systeem crashed met gamen..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tommie84

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2016
Hallo Allemaal,

onlangs heeft mijn trouwe pc na 7 jaar de pijp aan maarten gegeven en deed het me stiekem toch wel deugd weer een nieuw systeem in elkaar te zetten.
ditmaal niet naar de beurs, maar alle componenten bij een webshop besteld.
meer budget uitgegeven als 7 jaar geleden, maar had toen 'top notch', nu kom ik zon beetje halverwege de medium class haha.
toch heb ik me er nog redelijk van kunnen overtuigen dat ik wederom de illusie van een 'future proof' systeem heb samengesteld.
systeem draait nu op windows 10, en doet alles behalve..... gamen.

ik draai er virtuele machines op, blijven dagenlang draaien.
photoshop, lightworks, visual studio 2015, werken allemaal vlekkeloos, voor onbeperkte tijd en desnoods allemaal tegelijk.

maar zet ik een spelletje op (doe ik tussendoor om te ontspannen :)) dan is het meestal na een half uurtje gedaan.
of windows crashed met bsod (memory management, timed event management, etc.) ik heb alle mogelijke bsods gezien (als er nog meer zijn als dat ik tot nu gezien heb klopt er iets niet aan de insteek van MS).
of de game word simpelweg gewoon beëindigd en ik krijg een melding "appl. werkt niet meer, zoeken naar een oplossing" welke ik uiteraard zo snel mogelijk annulleer om teleurstellingen te voorkomen.
ik heb álle drivers up2date (ook directx en C++ runtimes).
ik game meestal op max instellingen, maar voor de test heb ik ook iets gematigd, dit maakt geen verschil.
gespeelde games zijn: farcry4, fallout4, NFS-Rivals, zelfs bij een potje gta IV (deze game is inmiddels zeer oud) flopt ie eruit.. en toen d8 ik dit klopt niet.
heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn... ik zal hieronder mijn gegevens posten om zo compleet mogelijk te zijn..

MOBO: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170 PRO GAMING (LGA1151)
CPU: Intel core i5-6600K Skylake (4x3.5ghz)
RAM: 16GB Corsair DDR4-2133 XMP
GPU: NVIDIA GeForce GTX 960 (ASUStek Computer Inc)
HDD: 223GB KINGSTON SATA-III 6.0GB/s (SSDnow)

ik heb het systeem verder niet overgeklokt.
na het bouwen heb ik de standaard (optimized) bios instellingen geladen.
systeem is sneller dan het licht.. alleen spelletjes doen ho maar! :shocked:
iemand een idee?

alvast bedankt als je dit complete verhaal gelezen hebt :)

Groeten, Tommie

Een foutcode zal je meer vertellen en ons ook, gebruik eens WhoCrashed en zet de log hier neer.

Kijk ook eens naat de firmware-versie van je SSD, het zou niet de eerste keer zijn dat die roet in het eten gooit en je zoekt je een bult ( vooral ook omdat je aangeeft dat de BSOD's verschillende oorzaken aangeven )...

En als je toch bezig bent. Trek de SATA kabels een los en zet ze er weer opnieuw in. Achtergrond is dat ik er inmiddels achter ben dat een niet 100% goede connectie bij SATA, wel hele rare effecten kan opleveren.

Welke PSU (voeding) gebruik je?
EDIT: Welke exacte geheugenmodules gebruik je ?

Laatst bewerkt:
Jemig wat een bult reacties.. ben geen fora gewend aangezien ik er eigenlijk altijd met google uitkom.. tof dit, :)

Een foutcode zal je meer vertellen en ons ook, gebruik eens WhoCrashed en zet de log hier neer.

deze software ken ik niet, maar de naam geeft alles weg en daarom een zeer puik plan.. reeds geinstalleerd en na het commenten op de overige posts dan maar gelijk aan het gamen slaan om resultaten te boeken :)

Kijk ook eens naat de firmware-versie van je SSD, het zou niet de eerste keer zijn dat die roet in het eten gooit en je zoekt je een bult ( vooral ook omdat je aangeeft dat de BSOD's verschillende oorzaken aangeven )...

firmware en type gevonden door het progje Speccy te installeren, ik ken de regels mbt reclamering hier niet, dus zal geen link posten. voor de nalezers die hier ooit nog terecht komen, googlen op hardware info, hoeft niet perse speccy te zijn.
door de verkregen info de juiste Kingston SSD manager kunnen installeren om de drive te checken en firmware evt te updaten als ik nuttige bugfixes kan vinden, ben namelijk terughoudend met firmwares, dit geeft ander beleid dan driver updates.
--> geen nieuwere firmware beschikbaar, drive health gelukkig 100%

En als je toch bezig bent. Trek de SATA kabels een los en zet ze er weer opnieuw in. Achtergrond is dat ik er inmiddels achter ben dat een niet 100% goede connectie bij SATA, wel hele rare effecten kan opleveren.

ik heb dit systeem pas net gebouwd, en ben zeker dat ik het kabeltje goed heb geplaatst. maar omdat ik een probleem heb en jij er ooit problemen mee hebt opgelost toch maar even doen.. daar gaat ie dan..

Welke PSU (voeding) gebruik je?
EDIT: Welke exacte geheugenmodules gebruik je ?

ik heb de psu extra zwaar gepakt, en ram modules uhh even kijken..

CMK16GX4M4B3200C16 voor t ram.
psu naam moet ik je schuldig blijven, had ik net even moeten kijken toen ik het sata kabeltje aandrukte, maar heb ik niet. hele ding weer in mekaar gezet. maar heb het vermoeden dat als ik zeg dat het een 550w coolermaster is het ook voldoende is..?

allemaal bedankt voor de reactie, voel me reuze geholpen, ga maar eens een potje gamen :)

Jouw RAM modules komen niet helemaal overeen met welke er in de QVL vermeld staan CMD16GX4M4A3200C16
Dat ze niet vermeld zijn wil niet zeggen dat het systeem niet werkt, maar kán onverklaarbare foutmeldingen tevoorschijn halen, net als uitvallen ....
Wat zijn de temperaturen van je systeem als je gamed?

Ben gisteren stevig aan het gamen geweest met NFS Rivals. heb zelfs nog extra extra hard gereden om zo snel mogelijk resultaat te halen.. maar de game is gewoon niet gecrashed
vanavond als ik nog een vrij uurtje heb een herkansing met farcry.. dan zijn de knopen sneller geteld. die zal ik zeker niet maxxen met de instellingen, aangezien ultra bij die game alleen mogelijk is met 2 videokaarten (moet niet gekker worden).
vanvond of morgen een update

de game is gecrashed tijdens farcry-4, nu heeft whocrashed geen dump bestand kunnen vinden (dit gaat wss alleen als er een bsod verschijnt die er nu niet was?). de temperaturen van de componenten in de afdbeelding hieronder.

temps.png

Jouw RAM modules komen niet helemaal overeen met welke er in de QVL vermeld staan CMD16GX4M4A3200C16
Dat ze niet vermeld zijn wil niet zeggen dat het systeem niet werkt, maar kán onverklaarbare foutmeldingen tevoorschijn halen, net als uitvallen ....
Wat zijn de temperaturen van je systeem als je gamed?

heb een maand geleden in de bios het xms profiel uitgezet en op auto gezet. bios bepaald nu dus alle settings.
wel jammer dat er nu 2100 ipv 2350mhz gedraaid word, maar heb sinds de wijziging geen enkele crash meer gehad en alles draaid als een zonnetje!
overigens zal de ingeleverde snelheid wss niet eens merkbaar zijn.

thnx iedereen!

Volgens Speccy draaide het geheugen op 1510Mhz, die geeft de goede I/O clock aan, dat is 3020 Mt/s, waar iedereen maar weer Mhz van maakt maar niet is.
In de startpost staat "RAM: 16GB Corsair DDR4-2133 XMP", opgave van Corsair?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan