Systeem gecrasht? Hulp nodig!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Trecka

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2008
Beste forummer,

Sinds een korte tijd lijkt het erop dat mijn PC gecrasht is. Hij geeft na het opstarten de foutmelding dat het 'HAL.DLL-bestand' niet gevonden kon worden. Daarvoor gaf hij het volgende aan: Windows kan niet worden gestart vanwege een fout in de software. Meld dit probleem als: de benodigde DLL-bestanden voor de kernel laden. Neem contact op met de leverancier over dit probleem. Dat laatste probleem is op vreemde wijze middels een geleende CD verholpen, of toch niet?

Wie kan mij precies vertellen wat ik moet doen? Ik heb een HP Pavilion computer (3 jr. oud) met Windows XP.

Alvast bij voorbaat dank en als er nog dingen onduidelijk zijn hoor ik het graag. Nogmaals bij voorbaat dank, er staan namelijk veel belangrijke bestanden op.

XP cd erin , booten en dan voor repareren kiezen, en dan gaat ie enkele bestanden opnieuw plaatsen, je kan ook voor herstelconsole kiezen, typ dan chkdsk /r

Laatst bewerkt door een moderator:
XP cd erin , booten en dan voor repareren kiezen, en dan gaat ie enkele bestanden opnieuw plaatsen, je kan ook voor herstelconsole kiezen, typ dan chkdsk /r
Repareren heb ik reeds geprobeerd, maar dan vraagt ie welke reparatie ik wil kiezen (:C of I386), vervolgens kies ik willekeurig waarna er een CommandPrompt scherm komt. Wat moet ik daar invullen? Ik heb daar (bij een van de drie) chkdks geprobeerd, zonder enig effect.

Overigens bedankt voor je snelle reactie. :)

Boot nog eens van de XP cd. en kies voor Installeren dan komt er een lange tekst, hier drukt op u F8. Dan even wachten en dat ziet u daar iets van Windows XP staan. kies daar voor repareren. (R drukken denk ik). Dan kom je niet meer in Promt maar dan gaat ie normaal enkele bestanden opnieuw plaatsen.

ik had het probleem ook

Het probleem is dat je michien illegale software hebt gedownload of geinstalleerd.
en dat windows verwijdert is. het enige wat ik hier op kan zeggen is ( het valt niet te maken )
ik vrees dat je naar een pc zaak moet gaan en 30 euro moet dokken om de windows weer te maken ! :mad: Goodluck

Boot nog eens van de XP cd. en kies voor Installeren dan komt er een lange tekst, hier drukt op u F8. Dan even wachten en dat ziet u daar iets van Windows XP staan. kies daar voor repareren. (R drukken denk ik). Dan kom je niet meer in Promt maar dan gaat ie normaal enkele bestanden opnieuw plaatsen.
Als ik op installeren klik, komt er een scherm met allerlei partities (:H en :C) die verwijderd of geinstalleerd kunnen worden, reparatieoptie zie ik nergens.

Als ik op installeren klik, komt er een scherm met allerlei partities (:H en :C) die verwijderd of geinstalleerd kunnen worden, reparatieoptie zie ik nergens.

Vreemd, normaal moest dat toch een bod komen. Op mijn XP zie ik dat het bestand HAL.dll in de map system32 (C:\WINDOW\system32) Je kan je XP cd in een andere pc steken en het bestand hal.dll op de cd zoeken op kopieren naar een lege diskette. In de herstelconsole (ComandPrompt) kan je het bestand van de diskette opnieuw plaatsen in system32 map. Helaas ben ik niet een prompt technicus dus aan de comando's kan ik je helaas niet helpen. Ik zal even zoeken voor je of misschien kan iemand anders nog helpen. Je hoort nog van me.

Geweldig jeffcoboy, ik wacht geduldig af.

Moet ik niks met die partities doen?

Geweldig jeffcoboy, ik wacht geduldig af.

Moet ik niks met die partities doen?

Nee. Zoek eerst even het bestand hal.dll op de xp cd. Kopier het bestand en plaats het op een lege diskette. En dan naar de dos gaan. Misschien weet je zelf wel hoe je iets moet kopieren naar de JUISTE MAP. (C:\WINDOWS\system32) daar moet ie komen.)
Maar je moet wel eerst het oude hal.dll bestand verwijderen natuurlijk.

Edit. Helaas kan ik je verder niet meer helpen als het over het DOS(prompt) gedeelte gaat.

Laatst bewerkt:
Ik heb geen lege diskettes, als je floppy's bedoelt, kan je ook op een andere manier bestanden overzetten. Is een USB stick bijvoorbeeld te booten dmv. de bios?

Ik heb geen lege diskettes, als je floppy's bedoelt, kan je ook op een andere manier bestanden overzetten. Is een USB stick bijvoorbeeld te booten dmv. de bios?

Dat weet ik niet. Je kan ze morgen ook even gaan kopen. (is niet duur)

Ik heb het bestandje op een USB stick gezet, en boot die drive met ESC (bij bios), alleen dan wordt er gevraagd of ik Windows met de CD wil opstarten. :confused:

Als ik op ja klik, gaat ie weer naar Windows Recovery Setup
Als ik op nee klik, geeft ie weer de HAL.DLL mist of is beschadigd foutmelding.

Is trouwens het formatteren van partities als de C-schijf veilig. Blijven bestanden dan behouden?

Ik heb het bestandje op een USB stick gezet, en boot die drive met ESC (bij bios), alleen dan wordt er gevraagd of ik Windows met de CD wil opstarten. :confused:

Is trouwens het formatteren van partities als de C-schijf veilig. Blijven bestanden dan behouden?

Formateren = alles verwijderen dus lege hardeschijf. Dat raad ik niet aan. Tenzij u er de breu aan geeft en Windows opnieuw wil installeren.

Ik geef je een tip. Maak back up's ik heb vorige maand ook zo'n fout gekregen en ik heb opnieuw moeten installeren omdat er nisk aan te doen was.

Ik geef je een tip. Maak back up's ik heb vorige maand ook zo'n fout gekregen en ik heb opnieuw moeten installeren omdat er nisk aan te doen was.
Helaas heb ik daar nu niet veel meer aan. :p

Even terugkomend op onderstaand:

Weet iemand wat te doen?

Helaas heb ik daar nu niet veel meer aan. :p

Even terugkomend op onderstaand:
Weet iemand wat te doen?

Je moet weer naar de herstelconsole(die op de xp cd staat) om daar het bestand van de USB stick naar de juiste plaats te zetten, maar in prompt kan je veel verkeerd eon hoor, dus opletten.

Je moet weer naar de herstelconsole(die op de xp cd staat) om daar het bestand van de USB stick naar de juiste plaats te zetten, maar in prompt kan je veel verkeerd eon hoor, dus opletten.
Als ik de CD boot, en op de keuze om te repareren klik, vraagt ie welke installatie ik wil kiezen (1 of 2). Als ik bijv. 1 doe en die copy-line intyp, is het geen geldige bewerking en moet ik op HELP klikken voor correcte bewerkingen.

Overigens waardeer ik je hulp ten zeerste :thumb:

Als ik de CD boot, en op de keuze om te repareren klik, vraagt ie welke installatie ik wil kiezen (1 of 2). Als ik bijv. 1 doe en die copy-line intyp, is het geen geldige bewerking en moet ik op HELP klikken voor correcte bewerkingen.

Overigens waardeer ik je hulp ten zeerste :thumb:

Daar zijn we voor :d.

Blij dat we al zo ver zijn, alleen lastig dat we beide niets van commando's kennen

Met meer geluk dan wijsheid is het mij gelukt om het bestand HAL.DLL via mijn vaders laptop over te zetten. Daarna was die foutmelding weg, maar gaf ie wel aan dat het bestand ntoskrnl.exe miste. Dus die heb ik ook gekopieerd. Alleen nu geeft ie de volgende foutmelding: Windows kan niet worden gestart door een fout in de software.

Ik voel wel dat de oplossing nabij is, hoop ik. :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan