Synology NAS aangeschaft, en nu indelen/verdelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

whittey

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
Besturingssysteem
Win11
Zoals de titel aangeeft heb ik een NAS, een DS220+, én 2x een 4TB WDRED aangeschaft. :)
Vervolgens heeft dat apparaat een poosje de drives bewerkt zodat er 4TB aan dataopslag overblijft.
Destijds heb ik al wat gedeelde mappen aangemaakt via DSM en nu heb ik via Windowsverkenner al wat foto's en muziekbestanden naar de NAS gekopieerd.

Nu wil ik deze bestanden beschikbaar maken voor de rest van het gezin, moet ik dan voor elke gezinslid een aparte Inlog+wachtwoord aanmaken of kan ik gewoon 1 aanmaken en die de gedeelde mappen ter beschikking stellen? (uiteraard met de beperkte rechten)
En moet dat maken van die Inlog+wachtwoord via DSM gebeuren?

Kan het kwaad om DSM nogmaals te gaan installeren, ik kan het nl niet terugvinden bij mijn programma's :confused:, heeft een herinstallatie van dat programma gevolgen voor de destijds ingedeelde mappen met foto's en muziek ? Ben ik de indeling kwijt ?

Meerdere vragen, en ik verwacht niet gelijk een antwoord, het is immers vakantie :cool:

Vriendelijke groeten, Whittey

In Configuratiescherm > Gebruiker > Gebruiker kunt u de gebruikers beheren en beslissen welke van de gedeelde mappen een specifieke gebruiker kan openen, weergeven of wijzigen.

Ik zou zeggen: Check de manual eens.

En wil je de overige gebruikers op de computer laten werken met de bestanden op de NAS, of op externe apparaten? Zelf ben ik de enige thuis die op de NAS server inlogt; de andere gebruikers doen dat via de Synologie apps op de tablets. En dat werkt prima en snel, en voor een normale gebruiker ook veel overzichtelijker. Ook via de Photos Mobile app kun je bijvoorbeeld foto's uploaden naar de NAS. En uiteraard downloaden naar de tablet als dat gewenst is :). Sowieso zet je de DSM maar één keer op de NAS, en verder dus inderdaad met gebruikers die je aanmaakt.

Ik raad je dan ook aan om de mappen op de NAS via de Verkenner te koppelen, zodat je het bestandsbeheer gewoon vanuit (elke) computer kan doen die op het netwerk zit.

Ik wil inderdaad de overige gebruikers gebruik laten maken van de (read-only) bestanden, foto-video-audio via hun smartphone/tablet.

En inderdaad, in de (Nederlandstalige) gebruiksaanwijzing staat omschreven hoe je dat moest doen !

@Octafish:Ik raad je dan ook aan om de mappen op de NAS via de Verkenner te koppelen, zodat je het bestandsbeheer gewoon vanuit (elke) computer kan doen die op het netwerk zit. Betekent dat dan ook dat elke gebruiker de bestanden kan wissen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan