SYMWVNT.386 en NAVAP.VXD

Status
Niet open voor verdere reacties.

verajoost

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2000
Vorige week kreeg ik het volgende bericht op mijn pc (Windows 98):

Cannot find a device that may be needed to run Windows or Windows application
Windows registry os SYSTEM.INI file refers to this device file but device file no longer exists
If you deleted this file on purpose, try uninstalling the associated application using its uninstall or setup program
If you still want to use the application associated with this device file try reinstalling that application to replace the missing file
C:\PROGRA~1\NORTON~1\NAVAP.VXD
Press any key to continue

op een toets ingedrukt en vervolgens

Cannot find a device that may be needed to run Windows or Windows application
Windows registry os SYSTEM.INI file refers to this device file but device file no longer exists
If you deleted this file on purpose, try uninstalling the associated application using its uninstall or setup program
If you still want to use the application associated with this device file try reinstalling that application to replace the missing file
C:\PROGRA~1\SYMANTEC\SYMWVNT.386
Press any key to continue

De folders SYMANTEC en NORTON bestaan niet op mijn pc. Ik heb het probleem verholpen door de verwijzingen uit het register te verwijderen.

Ik zou echter willen weten of dit een virus was.
Of zou de oorzaak kunnen liggen in het gebruik van een nieuwe cd rom ? (kinderen gebruiken sinds kort een Lingo cd rom)
Of kan het probleem met Kazaalite-gebruik te maken hebben ?

dank
Wouter

Je zegt dat die folders niet op je pc staan. Dus op het moment heb je geen werkende virusscanner?

Het blijkt dat je toch Norton erop hebt gehad. In het verhaal adviseren ze om Norton te verwijderen en hem weer opnieuw te installeren.

Als het klopt dat je geen virusscanner erop hebt staan weet ik zeker dat Kazaa de oorzaak is. Op kazaa worden heeeeeel veel virussen aangeboden. Je kunt geen download programma op zonder een goedwerkende virusscanner;)

1) Voor wat betreft de virusscanner:
Het probleem heeft zich voorgedaan op vrijdag 12 December. Op dat moment had ik de virusscanner AVG van Grisoft actief met als laatste update 11 December.
(inmiddels ben ik overgestapt op Antivir)

2) Voor wat betreft Norton:
Die heb ik indertijd gedownload en geinstalleerd.
En later weer uninstalled. De Norton folder bestond dus niet.

De Symantec folder bestond ook niet. Ook Symantec heb ik lang geleden geinstalleerd en weer gede-installeerd.

Overigens had en heb ik ook Zonealarm geinstalleerd, ook de laatste versie.

Kan ik nu uitsluiten dat een virus de oorzaak was ?
Kan de oorzaak liggen in het gebruik van de cd rom ?

In het register staan nu zo'n 350 "dode" verwijzingen.
Word en Powerpoint uit Office 97 krijg ik niet opnieuw geinstalleerd. Excel werkt wel maar de Visual Basic macro's niet. Vanavond ga ik Office 2000 proberen te installeren

dank

Heb je na het verwijderen van Norton het programma RNAV.exe ook gedraaid? Die haalt de registergegevens van Norton weg. Nu heb je kans dat hij conflicten geeft in het register met je huidige antivirus software. Ze werken elkaar namelijk meestal tegen.

Hier kun je rnav.exe downloaden http://service4.symantec.com/SUPPOR...6e8a319ece88256ace0076cc02/$FILE/Rnav2003.exe

Ik hoop dat je daarna (na het opstarten) van die melding afbent.

Edit. Ow, ik zie in het laatste stukje van je eerste bericht dat je er inmiddels al vanaf bent.

Ik denk dat het geen virus was, maar een foutieve registerverwijzing. Misschien omdat je vaak van antivirussoftware gewisseld hebt in die periode.

Laatst bewerkt:
Even in aanvulling op Tanja1968:
Norton moet altijd in etappes verwijderd worden, namelijk eerst via de eigen un-install en vervolgens moeten de toepassingen LiveReg en LiveUpdate nog verwijderd worden bij configuratiescherm >> Software.

Run daarna eventueel de Rnav.exe tool zoals Tanja het voorstelde.

@MCA, probleem bleek al opgelost te zijn. Vraag was eigenlijk of die melding door een virus kwam of niet. Ik had het ook te laat in de gaten:o

Tanja en MCA (en anderen),
Het probleem is inderdaad al opgelost, behoudens de problemen met Office. De vraag of de oorzaak inderdaad een virus was is voor mij wel belangrijk. Dank dus voor de goede raad.

Ik heb Norton indertijd niet verwijderd, ik heb rnav.exe niet gedraaid.

Wat ik dan nog steeds niet begrijp is dat ik zo lang GEEN probleem heb gehad. Want Norton en Symantec heb ik meer dan een jaar geleden verwijderd.

Hebben julliie daar ook nog een verklaring voor ?

thx
Wouter

't is inderdaad een vreemd verhaal, dat je systeem er nu ineens mee op de proppen kwam. Kan misschien wel veroorzaakt zijn door Antivir ( of een update daarvan). De meeste antivirusscanner bijten elkaar behoorlijk, dus wellicht dat e.e.a. toen tot problemen heeft geleid.

Het probleem is met zekerheid n i e t veroorzaakt door Antivir.

Ik heb Antivir pas geinstalleerd n a d a t ik het probleem heb verholpen

Inmiddels heb ik RNAV.exe gedraaid.
Volgens mij heeft dat niet al teveel opgeleverd.
De log heb ik aangehecht.

Via Configuratiescherm > Software kan ik LiveUpdate niet verwijderen. Is dit wel nodig ?

LiveReg kom ik niet tegen.

Als ik het programma EasyCleaner, optie Registerschoonmaak draai krijg ik zo'n 350 bestanden.
(z i e b i j l a g e)

Log:
=====================================
NAV AGENT
Stop CCApp
Stop CCEvtMgr

SERVICES
Removing CC SERVICES
Deleted Uninstall key
Remove Norton AntiVirus Help

NORTON RESCUE (Win9x only)
Uninstall virusdefs
Remove Startup scan

SYMEVENT
Symevent: no parameter in uninstall command

LIVEUPDATE
Unregister NAV with LiveUpdate
Unregister NAV with LiveUpdate
LiveReg

OFFICE PLUG-IN

SHELL EXTENSIONS (NAV 2002 only)

NAV REGISTRY KEYS
Delete HKLM\Software\Symantec\Norton AntiVirus

COM SERVERS AND FILE EXTENSIONS

SHORTCUTS
Decrementing shared dlls for CC
======================================

Dat je liveupdate niet kunt verwijderen uit software komt misschien omdat je nu onder "gewoon" windows draait. Probeer hetzelfde nog eens in veilige modus.

Onder veilige modus LiveUpdate verwijderen lukt niet.

Kan het misschien in DOS modus ?

Zoek eens via start > zoeken > alle bestanden en mappen naar norton en vewijder alles
doe het zelfde met symantec.

Dan nog even een registercleaner er over, en\of handmatig in regedit alles van norton en symantec er uit knikkeren.

En wat virussen betreft heb je al online gescand:
>>> HOUSECALL <<<

De adviezen van Jozo heb ik opgevolgd.

Verwijderd:
1) C:\Program Files\Symantec
(die stond er in 1e instantie niet op maar gisterenavond heb ik in Configuratiescherm dubbelgeklikt op Liveupdate)
2) C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared
3) C:\Cabs\Software\Antivirus\Norton
4) C:\Windows\Norton antivirus.log

Register:
Doorzocht op "Norton" en "Symantec" en alle verwijzingen (ca. 30) verwijderd

EasyCleaner:
Met behulp van de utility EasyCleaner ca. 350 ongeldige verwijzingen uit het register verwijderd.

Stand van zaken:
-In Configuratiescherm staat nu nog steeds "LiveUpdate - Symantec Live Update Manager" en kan nog steeds niet worden verwijderd.
- Ook zie ik in het register onder Windows - Current Version - Explorer de gegevens liveupdate.exe, liveupdate, Symant, symevt.386 en symevt. (met punt)
Moeten die ook worden verwijderd ?

Ik heb nog niet opgestart in DOS modus overigens.

Nog iets anders: ik heb op mijn pc (Windows 98) Office 2000 geinstalleerd. Als ik een Word file opstart krijg ik de boodschap "Winword heeft een fout mbt een ongeldige pagina veroorzaakt module USER.EXE op 0006:000056F4. Ook werken via Start - Open Office document en Start - New Office document niet (witte ikonen). Kan dat te maken hebben met de puinhoop in mijn register die ik had ? Office 2000 opnieuw installeren ?

Nog iets anders: ik heb op mijn pc (Windows 98) Office 2000 geinstalleerd. Als ik een Word file opstart krijg ik de boodschap "Winword heeft een fout mbt een ongeldige pagina veroorzaakt module USER.EXE op 0006:000056F4. Ook werken via Start - Open Office document en Start - New Office document niet (witte ikonen). Kan dat te maken hebben met de puinhoop in mijn register die ik had ? Office 2000 opnieuw installeren ?

Ga naar start\zoeken\ alle bestanden en mappen
en zoek naar Normal.dot, klik rechts op het bestand normal.dot, naam wijzigen en verander de extentie dot naar old.

Jozo, dank voor de tip over Word.

Resteert nog het probleem dat ik LiveUpdate niet verwijderd krijg. Ik heb de nieuwste versie van LiveUpdate (lusetup.exe) geinstalleerd en weer verwijderd. Maar ook nu staat LiveUpdate nog in Configuratiescherm.

Staat live update ook nog in het Configuratiescherm > software ?

"Liveupdate - Symatec LiveUpdate Manager" staat in de folder Configuratiescherm.

In de subfolder Configuratiescherm - Software (" Programma's installeren en snelkoppelingen maken") staan alleen Microsoft Office, Realplayer en Zonealarm.

Excuses voor mijn late reactie overigens (Kerst !)

Teolichting voor de late " inhakers": ik probeer LiveUpdate te verwijderen.

Dit omdat Liveupdate er waarschijnlijk de oorzaak van is dat mijn computer volkomen ontregeld is geraakt (zie verder voorgaande info in de thread)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan