systeem herstel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

hedje

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2002
Berichten
61
Hoi,

In windows xp zit een systeemherstel in voor het geval er iets mis loopt met uw computer.
Nu is mijn vraag dat er toch ergens op u harde schijf gegevens worden gezet om deze herstel punten te onthouden hoe het op een bepaalt moment met u computer is gesteld.
Waar worden deze gegevens opgeslagen en kunnen ze verwijderd worden of worden ze na verloop van tijd automatisch verwijderd.
Want volgens mij moeten die gegevens op den duur toch veel schijfruimte in beslag nemen.

bedankt
 
Hoi,

Klik op Start - Alle Programma's - Bureauaccessoires - Systeemwerkset - Systeemherstel.
Klik op instellingen..
Hier kan je mbv de schuifbalk aangeven hoeveel ruimte systeemherstel mag gebruiken.
 
Nog wat extra info:

XP plaatst herstelpunten in de map c:\System Volume Information. Deze map is standaard onzichtbaar binnen XP.
Wil je deze map zichtbaar maken, doe dan het volgende:

Open Deze Computer in het startmenu. Ga naar extra-->>mapopties-->>weergave. Verwijder het vinkje bij:"beveiligde besturingssyteembestanden verbergen" en selecteer "verborgen bestanden en mappen weergeven".

In de map System Volume Information bevindt zich één of meer submappen die de volgende naam hebben:

_restore{eenhoopnummersencijfers}

Als je hierop dubbelklikt zie je een aantal mapjes die beginnen met RP en eindigen op een nummer, bijvoorbeeld RP16. Dit zijn je restorepoints.
 
IDD in de systemvolumemap.

Deze nemen opslagruimte in en worden standaard niet verwijdert. Handmatig valt er wel iets te doen.
Vaak werkt het systeemherstel niet eens goed.

Mijn advies: een goede image maken, verstandig omgaan met beveiliging, downloads en bijlagen. Outlookarchief en mijn documentenmap verplaatsen naar backupschijf en systeemherstel uitzetten.

Greetz
H
 
Geplaatst door hehe
IDD in de systemvolumemap.

Deze nemen opslagruimte in en worden standaard niet verwijdert. Handmatig valt er wel iets te doen.
Vaak werkt het systeemherstel niet eens goed.

Mijn advies: een goede image maken, verstandig omgaan met beveiliging, downloads en bijlagen. Outlookarchief en mijn documentenmap verplaatsen naar backupschijf en systeemherstel uitzetten.

Greetz
H

Ben ik niet helemaal met je eens. Systeemherstel is een functie die inderdaad niet altijd feilloos werkt, maar ook heel vaak wel! Dingen die goed gaan zie je hier niet voorbijkomen. Om nu gelijk maar te adviseren om systeemherstel helemaal uit te zetten vind ik wat te ver gaan. De functie heeft mezelf al enkele malen uit de brand geholpen en op andere pc's van familie/kennissen bleek het een functie te zijn die zeker een toegevoegde waarde heeft.

En dat je het gedrag van systeemherstel handmatig kunt beïnvloeden klopt; je kunt zelfs het aantal dagen dat herstelpunten bewaard moeten blijven aanpassen:

Start/uitvoeren........intikken regedit .

Navigeer naar de volgende sleutel:

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\WindowsNT\CurrentVersion\SystemRestore

In het rechtergedeelte van de registereditor zie je staan: RPLifeInterval. Onder de kolom gegevens staat tussen haakjes het volgende getal: 7776000. Dit is de standaardwaarde en is 90 dagen, alleen staat het hier in seconden.

Klik onder grondtal het vakje 'decimaal' aan. Wijzig nu de waarde in het aantal seconden dat je wilt dat de restorepoints bewaard blijven. Klik op OK en sluit de registereditor netjes af via bestand/afsluiten.

En je bewering dat het onnodig schijfruimte inneemt: leoneke heeft al aangegeven dat je dat op een simpele manier kunt beïnvloeden.:)
 
Ik ben het met je eens dat systeemherstel ideaal kan zijn als je bij anderen aan het werk bent...zelf ook meerdere malen ondervonden maar die spaarzame 2 keren dat ik hetzelf nodig had...liet het afweten.

Betrouwbaar mag je het echt niet noemen, alleen handig wanneer het wel uitkomt!

Regedit ken ik ook wel maar raad ik mensen liever niet aan tenzij ze weten wat ze doen.

Ik denk dat de methode die ik beschrijf betrouwbaarder is. Je kan idd daarnaast je systeemherstel wel ingeschakeld houden als extra dat geef ik toe.

De andere methode is vele malen veiliger mbt behoud van documenten en emailbestanden.

greetz
H
 
Geplaatst door hehe

Ik denk dat de methode die ik beschrijf betrouwbaarder is. Je kan idd daarnaast je systeemherstel wel ingeschakeld houden als extra dat geef ik toe.

De andere methode is vele malen veiliger mbt behoud van documenten en emailbestanden.

Ik denk dat je systeemherstel ook nooit als de manier moet zien om belangrijke documenten terug te halen als er iets mis gaat, maar dat het meer een functie is die vooral instellingen van programma´s en XP zelf onthoudt. Het is dus raadzaam om én systeemherstel aktief te hebben én zeer regelmatig een backup te maken van belangrijke documenten en bestanden. Wat dat betreft ben ik het met je eens: als je harde schijf de geest geeft, kun je met systeemherstel ook niets meer natuurlijk.:)
 
Ik denk dat we hier op 1 lijn zitten.

Helaas heeft systeemherstel wel meer en vaker kuren dan alleen als "je harde schijf de geest geeft".

Ik kom vaak bij mensen thuis die dan roepen "xp kan het toch herstellen?" niet wetende dat dit vnl. om systeeminstellingen gaat.

Voor de lezer, doe ermee zo u wilt.

Groeten
Henny
 
Klopt. af en toe herstelpunten verwijderen is geen slecht idee
ga naar:

start, bureauassecoires, systeem werkset, schijfopruiming,..meer opties, herstelpunten behalve de laatste verwijderen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan