systeem loopt vast eerste 10 min dat pc aanstaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

tobe23

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 sep 2007
ik heb sinds twee weken een probleem met mijn computer. als ik de computer opstart loopt ie elke keer na +/- 5 min vast. Of het scherm bevriest, waarop ik de computer handmatige moet rebooten, of hij reboot plots uit zich zelf. Bij die reboot blijft tijdens het opstarten de computer hangen in een lange ratelpieptoon (van het moederbord neem ik aan). Als ik de computer dan nog een paar keer opnieuw aanzet wil ie uiteindelijk opstarten, vervolgens werkt ie dan gewoon makkelijk 10 uur achter elkaar zonder uit te vallen. Het lijkt er dus wel op alsof de computer moet opwarmen ofzo. Ik heb verschillende virus/spyware scans gedraaid en tests zoals Memtest gedaan. Hier kwam verder niets uit. Ook een herinstallatie van Windows XP draaide op niets uit. Ik neem aan dat het een hardware-matig probleem is. Weet iemand wat ik kan doen?

Hoogstwaarschijnlijk de voeding aan het einde van zijn latijn.
Nieuwe voeding -iets zwaarder dan nu erin zit- plaatsen.

In de voeding zitten diverse componenten, oa elco's.
Die kunnen lekken, en dan is de spanning niet meer goed.(te laag of slecht afgevlakt)
Resultaat: uitvallen.

:cool:

Hoogstwaarschijnlijk de voeding aan het einde van zijn latijn.
Nieuwe voeding -iets zwaarder dan nu erin zit- plaatsen.

In de voeding zitten diverse componenten, oa elco's.
Die kunnen lekken, en dan is de spanning niet meer goed.(te laag of slecht afgevlakt)
Resultaat: uitvallen.

Ok bedankt voor je antwoord. Maar is het niet vreemd dat als ie eenmaal tijdje draait zonder vast te lopen, hij gewoon blijft draaien. Zelfs als ik m dan n paar keer reboot om te testen om te kijken of ie t blijft doen. Of moet zon voeding op gang komen ofzo:)?

Dit soort "storingen" kom je meer hier op het forum tegen.
In 9 van de tien gevallen de voeding.

De voeding moet niet alleen een bepaalde spanning leveren,
doch die spanning moet ook vlak (= gelijkstroom) zijn.

Komt de spanning beneden een bepaald niveau, dan
werkt het niet meer.
Evengoed kan gedurende lange tijd de spanning net voldooende zijn, en alles blijft funktioneren.

Dit soort "storingen" kom je meer hier op het forum tegen.
In 9 van de tien gevallen de voeding.

De voeding moet niet alleen een bepaalde spanning leveren,
doch die spanning moet ook vlak (= gelijkstroom) zijn.

Komt de spanning beneden een bepaald niveau, dan
werkt het niet meer.
Evengoed kan gedurende lange tijd de spanning net voldooende zijn, en alles blijft funktioneren.

ik zal het proberen. morgen maar naar de winkel:). hij is wel al 5 jaar oud, dus anders komt er gewoon n nieuwe;)

Het is ook maar net hoe zwaar je het systeem belast.
Als je de PC alleen maar aanzet, zal de voeding dit wel kunnen bol werken.
Maar als je met de PC aan de slag gaat en wat zware programma's draait, zal de voeding meer stroom moeten leveren. Ook spellen zijn meestal een aanslag op de voeding.
Als deze dus op z'n eindje is, lukt dit niet meer en zal het systeem vastlopen of crashen.

Het is ook maar net hoe zwaar je het systeem belast.
Als je de PC alleen maar aanzet, zal de voeding dit wel kunnen bol werken.
Maar als je met de PC aan de slag gaat en wat zware programma's draait, zal de voeding meer stroom moeten leveren. Ook spellen zijn meestal een aanslag op de voeding.
Als deze dus op z'n eindje is, lukt dit niet meer en zal het systeem vastlopen of crashen.

de belasting speelde geen rol, want als ik m alleen aanzette en verder niets deed op de computer, liep ie alsnog vast.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan