systeem gebruikt onnodig veel cpu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Etruscian

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2011
Sinds een aantal dagen begint Windows te haperen. Dit gebeurt vooral op het moment dat Windows net is opgestart of als ik een programma laadt. Ook tijdens het gamen hapert alles. Mijn GPU wordt dan meestal voor niet meer dan 40~50% belast, maar meestal schommelt het tussen de 10 en 20%. Volgens Windows Task Manager wordt mijn CPU wel volledig belast, maar de processen die verbonden zijn met het opstarten van de programma's of spellen komen bijna niet boven de 40~50% uit. Als ik een spel afsluit, bevriest mijn computer voor ongeveer 5 � 7 seconden. De muis hapert erna en dan komt alles langzaam weer op gang. Heeft iemand enig idee waaraan dit zou kunnen liggen?

Mijn specs:
HP elitebook 8530w
CPU: Intel Core 2 Duo T9600@2.80GHz
GPU: nVidia quadro FX770M
RAM: 4GB

Ik heb een volledige systeemscan met MBAM uitgevoerd. afgezien van 4 trojans niets gevonden. Wat zou het dan kunnen zijn?

Dat zal het waarschijnlijk wel zijn geweest. Nu is het vast beter.

En verander al je wachtwoorden die je hebt, deze die je nu hebt zijn waarschijnlijk onderschept door de trojans.

Het is inderdaad ietsje beter. Het opstarten van windows is nu min of meer normaal. Alleen het probleem met de GPU blijft bestaan. Ook is hij tijdens het opstarten van programma's nog traag. Valt daar nog wat aan te veranderen?

Is het opstarten van programma's echt merkbaar langzamer geworden na de trojans?

nouja, mijn laptop hapert gewoon als ik bijvoorbeeld firefox wil opstarten of van tabblad wissel. Dat deed hij 1.5 week terug nog niet. Ook zie ik net dat als ik itunes bestanden laat converteren (iets wat heel CPU intensief zou moeten zijn) hij blijft hangen op rond de 50% en de rest wordt opgevuld door een ander proces dat, lijkt wel, willekeurig wisselt. Als ik dat proces dan uitschakel, schiet mijn Idle Process naar de 50%. Alle processen staan wel op, bij gebrek aan een betere omschrijving, allebei de CPU-kernen gebruiken.

Dat verschilt. meestal is het svchost.exe, maar soms ook firefox of zijn plugin containter, taskmgr.exe, searchindexer.exe of ekrn.exe (van eset antivirus).

Svchost.exe leest dacht ik het register uit, Firefox weer je, plugin-container zijn de dingen zoals flash in Firefox, taskmgr.exe is taakbeheer, searchindexer.exe weet ik niet, denk voor het doorzoeken en indexeren van bestanden in Windows, ekrn.exe is je antivirus.

Allemaal belangrijk. Welke actie doe je als welk proces zoveel gebruikt (bestanden kopiëren in netwerk, flash game op internet, systeem op virussen scannen)???

alleen Firefox, de plugin container en de searchindexer heb ik een keer afgesloten om te kijken wat het effect was. De anderen zijn namelijk redelijk belangrijk en ekrn.exe kan ik niet eens afsluiten. Svchost.exe is een verzameling van bepaalde services dacht ik. Deze kan je via msconfig aan en uit zetten.

Wat me trouwens ook net is opgevallen, is dat het System Idle Process en CPU usage onderin het scherm niet echt overeen komen. meestal staat de 1e op 80%, terwijl de 2e rond de 40% zit. Het lijkt mij dat deze een redelijk verband met elkaar zouden moeten hebben (1e = 100% - 2e)?

Ik ga eens in safe mode booten om te kijken of het dan anders is...

apart. Laat het resultaat van Safe Mode maar horen, ben benieuwd.

in Safe Mode is hij weer gewoon heel snel. Firefox start binnen een halve seconde op, iTunes nog sneller....

Ik denk dat ik het gevonden heb. Om mijn hardware te checken heb ik HWInfo64 gedownload en geinstalleerd. Daar zag ik dat mijn CPU op de een of andere manier gelockt is in de SuperLFM. Hoe kan ik deze handmatig unlocken, zodat hij weer normaal werkt? (dus geen overclock of iets)

Edit: Met ThrottleStop heb ik mijn CPU weer op de normale snelheid gekregen. Mijn laptop werkt nu weer normaal, zij het dan dat hij nu gelocked staat in de max performance state. Hoe kan ik deze setting weer normaal krijgen? (in de bios is niet veel te vinden, HP....)

Laatst bewerkt:
Aangezien dit een CPU probleem blijkt te zijn, heb ik in de juiste afdeling een nieuwe thread aangemaakt. Bedankt voor alle hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan