Systeem herkent SSD (soms) niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

deurenkletser

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2008
Hallo,

Ik heb recent in mijn 6 jaar oude PC met P6T Deluxe moederbord een SSD geïnstalleerd, meer bepaald Samsung SSD 250GB 850 EVO.
Ik heb er een nieuwe kabel bijgekocht, hoewel volgens mij het moederbord slechts SATA 2 ondersteund.

Het opstarten ging goed. Er zitten nog 3 andere harde schijven in, alsook 2 DVD writers. Dat wil zeggen dat alle SATA aansluitingen dus bezet zijn.

Ik heb meteen een clone gedaan van de bootdisk naar de SSD en ook dat is goed gelukt. Het systeem draaide ongeveer 1 week goed. Toen begonnen de proberen. Ineens krijg ik bij het opstarten de melding dat er geen bootdisk is gevonden. Even kijken in de BIOS en de SATA waar de SSD op zit was 'not detected'. Heb toen even de PC opengedaan en hem op een andere SATA aansluiting gestoken met een andere kabel. Systeem startte terug op, maar na een dik uur liep windows vast en gewoon reboot, wederom SSD niet gevonden om systeem te kunnen opstarten.

Nu weet ik niet meer wat ik kan doen. Is zo'n 6 jaar oud systeem niet meer compatibel met een SSD? Zitten er te veel harde schijven in voor de voeding? Die zitten namelijk allemaal op een kabel. Het vreemde is dat het systeem nu soms wel opstart, maar na een half uur vastloopt en reboot en de SSD weer niet gevonden wordt. Weet iemand misschien een oplossing?

het kan zijn dat je in de bios de boot volgorde moet veranderen naar ssd 1 en hdd 2.

Is je voeding wel capabel voor al die hardware?

Ik denk wel dat jerohoorn gelijk heeft, kijk eens in de bios of je de bootvolgorde wel goed hebt staan.

En zet gelijk dat herstarten eens uit. Dat gaat zo:

1. Klik op Start / Configuratiescherm.

2. Kies voor Prestaties en onderhoud / Systeem.

3. Klik op het tabblad Geavanceerd en daarna op de knop Instellingen bij Opstart en herstelinstellingen.

4. Ga naar het kopje Systeemfouten en verwijder het vinkje bij De computer automatisch opnieuw opstarten.

5. Klik op OK.

Bij een systeemcrash zal Windows nu niet meer automatisch opnieuw opstarten, maar op het blauwe scherm blijven staan zodat u de foutmelding kunt zien.

Bedankt voor de snelle respons alvast.
De voeding is een RealPower M620 (620W). Er zitten dus 1SSD, 3HDD en 2DVD-RW's op, samen met nog de Core i7 920 en een ATI HD4870. Geen idee of dat te veel is. Ik zal eens proberen om 1HDD af te koppelen, alsook 1DVD-RW. Misschien helpt dat al wat.

Uiteraard heb ik in de BIOS de SSD als 1e Bootschijf staan.

Ik ga automatisch herstarten uitschakelen en kijken wat er op BSOD komt te staan dan.

Je kunt niet een andere verdeling maken met de voedingskabel?
Ze komen wel allemaal bij elkaar in de voeding, soms op 2 rails maar toch, zo'n draadje wordt aardig belast als al die devices er aan hangen, of dat de oorzaak is.

Alleen met de SSD aan de eerste sata poort opstarten en kijken of dat goed werkt.

Die voeding moet dat makkelijk kunnen trekken, mag absoluut geen probleem zijn.
Ter controle kun je even de 3,3V , 5V en 12V lijn spanningen controleren in de BIOS ( op de tab PC Health of Hardware Monitor o.i.d. ).

Mijn idee is dat je met een recentere BIOS voor je moederbord wellicht geholpen bent, kijk eens welke versie er in je bord zit en controleer bij de fabrikant of er een nieuwere versie is..

Als een systeem soms niet opstart dan ligt dat dus zeker niet aan de opstartvolgorde in de BIOS. Dan werkt het dus altijd wel of helemaal nooit, maar niet iets er tussenin.

Haak even in op dit artikel omdat ik een vergelijkbaar iets hem in mijn nieuwe systeem met een EVO 250GB. Wordt ook soms niet herkend. Voor de rest is het systeem wel stabiel.

Heeft SSD wel de nieuwste firmware?

En wat Lange Pier zegt, dat ook maar even doen. Eerst opstarten met alleen de SSD en dan elke keer een andere erbij hangen. Dat dan wel even een tijdje laten werken, zodat je het echt kan testen hoe of wat.

Bedankt voor de vele reacties. Volgende zaken al ondernomen

- Voltages nagekeken, deze zijn alle OK.
- Firmware moederbord was al up-to-date, laatste update dateerde van eind 2010...
- Alles losgekoppeld en alleen opstarten met SSD. Booten lukt, op windows login scherm is het al gedaan, de PC loopt vast en moet zelf reset doen. SSD wordt niet meer herkent. Stroom eraf, 5 minuten later er weer op, PC start weer op, maar loopt ook weer na login vast. Reset en weer geen SSD gevonden...

Ik ga nu de SSD van de laptop (dat is een van 500GB) vervangen door deze die problemen geeft in de desktop en vice versa. Kijken of dit ook problemen geeft of niet. Dan weet ik dat het aan de SSD ligt, maar ik vrees dat aan de PC zal liggen.

Kan het helpen om een schone windows installatie te doen of niet? Ik denk dat de BIOS de SSD dan evenmin niet zal herkennen.

Nog even melden dat Storage configuration in IDE staat. Moet dat in AHCI staan?

Laatst bewerkt:
Voor harde schijven wel, voor een SSD mag het ook maar hoeft niet, sommige roepen wat anders maar ja.
Zet hem gewoon op AHCI.

Kan best de chipset zijn op het mobo.
Goed plan dat wisselen.

Het wisselen bracht zoals verwacht niets aan het licht. De 250GB SSD werkt perfect in de laptop.
De 500GB SSD werkt (voorlopig) ook in de desktop PC, BIOS staat nu op AHCI.

Teruggewisseld naar oorspronkelijke situatie, voorlopig geen crash meer en wordt steeds herkent door de BIOS. Mag het topic nog even open blijven, want de eerste problemen begonnen pas na een dikke week perfect gewerkt te hebben.

Ja, dat was ik nog vergeten te melden, firmware is up-to-date, voorlopig nog geen crash gehad ondertussen. Laat ik hopen dat de switch van IDE naar AHCI de oplossing was..

Denk eerder het reseaten van de sata kabel, die modus maakt voor de herkenning niet uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan