Synology NAS updaten met extra HDD

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 (25H2) Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,
In mijn Synology DS416 NAS zitten nu 2 HDD van 8TB maar,
begin volgende week krijg ik een extra HDD een Seagate Enterprise HDD V5 (Constallation) ook 8TB.
Kan ik die er zó bijplaatsen of moet die schijf eerst nog geformatteerd worden naar EXT4?

Ik heb je vraag gewoon eens even in google geplaats en dit rolde eruit.

Ja, je kunt de Seagate Enterprise 8TB HDD zo in de Synology DS416 plaatsen. Je hoeft de schijf niet vooraf te formatteren naar EXT4 op een computer.
Synology CommunitySynology Community +1
De Synology NAS is ontworpen om nieuwe schijven automatisch te herkennen, te formatteren (naar EXT4 of Btrfs) en te initialiseren wanneer ze voor het eerst worden geplaatst.
Synology CommunitySynology Community +1
Hier is waar je op moet letten bij het toevoegen:
1. Installatie:
  • Je kunt de schijf erin schuiven (de DS416 ondersteunt hot-swapping, maar uitzetten is veiliger).
  • Start de NAS op en ga naar Opslagbeheer (Storage Manager).
2. Opslagpool uitbreiden (SHR):
  • Als je momenteel Synology Hybrid RAID (SHR) gebruikt, kun je via Opslagbeheer de nieuwe schijf toevoegen aan je bestaande opslagpool.
  • Hierdoor wordt de opslagruimte groter en behoud je de fouttolerantie (je data blijft beschermd).
    SynologySynology +1
3. Belangrijke voorwaarde (SATA/SAS):
  • Controleer of de Seagate schijf een SATA-aansluiting heeft (en geen SAS), aangezien de DS416 alleen SATA HDD/SSD ondersteunt.
    RedditReddit
Samengevat: Schijf erin, via de DSM-interface toevoegen aan de opslagpool, en de NAS regelt de rest (inclusief het formatteren).
Let op: Zorg altijd dat je een backup hebt van je belangrijke data voordat je veranderingen aanbrengt in je opslagconfiguratie.

Bedankt peter59
Ja, ik ben nog steeds niet helemaal gewend aan dat AI gedoe.
Ik zal me er meer op toeleggen.

Gewoon in Google, met de aanname dat je dat hebt.

Opsich vraag ik me af af het nodig is om dit te vragen? Synology is een betrouwbaar product wat gebruikers nooit in de steek laat. Dus als je de HDD/SSD toevoegt zal je vanzelf zien wat er wat gebeurt, en eventueel 'wat' je moet doen. Maar ga er maar vanuit dat het allemaal wel gestroomlijnd verloopt.

Soms is het gewoon een kwestie van doen.

Terug
Bovenaan Onderaan