systeem in elkaar zetten stap voor stap?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dubber

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2002
Berichten
446
ok, dankzij dit forum heb ik al heel veel informatie ingewonnen over mijn nieuwe systeem.
ook heb ik al een aardige selectie gemaakt.
een aantal delen heb ik al en een aantal delen moet ik nog aanschaffen maar wacht even op de intel prijsverlaging.
nu het volgende,
ik wil de complete pc graag zelf in elkaar zetten en aan de praat krijgen.
nu heb ik dit nog nooit gedaan, en ik zou dus graag een stap voor stap uitleg willen wat ik in welke volgorde moet doen en waar ik op moet letten.
misschien is er een online beschrijving of wat meer uitleg wat natuurlijk ook super zou zijn.
graag in duidelijke jip en janneke taal.
een beschrijving van het systeem:

samsung syncmaster 226BW
coolermaster stacker behuizing
sharkoon silenstorm 700 watt voeding
asus P5K moederbord
intel E6700 processor.
ocz 2 gb ddr2-800 kit (dual channel)
asus 8800 gts videokaart
sound blaster X-FI platinum 5.1 geluidskaart
2 x WD raptor 150 gb 10.000 rpm sata schijven in raid 0
zalman processor koeler, en 2 x harde schijf koelers.
windows vista home premium 64 bit

ik zou die brede kabel die alles verbind ook graag vervangen door een ronde maar weet even niet hoe die kabel heet en welke ik moet hebben.

alvast bedankt voor de moeite en hulp
 
eigelijk is het vrij simpel als je de tijd ff neem om de gebruiks aanwijzing te lezen van,
het moederbord daar staat alles al stap voor stap in.
de kabels die jij bedoel het gewoon rounded cabel in elke pc zaak nu te koop.
en deze is alleen voor ide nu heet het pata die verbind de ide hardisks en cdrom stations en je heb er een voor floppy.
als je geen ide apparaaten heb dan is de kabel dus ook overbodig.
het zelfde geld voor de floppy drive als je deze niet heb of wil gebruiken.

wat je wel nodig heb is het volgende.

1 paar latex handschoenen.
2 geaard bandje voor je arm.
3 koel pasta indien deze niet standaard op de prossesor koeler zit.
4 goede schroeven draaiers en extra coputer schroefjes is ook nooit weg ;)
5 beetje tijd :D
 
Laatst bewerkt:
ik gebruik alleen een plextor dvd brander en dvd speler
geen floppy oid meer.
bedankt voor de info ik zal het eens doorlezen.
is er ook nog iets anders als in raid? en vraagt het systeem ook nog in welk systeem de schijven geformateerd moeten worden?
 
ik gebruik alleen een plextor dvd brander en dvd speler
geen floppy oid meer.
bedankt voor de info ik zal het eens doorlezen.
is er ook nog iets anders als in raid? en vraagt het systeem ook nog in welk systeem de schijven geformateerd moeten worden?

hou wel rekening als je raid 0 draai en een schijf val uit dat je dus wel al je data die,
er op staat kwijt bent.

daar voor is 0+1 eigelijk better 2 schijven met de zelfde data en kan gewiseld worden,
als een zeg maar de geest geeft.
 
Ik denk dat WIndows HP 64 bit niet veel beter is dan 32 bit, helemaal gezien hardware ondersteuning. Een geaard bandje is natuurlijk het beste, maar niet noodzakelijk, ook latexhandsschoenen zijn niet echt nodig, gewoon er voor zorgen dat je handen schoon zijn en droog!
 
32 bit draait sneller dan 64 bit .
en je kan ook nog oude software gebruiken .
office
 
raid 0 ben ik inderdaad alles kwijt als ie crasht,
maar goed dat gebeurd nu ook als mijn schijf crasht en ik wil geen raid 0 vanwege de veiligheid.
dan doe ik wel een backup op een usb stick.
verbaasd me wel dat 64 bit niet beter is dan 32. ik dacht dat het nieuwe beter is dan het oude.
maar goed 32 bit dus.
massa kan ook gewoon een kabeltje aan de radiateur?
zou niet weten waar ik anders massa weg kan halen.
 
hou wel rekening als je raid 0 draai en een schijf val uit dat je dus wel al je data die,
er op staat kwijt bent.

daar voor is 0+1 eigelijk better 2 schijven met de zelfde data en kan gewiseld worden,
als een zeg maar de geest geeft.

Denk dat je raid 1 bedoeld, raid 0-1 of 1-0 heeft 4 schijven nodig.

En latex handschoenen? wordt er een inwendig onderzoek gedaan?:evil:

Pruts al jaren aan die dingen, even aarden en werken maar, zonder armbandjes en andere atributen.:rolleyes:
 
Dait is dus wat ik bedoel, bij de productie van hardware werken ze met handschoenen, En als je statische elektriciteit overbrengt op je harware dan merk je dat echt wel.

64 bit zou in theorie beter kunnen zijn idd. Maar door gebrekkige hardware en software ondersteuning niet echt. En helemaal door het geringe verschil in prestatie is 32 bit beter.

ontaarden doe je door (geen wollen kleding!) even een geaard apparaat aan te raken zoals de wasmachine, droger, voeding van een computer (die geaard is aangesloten).

Zorg ervoor dat je alles voorzichtig aanpakt, helemaal de cpu.

Dan nu een soort aanpak:

1) Controleer of je alle besteld edingen ontvangben hebt.
2) je zelf beschermen tegen overbrengen van statische elektriciteit.
3) begin met je Moederbord, doe hier het gehguegen in, de cpu en fan en verander zonodig jumpers.
4)plaats het moederbord, plaats videokaart en dergelijke.
5)plaats dvd/cd en hdd.
6)verbind de kabels.
7)controleer aan de hand van de handleiding van je mobo of alles goed is aangesloten.

8) test je systeem, stel je BIOS in, en installeer Windows.

Hier vind je misschien nog meer (heldere en uitgebreidere info)
of hier
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de info en links
ik denk dat de installatie op zich geen problemen meer opleverd.
echter als alles in elkaar zit, dan gewoon aanzetten en de installatie cd van windows vista volgen?
in welke stappen komt het raid verhaal en de partitioneren (fat 32?) ter sprake?
en tot slot, wanneer moet ik de drivers van de videokaart, geluidskaart installeren?
krijg ik bijvoorbeeld wel beeld als de driver van de videokaart er nog niet op staat?
 
Als je de pc voor de eerste keer opstart dan stel je eerst je bios in zodat hij opstart vanaf cdrom. Dan plaats je je Vista DVD en wacht gewoon tot je bij het partitie gebeuren aankomt. Als je niet de drivers van je videokaart installeert zal Vista: 1) standaard drivers gebruiken. Deze zorgen er voor dat je een erg lage resolutie hebt, maar je hebt beeld. Of 2) Vista zal drivers installeren van een andere videokaart zodat je wel een hoge resolutie hebt. of 3) Vista heeft al de goede drivers, dus alles werkt na de installatie. Na de installatie van Vista moet je dus kijken of de goede drivers al aanwezig zijn anders dien je deze zelf even te installeren. De drivers van geluid zijn meestal al aanwezig.

Bij mijn computer was het zo dat het raid verhaal voor de installatie van Windows kwam, je had dan een floppy nodig en je kon dan allerlei configuraties maken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan