Systeem doet niets meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Neo Angelus

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2007
Hallo Iedereen,

Ik heb een probleem. Gisteren avond begon mijn pc te happeren en toen ik keek naar de CPU temperatuur en ze gaf 72 graden celcius aan, ik zag dat als het probleem en wou de computer meteen afsluiten. Dit wou ze helaas niet meer en ik heb de start knop 10 seconden ingedrukt gehouden. Daarna heb ik de stroom schakelaar van het stekkerblok waar ze in zit uitgezet en ben gaan slapen.

Vanochtend zet ik het stekkerblok weer aan(vorige keer dat ik de computer aan had gezet en het stekkerblok uitstond is de voeding kapot gegaan) en wou ik de computer aanzetten. Dit deed ze niet meer, ze deed helemaal niks, geen geluidjes, geen ventilatoren het enige wat een teken van leven gaf waren mijn USB-card-reader en mijn webcam(beide hadden hun LEDje branden, maar dat hadden ze al voordat ik op de start knop drukte)

Nu heb ik echt geen idee waar het aan kan liggen en om eerlijk te zijn ook niet wat ik met het probleem moet doen. Ik heb de computer zelf in elkaar gezet alleen ik zou niet weten hoe ik kan isoleren waar het aan ligt.

Dit is trouwens de kern-hardware:
• Asus P5ND2-SLI Deluxe, nForce4 SLI Intel Socket-775, SATAII, GbLAN,DDR2 , PCI-Ex16
• Creative Fatal1ty
• 2 * Crucial DDR2 PC4200 2048MB CL4
• Intel Pentium 4 640 3.2GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/koeler
• Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM (+ 750 gig andere SATA2)
• XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3 eXtreme, PCI-Express, Dual-DVI,
VIVO, 450MHz
• 600 Watt voeding

Ik hoop dat iemand misschien een idee heeft wat en het kan zijn en wat ik kan doen om er achter te komen...

Zo te zien het geheugen, maar kan ook het mobo zelf zijn.

Eventueel eerst de voeding controleren door deze op een andere pc te proberen, of een andere hier inhangen.

Zal toch een kwestie worden van deduceren.

Mijn standaard riedel bij dit soort problemen is.

Werkwijze als wel de voeding, ventilatoren en de devices nog werken.

Bouw alles uit, leg het moederbord op een houten plank, met alleen de cpu
erin, hang er nu de luidspreker er aan, reset met de jumper clr-cmos, de bios,
of haal het batterijtje er een tiental minuten uit, met de voeding eraf.

Zoek de 2 powerswitchpinnen, waar dus eerst de powerswitch aan zat, even
onthouden dus, of in de manual van het moederbord kijken, dus ook de
videokaart, en de geheugenlatjes er/uit/af halen.

Sluit de voeding aan, en kortsluit even die 2 powerswitch pinnen, nu moet je
biosbeeps krijgen, er zit immers geen videokaart, en geheugen in, geen
signaal, voor 99% je moederbord overleden, mocht er ook nog een FSB switch of
jumpers op zitten, deze op 100mHz zetten, en nogmaals proberen.

Wel bios beeps, 1 reepje geheugen plaatsen, en nogmaals proberen, eventueel omwisselen, weer
biosbeeps, de videokaart plaatsen, en monitor aansluiten, geen beeps, wel
beeld, wel beeps, videokaart niet goed.

Voor de manual, als je die niet hebt, kijk op het bord naar merk en type, en haal hem op bij de mobobakker.

Er heeft een wonderbaarlijke genezing plaatsgevonden. Ik plaats dit bericht vanaf de kapotte computer. Ik heb geen idee waaorm hij het weer doet. Ik drukte op de start knop en hij begon te draaien. En alles werkt perfect, echt perfect.

Hartstikke bedankt voor de hulp over wat te doen. Ik wou het net gaan toepassen en alles loskoppelen toen ze het dus ineens weer deed. Heeft iemand misschien een idee waarom ze het nu weer wel doet? (zonder dat er iets mee is gedaan en ze net complete dood was, kaboutertjes?) Het enige wat ik kan bedenken, wat ik gedaan heb is het stekkerblok een poosje aangehad, maar een computer hoeft toch niet op te laten?(of het weer wat eindelijk weer wat frisser wordt?)

Alles wat ik erover zou zeggen zou stereospirisme worden, ge*** in de ruimte dus.:)

Maar de voeding maakt dan de meeste kans, een soldeerpunt misschien die contact maakt als hij warmer wordt, een 600Watt voeding, tja toch geen Sweex of Qtec o.i.d hoop ik.

De computer start na een paar kuren helemaal niet meer op

de computer is weer dood met de zelfde symptomen, bedacht me wel dat het allemaal begon nadat ik een nieuwe hardeschijf had geïnstalleerd. Dus dacht misschien te weinig vermogen(wat me sterk lijkt) of kan ik misschien het draadje van de aanknop beschadigd hebben?(die loopt er namelijk langs) En hoe kan ik dat testen?

De computer's USB apparaten geven weer nog steeds aan dat ze 'voeding' hebben(doormiddel van LEDjes) + het 'Standby Power'(SB_PWR) LEDje op het moederboard brand groen...

Heeft iemand misschien een idee om wat te doen?Of zal ik de eerder genoemde procedure volgen?

Alvast Bedankt!

p.s. voeding is een thermaltake

sorry voor de double post, maar ik wou nog zeggen,dat ik al geprobeerd had op te starten met de nieuwe hardeschijf eruit gehaalt, maar dat werkte ook niet dus heb ik hem teruggeplaatst.

Ook viel het me op dat net nadat ik hem daarna weer in het stop contact stopte de computer een heel erg hoog geluid maakte(klonk nog hoger dan die katten-wegjaag-dingen), maar na 10seconden trok het weg.

Hoi !

Sirene-geluid duidt vaak op niet of onvoldoende werkende processor-koeling !

Ook je eerste post duidt daarop.

Draait de koelventilator wel ?

Zo ja,probeer het volgende:ventilator + koeler verwijderen , reinigen, de JUISTE hoeveelheid koelpasta aanbrengen, alles monteren.

Werkt het nu ?

Greetz,

Harry.

Ik zal het proberen dank u, maar niets draait, het is alsof de computer niet reageert op de aanknop , als ik er op druk doet hij namelijk echt helemaal niets...

Hoi !

Kijk even in de kast waarde draden van de aan/uitknop naar toe lopen, verwijder ze van je mobo, en verbind de 2 pinnetjes waar ze aan zaten even kort door met bijv. een schroevendraaier.

Start de PC nu op ?

Zo ja, aan/uit knop defect.

Zo nee: verder zoeken, beginnen met: zie mijn vorige link !

Greetz,

Harry.

gevonden

probleem is gevonden processor is overleden, nieuwe is besteld(kan niet snel genoeg want berichtten/mails op een Wii typen is niet echt handig)

en...nog een keer iedereen die mij geholpen heeft echt heel erg bedankt!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan