Beste,
Ik ben bezig met een simpel script om docenten in een database te zetten, maar ik krijg continue de volgende syntax error:
Het betreffende script is als volgt:
Ik kan de error zelf niet vinden. Naar mijn mening ligt de fout bij de mysql_num_rows, maar ik heb daarmee allerlei mogelijkheden tevergeefs geprobeerd. Als één van jullie de error wel zou kunnen vinden, zou ik diegene zeer dankbaar zijn!
Bij voorbaat dank!
Ik ben bezig met een simpel script om docenten in een database te zetten, maar ik krijg continue de volgende syntax error:
Code:
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '1' at line 1
Het betreffende script is als volgt:
PHP:
<?php
// connectie maken met database
$dbhost = "localhost";
$dbuser = "root";
$dbpass = "";
mysql_connect("$dbhost","$dbuser","$dbpass") or die(mysql_error());
mysql_select_db("vsm") or die(mysql_error());
// variabelen definiëren
$dnumm = $_POST["dnumm"];
$vnaam = $_POST["vnaam"];
$tussv = $_POST["tussv"];
$anaam = $_POST["anaam"];
$query = mysql_query("INSERT INTO Docenten(Docentnummer,Voornaam,Tussenvoegsel,Achternaam) VALUES('$dnumm','$vnaam','$tussv','$anaam')");
$sql = mysql_query("SELECT * FROM Docenten WHERE Docentnummer = '".$dnumm."'");
// kijken of het docentnummer al voorkomt in de database
if(mysql_num_rows($sql)== 1){
// indien het docentnummer voorkomt:
die("Dit docentnummer komt al voor in de database.");
}
else{
// indien het docentnummer nog niet voorkomt:
mysql_query($query) or die(mysql_error());
echo "$vnaam $tussv $anaam is toegevoegd aan de database.";
}
?>
Ik kan de error zelf niet vinden. Naar mijn mening ligt de fout bij de mysql_num_rows, maar ik heb daarmee allerlei mogelijkheden tevergeefs geprobeerd. Als één van jullie de error wel zou kunnen vinden, zou ik diegene zeer dankbaar zijn!
Bij voorbaat dank!
Laatst bewerkt: