systeem onbruikbaar door error in explorer

Status
Niet open voor verdere reacties.

hugoouwehand

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2004
Berichten
11
Beste forumleden,

Bij het opstarten van mijn pc met Windows 98 (ik denk SE, hoe zie ik -nu nog- het verschil?) krijg ik een foutmelding Explorer (Windows explorer, niet IE!). Ik kan OK klikken en vervolgens krijg ik een volledig leeg bureaublad. Bij het drukken van ctrl-alt-del krijg ik geen taken te zien en kan alleen kiezen voor afsluiten.

Ik heb Spybot geinstalleerd, die fouten heeft ontdekt en hersteld.

Kan ik het systeem herstellen met behoud van gegevens? Zo ja, hoe? (Ik zal dan eerst moeten weten of het SE is of niet).

Dank bij voorbaat voor alle nuttige tips!
Bas
 
Laat allereerst je PC op Malware, zoals Adware/Spyware en dergelijke troep, scannen met het volgende programma:Ad Aware Als het probleem er dan nog steeds is, moet je een HijackThis Log plaatsen op het forum.

Hoe plaats ik een HijackThis Log op het forum?

Dat doe je door naar de volgende pagina te gaan: Helpmij tegen spywareoffensief deel 5

Op deze pagina moet je de eerste post goed doorlezen, als je de instructies uitgevoerd hebt die daar staan en je je log gereed hebt, moet je op ”Reageer op Bericht” drukken. Nu kun je je log plakken en er zal zo spoedig mogelijk naar gekeken woorden door de spyware-experts

Plaats je log dus in datzelfde onderwerp en open niet zelf weer een nieuwe!!!
 
Laatst bewerkt:
En welke OS je pc draait kan je zien met rechtsklik op Deze Computer/Eigenschappen, althans in XP wel. (ben het ff kwijt of het zo ook kan in Windows 98)
 
bedoel je dat je digibeet bent, of dat alles voor foutmeldingen zorgt?
 
misschien beide, maar hierbij nog een keer in tijdvolgorde wat er gebeurt:

opstarten - virusscanner wordt geladen - windows logo - leeg bureaublad - melding "error explorer" met keuze voor Ok / meer info - kies Ok - TOTAAL LEEG BUREAUBLAD

Met leeg bureaublad kan ik dus niets. Wat alleen werkt is ctrl-alt-del, om uit te zetten (GEEN TAKEN TE BEEINDIGEN!).
 
Ik zal Pieter even hierheen roepen :p
Ik denk dat hij je wel wat meer kan vertellen ;)
 
Kun je wel in veilige modus opstarten en/of laatste goede configuratie kiezen?

Wat is de exacte foutmelding?

Heb je Spybot S&D zo ingesteld staan dat het backups maakt?

Groetjes,

Pieter
 
De exacte foutmelding zal ik moeten opschrijven, dus dat wordt (morgen) vervolgd.

Het opstarten in de veilige modus levert hetzelfde resultaat op: leeg bureaublad met in alle hoeken Veilige modus.

Ik heb zelf nog even gezocht: is opnieuw installeren van win98(se) in een andere directory een oplossing? Ik wil mijn bestanden graag behouden.
 
Geplaatst door hugoouwehand
De exacte foutmelding zal ik moeten opschrijven, dus dat wordt (morgen) vervolgd.

Het opstarten in de veilige modus levert hetzelfde resultaat op: leeg bureaublad met in alle hoeken Veilige modus.

Ik heb zelf nog even gezocht: is opnieuw installeren van win98(se) in een andere directory een oplossing? Ik wil mijn bestanden graag behouden.

Volgens mij moet dat dan juist in dezelfde directory.

Windows 98 can get to a state where these attempts will not be enough to restore satisfactory performance.
One options remains: To reinstall Windows 98 into the same directory. This is a nondestructive option as existing programs will be retained, as will all user files. It is done using the Windows installer which was copied to the hard drive during initial setup.

This is not available on machines installed with the "minimal" option, or ones upgraded from Windows 95

You will need the original windows serial no. supplied with your PC, to disable your Antivirus software.. and a mug of tea.

Start Windows Explorer.
Negotiate to C:\ Windows \ Options \ CABS and locate a file called Setup.exe.

Take a deep breath, and click.
This will launch an automatic install process exactly mirroring the original setup routine. At some point it will need the serial number to be entered - exactly when depends on the version of windows 98 in use.
Its a very reliable method, renewing every single windows system file removes most corruptions, and when done in conjunction with RegClean ( above ) is almost as good as a full reinstall. Consider it your weapon of last resort.

http://www.chrisdemery.fsnet.co.uk/techhelp/win98reliability.htm

Groetjes,

Pieter
 
Aanvulling:

De melding die verschijnt na het opstarten en voordat ik het lege bureaublad krijg:

Explorer - Dit programma heeft een ongeldige bewerking uitgevoerd en wordt afgesloten. Neem contact op met de leverancier als het probleem zich blijft voordoen. Sluiten / Details.

Bij kiezen voor Details krijg ik de volgende melding:

Explorer heeft een fout met betrekking tot een ongeldige pagina veroorzaakt in module EXPLORER.EXE op 017f:00402541.
Registers: EAX=00000000 CS=017f
EIP=00402541
EFLGS=00010246
EBX=0000001 SS=0187 ESP=0080feec
EBP=0080fef4
 
Als je windows inderdaad wil 'overschrijven' moet je in dezelfde directory installeren als waar windows nu in staat. Het hoeft trouwens niet vanaf je windows directory zoals het bericht van Pieter vermeld, het kan ook gewoon vanaf cd.
 
Dank, ga laatste twee tips uitproberen.

Als ik 98 in dezelfde directory zet (opnieuw dus) behoud ik dan instellingen en documenten?

Hoe ontdek ik nu nog of is 98 of 98SE heb? Ik kan dus bijna niets met de pc op dit moment.
 
Kan je met de opstartdisk ook niet in je systeem komen?

Zoja, backuppen en schoon installeren.

H
 
Ik heb de link uit het bericht van Pieter gevolgd. Als ik het goed begrijp heb ik geen cdrom nodig en ben in twee stappen klaar?

Deze zin van Rien Kok uit de thread van Google Groups (in de link) snap ik alleen niet:

"De originele win98 SE
cd gaf echter geen uitkomst omdat ik daarna Internet explorer 5.5 had
geïnstalleerd. Ik heb deze bestanden derhalve uit de cab-files van de IE 5.5
cd moeten halen."

Ik heb IE6. Geldt voor mij dan hetzelfde?

Hehe: bedankt. Heb de opstartdiskette alleen gebruikt om in dosmode op te starten. Ik probeer het.
 
resultaten diverse adviezen

...bij voorbaat excuus voor de enorm lange tekst....


Pieter, heb jouw advies in de link naar de Msoft KB opgevolgd.

Dit betekende in mijn geval:

1.
Restart Windows 98, press and hold CTRL, and then choose Command Prompt Only from the Startup menu.
At the command prompt, type the following command, and then press ENTER
ren <drive>:\<windows>\system\shdocvw.dll shdocvw.old

2.
Extract the Shdocvw.dll file from the correct media source to the Windows\System folder.

3.
Restart your computer.

Bij 2. gaat het fout. Ik ben er inmiddels achter dat ik 98SE heb en moet volgens het artikel in de KB dit bestand extracten: WIN98_41.CAB, te vinden op cdrom of in de win98 folder, in mijn geval op beide te vinden. Als ik deze procedure volg om te extracten:

1.
Insert the Windows 98 startup disk into drive A, and then restart your computer. (Dit moet want ik kan niets meer doen in Windows)

2.
When the Microsoft Windows 98 Startup menu appears, choose Start computer with CD-ROM support.

3.
Insert the Windows 98 CD-ROM into the CD-ROM drive.
Type ext at the command prompt, press ENTER, and then follow the instructions on the screen.

Ik volg de instructies, maar krijg de foutmelding:

"No matching files."

Rien Kok uit de link van Pieter gaf aan dat deze oplossing niet werkte omdat hij IE5 had opgewaardeerd naar 5.5.
Ik heb IE 5 opgewaardeerd naar 6.0 (met Windowsupdate).

Dus mijn vraag is nu:

Waar kan ik de juiste cabs vinden als ik ze niet meer van de 98SE cdrom kan afhalen door IE6?

Zijn dit toch niet twee andere, rigoreuzere maar mogelijke oplossingen? Ik wil mijn bestanden, programma's en instellingen graag houden.

1. 98SE installeren in een andere directory, bestanden en instellingen kopieëren, oude OS verwijderen

2. 98SE opnieuw installeren in dezelfde directory: repareert de installatie dan echt alleen??
 
Kort antwoord, ja als je Windows in dezelfde map installeerd behoudt je alle bestanden.
 
Installeren in een andere directory en dan bestanden onder het "oude OS" kopieren naar het nieuwe OS kan ook?

Kan ik in Windows bruikbare backups maken in DOS?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan