Systeem gaat naar herstart op stand-by en start niet meer op!

Status
Niet open voor verdere reacties.

brouwmaster

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2006
Berichten
10
Goedenavond allemaal,

Ik sinds kort een probleem met mijn PC
(FUJITSI-Siemens Scaleo 600 P4 2.8GHZ / 2.5GB RAM).
Nadat ik hem wil herstarten (bijv.bij installeren hardware e.d.) springt hij op een soort 'standby-stand'. Dit probleem heb ik ook wanneer ik hem uitschakel en binnen bijv. 10 minuten weer wil opstarten.

Het vermoeden bestond bij mij dat er het een soort beveiliging is bij warmlopen (en dat de PC dus ergens zijn warmte niet kwijt kon/ te warm werd) Ik heb dus mn hele kast grondig uitgezogen. Dit bleek echter niet de oplossing van het probleem.

Ook Everest geeft aan dat mijn CPU en Moederbord niet te warm worden. (temp. tussen 25-40).

Vervolgens heb ik mijn BIOS gereset middels de batterij CMOS op het moederbord er uit te halen. Ook dit lostte mijn probleem niet op. (Dit leek me overigens ook al sterk want ik heb niks gewijzigd in de BIOS en bij 'koude start' gaat het ook gewoon goed)

Na het ondernemen van deze handelingen ben ik gestart met het zoeken van hulp. (Middels deze weg dus:p)

Samengevat: systeem start niet weer op nadat ik herstart (of weer wil opstarten binnen 10 min. na uitschakelen). Hij springt op een soort stand-by. Doorloopt de BIOS niet, het scherm blijft gewoon zwart. De dvd-drive & brander enz. gaan wel open in deze stand. Kortom stroomtoevoer lijkt goed.

Kan iemand mij helpen bij dit probleem?
 
Iemand? (sorrie ik wil niet dringen:rolleyes:)

Kan het de voeding zijn?
Hij is al 5 jaar oud en de voeding is natuurlijk een bekend probleem-onderdeel.
 
Dit zijn zulke vage problemen, dat er niet een duidelijke oplossing is.
Het kan inderdaad je voeding zijn, het kan je moederbord zijn, het kan zelfs een harde schijf zijn of iets dergelijks.
En ook de videokaart kan het zijn: of je moet normaal gesproken bios-piepjes horen en bij dit probleem niet...

Nu is vaak een andere voeding het makkelijkst te controleren. Wellicht heb je er een liggen / heeft iemand anders er 1 liggen.
 
Net even een poosje met een andere voeding gedraaid. Opnieuw opgestart en ... hetzelfde probleem.

1 optie uitgesloten dus.

Om even te reageren op mijn voorganger:

Bij normaal opstarten volgt na een paar tellen een piep.
Bij herstart komt die piep niet en slaat hij af en vliegt ie in een soort stand-by

De videokaart zou het ook kunnen zijn dus?
 
Net even een poosje met een andere voeding gedraaid. Opnieuw opgestart en ... hetzelfde probleem.

1 optie uitgesloten dus.

Om even te reageren op mijn voorganger:

Bij normaal opstarten volgt na een paar tellen een piep.
Bij herstart komt die piep niet en slaat hij af en vliegt ie in een soort stand-by

De videokaart zou het ook kunnen zijn dus?
nee, ik denk niet dat de videokaart is.

Mijn eerste inschatting was het moederbord of de voeding. En dat blijft het. En nu je de voeding hebt getest, denk ik dus het moederbord.
Ook een zoek op internet bevestigd dat het moederbord niet het strkste onderdeel is:
http://www.pchelper.nl/forum/index.php?showtopic=63054

De vraag is wat je er nog aan wil doen: het is toch al wat verouderd allemaal.

Stel dat het t moederbord is: een nieuwe kost zo'n 50 euro, voor zwaar verouderde techniek. Je zou een 2e hands kunnen kopen.
Die zijn zo duur niet:
http://tweakers.net/aanbod/list_ads/cat/281/?order_field=prijs&order_sort=ASC

Maar je kan ook beslissen om een echte upgrade te doen, ook afhankelijk van je budget en waar je het systeem voor gebruikt.
 
Oké bedankt voor de hulp!:thumb:

Dat forum had ik nog niet gevonden.
Zo te lezen komt het probleem dus meer voor bij deze serie computers.

Ik ga nog even bekijken hoe ik dit ga oplossen. Teveel geld investeren doe ik sowieso niet meer in een systeem van meer dan 5 jaar oud.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan