systeem klok

Status
Niet open voor verdere reacties.

kruimeltje

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2001
Hoi,

Ik heb het volgende probleem. Telkens als ik mijn computer uitzet, en de volgende dag weer aanzet, staat de klok een half uur voor. Als ik hem dan weer handmatig gelijk zet (vanuit het besturingssysteem), is het de volgende dag weer precies hetzelfde. Ik heb ook al geprobeerd om de klok in het bios op tijd te zetten, maar ook dan (als ik de computer uitzet, staat de klok de volgende dag weer een half uur voor). Ik heb de volgende configuratie:

PC, Pentium III 800 MHz, 640 Mb intern, Gforce3 ti200 64 mb videokaart, 2 keer Western Digital 80 Gb harddisks, Suse 10.0.

De hardware klok wordt tijdens het afsluiten van Linux 'gesynced' met de systeem tijd (die tot dan toe op tijd loopt), en toch staat de klok de volgende dag weer een half uur voor.

Heeft iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen?

Ow ja, dit probleem heb ik pas zo'n anderhalve week

Alvast bedankt,

Kruimeltje

heb je windows erbij staan?

ik had het ook bij windows en linux, maar dan ging de klok 3x zo snel. Bij mij hielp het om linux te verwijderen.

alleen linux

Nee, ik heb alleen linux op mijn computer staan. Ik heb al wat gegoogled, en het schijnt bij bepaalde kernelversies voor te komen dat de klok 3 keer zo snel loopt, maar ik draai al een half jaar alleen linux op deze computer, en het probleem doet zich pas de laatste anderhalve week voor.

Het enige wat ik kan bedenken wat ik anderhalve week geleden gedaan heb, is een plugin installeren voor firefox, zodat ik met linux/firefox ook windows media bestanden binnen firefox kan afspelen, maar ik zie geen verband tussen het plotseling sneller lopen van de klok, en een plugin voor firefox. En daarbij, als mijn computer aan staat loopt de klok perfect op tijd, het probleem doet zich pas voor na het uitschakelen en weer in schakelen van de computer.

Groetjes, Kruimeltje

Is het batterijtje van je moederbord niet gewoon aan het leeg gaan.

batterij ??

Een batterij die leeg loopt, en een klok die VOOR loopt ?? Zou natuurlijk een oplossing kunnen zijn, maar lijkt me niet logisch, dan zou de klok juist ACHTER moeten gaan lopen, toch ??

Maar goed, ik zou een poging kunnen wagen.

Groetjes, Kruimeltje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan