dat het niet kan. maar link je dan je switch rechtsreeks aan je modem? (heeft 1 nadeel de meeste routers hebben tegenwoordig een firewall ingebouwd die mis je dan)

re

Een swich is goedkoper en als de werking hetzelfde is als met een router, waarom zou ik dan die extra kosten gaan maken. Mbt die firewall, die heb ik toch ook op mijn pc's geaktiveerd, of is dat dan weer iets anders?

Inderdaad, ik verbind de swich direkt met het kabelmodem.

Waar het mij om gaat, is dat ik met die swich, op beide pc's, dan wel de max snelheid haal en dat deze onafhankelijk van elkaar gebruik kunnen maken van een max internetverbindings snelheid.

Mocht dit echter niet haalbaar zijn, dan koop ik gewoon weer een router die deze snelheid wel aan kan.
Nu gooit die router me steeds van het net af en moet deze steeds gereset worden.
Tevens werk ik nu ver onder mijn abo van 25 Mb en dat is zonde toch?
Ik dacht met een swich dit probleem op een simpele wijze te voorkomen.

Of je een switch kunt gebruiken hangt helemaal af van hoeveel ip-adressen de (kabelinternet-)provider beschikbaar stelt en hoeveel computers/xbox/ipod/laptops je dan wilt aansluiten. De meeste NL-providers stellen 1 ip-adres beschikbaar per thuisabonnement.
Is het aantal ip-adressen dat de provider beschikbaar stelt onvoldoende voor het aantal apparaten dat Internet moet hebben, dan zul je toch een breedband router moeten gaan kopen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Mijn mening ook.
Een switch aan een enkelpoorts modem gaat niet.
Je zou de edimax een keer kunnen updaten.
kijk of dit effect heeft en dan kun je nog altijd beslissen of je een nieuwe router koopt.

http://www.edimax.nl/nl/support.php?pl1_id=1&mwsp=1

@coolkil : elk modem heeft ook een hardware firewall
Het is maar een weet.

Laatst bewerkt:
Ok, bedankt voor de info.
Ik zit bij UPC en die zal wel 1 IP adres verstrekken. Dan kan er dus dan maar 1 pc worden aangesloten met een swich. De andere zal, bij gelijktijdig gebruik, dan niet voor het internet te bereiken zijn.
Ik was eigenlijk al van plan om een andere router te kopen, maar een kennis van mij raadde mij een swich aan, dus vandaar dat ik eea op dit forum bespreekbaar wilde maken.

Mbt tot mijn router, het is in tegenstelling tot een edimax, een SWEEX. Ik heb geprobeerd om firmware te zoeken, maar de sweex site kan zelfs het produkt van het oude beestje niet meer vinden. (LB0000203AC16135).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan