Switch

Status
Niet open voor verdere reacties.

Raoul7

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2010
Hallo,

Als ik me niet vergis is een switch een apparaatje waarmee je je netwerk kan uitbreiden (van 1 LAN-poort naar 4 of 8 LAN-poorten)
Stel ik heb rechtstreeks in mijn router/modem een LAN-kabel ingestoken en het andere uiteinde van de LAN-kabel zit in de switch. De switch heeft 4 LAN-poorten, 3 van de 4 zijn in gebruik.
Wat is mijn snelheid dan? Ik heb op de kabel 50 Mbps, haal ik nu op deze 3 apparaten een snelheid van 50 Mbps of wordt de snelheid van 50 Mbps verdeeld over deze 3 apparaten?

Alvast bedankt

Mvg, Raoul

hij verdeelt de snelheid onder de pc's die op dat moment actief zijn. dus 25mb per pc en niet beide 50.

en als je een externe router op het modem aansluit, hebben wel alle poorten de volle snelheid, toch?
zijn er andere apparaten ipv een switch die wel de volle snelheid op alle4 de apparaten door kan sturen? (een apparaatje zonder draadloze functie zoals een router heeft)

Alvast bedankt

Mvg, Raoul

Ik heb mijn FRITZ!Box aangesloten op een modem en gebruik deze Switch.

Deze Sitecom LN-121 Gigabit switch is bij uitstek het verlengstuk van uw router voor het regelen, versturen en ontvangen van data. De switch is voorzien van een processor die op intelligente wijze zorgt voor de datadoorvoer. Hierdoor waarborgt de Gigabit switch een constante doorvoersnelheid tot 1000 Mbps op elke aansluitpoort. Bovendien is deze switch uitgerust met een stroombesparingsfunctie waarmee het stroomverbruik tot 70% kan worden gereduceerd.

Laatst bewerkt:
Wat je ook achter het modem hangt, als je maximale snelheid van de internet provider 50Mb/ps is. Zul je hier niet overheen kunnen.
Alle poorten die je maakt, dus alle aangesloten apparaten hebben de volle snelheid, alleen kunnen ze niet allen deze snelheid tegelijk aanspreken omdat...de internet provider niet meer als 50Mb/ps weg geeft. En deze snelheid moet verdeeld worden over de applicaties die internet nodig hebben. De ene applicatie heeft meer snelheid (bandbreedte) nodig als de ander.

Een fictief voorbeeld:
Een game vraagt 20Mb/PS van internet, dus van je provider.
Een torent programma vraagt 60Mb/ps van internet, dus van je provider.
Opgeteld is dit 80 Mb/ps of te wel eigenlijk te veel want je mag maar maximaal 50/Mb/ps gebruiken.
De programma's proberen allemaal de maximale snelheid te krijgen van internet, en de router gaat proberen deze te verdelen. Wat de exacte verdeling is is niet te zeggen omdat er wel iets meer haken en ogen aan vast zitten maar globaal uitgelegd werkt het zo.

De hulk, je uitleg van internet afgehaald is mooi maar niet relevant aan de vraag. Waar jij het over hebt is de interne snelheid van het netwerk binnen in huis. Waar ook nog wel wat haken en ogen aan zitten.
De vraag steller heeft het over snelheid van buiten af, dus van internet, van de provider.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn antwoord is niet gericht op een zekere jjw. Ik ga over mijn eigen antwoorden en wat Raoul er mee doet is zijn zaak.

bedankt voor jullie antwoorden tot zover

Ik heb mijn FRITZ!Box aangesloten op een modem en gebruik deze Switch.

Deze Sitecom LN-121 Gigabit switch is bij uitstek het verlengstuk van uw router voor het regelen, versturen en ontvangen van data. De switch is voorzien van een processor die op intelligente wijze zorgt voor de datadoorvoer. Hierdoor waarborgt de Gigabit switch een constante doorvoersnelheid tot 1000 Mbps op elke aansluitpoort. Bovendien is deze switch uitgerust met een stroombesparingsfunctie waarmee het stroomverbruik tot 70% kan worden gereduceerd.

dus met deze switch kan ik op 8 apparaten tegelijk de snelheid van 50 Mbps doorkrijgen? of wordt deze ook hier verdeeld over deze 8 apparaten?

Wat je ook achter het modem hangt, als je maximale snelheid van de internet provider 50Mb/ps is. Zul je hier niet overheen kunnen.
Alle poorten die je maakt, dus alle aangesloten apparaten hebben de volle snelheid, alleen kunnen ze niet allen deze snelheid tegelijk aanspreken omdat...de internet provider niet meer als 50Mb/ps weg geeft. En deze snelheid moet verdeeld worden over de applicaties die internet nodig hebben. De ene applicatie heeft meer snelheid (bandbreedte) nodig als de ander.

Een fictief voorbeeld:
Een game vraagt 20Mb/PS van internet, dus van je provider.
Een torent programma vraagt 60Mb/ps van internet, dus van je provider.
Opgeteld is dit 80 Mb/ps of te wel eigenlijk te veel want je mag maar maximaal 50/Mb/ps gebruiken.
De programma's proberen allemaal de maximale snelheid te krijgen van internet, en de router gaat proberen deze te verdelen. Wat de exacte verdeling is is niet te zeggen omdat er wel iets meer haken en ogen aan vast zitten maar globaal uitgelegd werkt het zo.

Als je rechtstreeks op je modem/router meerdere apparaten aansluit, krijg je toch ook een snelheid van 50 Mbps door? Namelijk als ik op de kabel de snelheid test, heb ik een snelheid van 50 Mbps. Ik denk niet dat het zo is dat op het moment van de test de andere apparaten geen bandbreedte gebruiken. Als ik bijvoorbeeld 2 pc's tegelijk test op internetsnelheid en ze komen beide op 50 Mbps uit, heb ik in de tijd van de test in totaal 100 Mbps gebruikt.

Alvast bedankt

Mvg, Raoul

De hulk, de toon bevalt me niet echt, we zitten hier om mekaar te helpen en niet om mekaar persoonlijk aan te vallen. Misschien kwam mijn bericht zo over. Dat was dan niet de bedoeling.

Raoul, 3 leespunten waar je misschien wat aan hebt.
Lees punt 1: http://www.internetwaanzin.nl/faq/3_internet-begrippen/7_wat-is-een-modem-en-wat-doet-het/
Lees punt 2: http://www.internetwaanzin.nl/faq/3_internet-begrippen/8_wat-is-een-switch/
Lees punt 3: http://www.personalcomputercare.nl/computervragen/hardware/waar-is-een-router-voor-bedoeld.htm

Waar De Hulk over praat is een snelheid die alleen bedoeld is voor het netwerk in huis. Dus de communicatie tussen de apparaten die achter deze switch hangen.
Dit heeft niets te maken met de snelheid die je krijgt van je internet provider.
Als je 8 apparaten achter een switch of router hangt, krijgen alle 8 de apparaten een maximale snelheid van bij mekaar opgeteld niet meer als 50Mb/ps op internet.
Dus hoe je het ook wend of keert of bout of draait, de maximale snelheid in totaal is 50Mb/ps van alle machines die internet gebruiken.

Dus kort gezegd, NEE niet alle machines krijgen 50Mb/ps. Dan zou je namelijk in het geval van 8 apparaten 8x50 Mb/ps gebruiken en dit mag dus niet want je mag maar maximaal 1x50Mb/ps gebruiken. De verdeling is afhankelijk van wat de computers van internet willen.

Bij een speed test word er door een bestand te downloaden een gemiddelde genomen van de snelheid. Dit lijkt dan als of beide machines met 50Mb/ps tegelijk downloaden, dit is in werkelijkheid niet zo. Dit komt omdat een speedtest software dusdanig gebouwd is om jouw te vertellen wat de maximale download snelheid zou kunnen zijn. Als je met 2 computers tegelijk gaat downloaden, moet je het maar zien als dat ze dan allebei met 25Mb/ps aan het downloaden zijn.
Deze waardes zijn niet helemaal reëel omdat hier ook weer allerlei factoren mee spelen maar even fictief gesproken.

Korte uitleg van internet snelheid,
Als voorbeeld nemen we Ziggo als provider.
Ziggo geeft maximaal 50Mb/ps aan jouw als klant. Deze snelheid is waar het modem maximaal mee kan praten met ziggo. Al jouw internet verkeer gaat als je bij Ziggo zit via Ziggo.
De snelheid van 50Mb/ps wat aangeboden word aan het modem mag het modem daarna verdelen aan apparaten. Of dit nu gebeurd via een switch of via een router maakt niet uit voor de snelheid, het blijft maximaal 50Mb/ps. Dus als 1 pc bezig is met 20Mb/ps dan zou een andere pc nog maar met 30Mb/ps kunnen werken.

Laatst bewerkt door een moderator:
jjw,

Bedankt voor je info, ik zal de info op de sites die je poste zometeen doorlezen.

Begrijp ik het dus goed dat als er 10 apparaten zijn die gemiddeld 6 mb/s vragen, ik aan 50 mb/s te weinig heb en dus moet overstappen op een hogere bandbreedte?

Raoul, ja als je het zo bekijkt begrijp je het goed haha. Maar staar je niet zo blind op snelheid. Dit is juist wat Providers willen en daarom verdienen ze zoveel geld haha.
Echt een gemiddeld gezin heeft meer als voldoende aan 50Mb/ps. Is het gezin groot en zijn er veel mensen die echt elke dag tegelijk internetten dan is een upgrade naar meer iets om over na te denken. Daar bedoel ik mee dat als ze allemaal tegelijk flink gamen, muziek downloaden, online radio luisteren, grote mail bestanden verzenden (foto's) etc etc. Maar echt het gezin die 10 apparaten tegelijk aan hebben staan die dan alle 10 ook nog zoveel van internet eisen die moet ik nog tegen komen haha.

Even voor de duidelijkheid lach ik jouw NIET uit, ik vind het gewoon een leuke samenvatting.

haha ik had wel begrepen dat je me niet uitlacht :)
dus kabelbandbreedte + draadloze bandbreedte = max 50 Mbps?
3 pc's (browsen), 1 pc (browsen en downloaden), 3 smartphones (vaak stand-by, scherm uit, maar wel verbinding met internet, bijv e-mail, whatsapp etc) en 1 xbox moet genoeg hebben aan 50 Mbps hebben dus? ook als ze allemaal tegelijk aan staan?

Mvg, Raoul

Ja zo zou je het kunnen zeggen. Of je nu over een kabeltje een apparaat verbind of over een Wifi een apparaat verbind, de bandbreedte blijft gelijk.
In de doorsnee gezinnen komt het echt niet vaak voor dat er 4 pc's en een xbox tegelijk aan staan. Je noemt nu wel iets extreem. Dan heb ik het niet over de smartphones want die gebruiken bijna niets.
Gelukkig kun je altijd een sneller pakket nemen bij de provider mocht het echt niet fijn lopen als het zo is dat dit echt tegelijk aan staat. Dan is het ook nog wel afhankelijk van wat ze precies doen.
Nu kan ik niet in de portemonnee kijken bij jullie en weet ik niet of jij zelf de kost winnaar bent?

Onthoud wel goed, een snelheid van bijvoorbeeld de xBox over internet is NIET alleen afhankelijk van de maximale snelheid van je provider.
Een xBox doet bijvoorbeeld een multiplayer game en dan is de snelheid ook afhankelijk van de server van het spel en die gene die het multiplay spel aan bied.
En dit geld ook voor het downloaden van bestanden zoals muziek of film. Bij torent downloaden is het ook weer een verhaal apart. Maar goed, zo ver zal ik niet gaan in mijn tekst.

Natuurlijk is het zo dat als je een sneller pakket neemt bij een provider je minder last hebt van snelheid verlies maar ook dan spelen er weer velen factoren mee.
Bijvoorbeeld, als de pc die aan het downloaden is veel eist van de verbinding, zul je nog steeds op een andere pc merken dat het iets trager werkt. Op de xBox zul je nog steeds merken dat er af en toe downtime ontstaat. Vandaar dat ik blijf roepen, snelheid is afhankelijk van zo veel factoren.

Is er misschien een programma waarmee je kunt meten waar je bandbreedte aan op gaat?

Er zijn wel software programma's die kunnen laten zien met hoeveel Mb/ps een pc aan het werk is op internet. Maar om een totaal overzicht te krijgen van wat er door het modem gaat is helaas niet mogelijk. Dat zou inhouden dat een software pakket in het modem moet kijken naar de doorvoer snelheid en dat laat de provider niet toe.

dan zie je dus hoeveel per pc verbruikt wordt? Welk programma zou ik hier voor kunnen gebruiken?

Nou die vraag laat ik aan een ander over. Ik zou het namelijk niet weten. Dat word een Google hit maken.

Ik zelf gebruik MacOS (apple) en ben niet zo heel erg thuis in welke software er allemaal is qua namen voor Windows.

Hoe heet zo'n programma op mac OS dan? dan kan ik misschien een vergelijkbaar programma vinden door op die naam te zoeken of op alternatieven voor dat programma zoeken

Voor MacOS is er een applicatie genaamd "menumeters" welke de doorvoer snelheid laat zien in realtime. Deze applicatie kan nog veel meer.
Dit is niet voor Windows verkrijgbaar.

Maar je kunt toch gewoon Google starten en wat zoeken.

Hier een voorbeeld...--->>> KLIK MIJ

zo kan het natuurlijk ook.
Ik wist niet precies waar ik dan op moest zoeken, bedankt!
Ik zal eens kijken of ik wat vind en anders zoek ik op menumeters alternatieven

nogmaals bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan