Systeem plotseling langzamer

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter789

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Berichten
608
LS.,

mijn systeem (Win10) is plotseling en onverklaarbaar een stuk langzamer. Lijkt niet op virus, Avast is altijd up-to-date.

Zal wel vaker gevraagd worden, maar: is er een makkelijk stappenplan voor de leek? ;)

Dank!
 
> Ctrl+Alt+Delete > Taakbeheer Processen en Opstarten nakijken. Bij de laatste zaken uitschakelen die niet direct nodig zijn.

Windows Update uitvoeren.
Volledige systeemscan uitvoeren met security programma.
Onvoldoende vrije ruimte op schijf.
Schijfopschoning uitvoeren met CCleaner > Kijk even na wat aangevinkt staat.

Hoeveel RAM? Virtueel geheugen goed ingesteld?
Kan ook hardwarematig probleem zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zonder enige relevante informatie omtrent de hardware van deze computer en het gebruikte besturingssysteem valt er weinig tot niks over te zeggen dus een stappenplan is al helemaal niet aan de orde.
 
Bij taakbeheer staan inderdaad zeer veel taken, vooral MS Edge Updater staater vaak in (gebruik niet eens Edge) en Servicehost met daarachter steeds verschillende termen.
 
Je moet natuurlijk niet één ding eruit halen maar al de genoemde punten in post 2 even nalopen. Servicehost is heel normaal. Kijk even naar de processoractiviteit waar die extreem hoog is. Wat bedoel je met plotseling langzamer, het opstarten of tijdens het browsen etc.? Geef aan wat je uitgevoerd hebt. Met Speccy kun je systeeminformatie opvragen.
 
Laatst bewerkt:
Stappenplan voor plotseling tragere computer.

Bij Taakbeheer > tabblad Prestaties en onderaan Broncontrole openen. Kijken of er langzaam aan grafieken met enige activiteit verschijnen voor iedere processor kern (het aantal cores is dat en te beginnen bij #0).

Doe een schijfcontrole via Verkenner en Eigenschappen in het contextmenu. Repareer alleen het bestandssysteem want sporen of sectoren repareren doe een partitie waarschijnlijk onleesbaar maken. Controleer daarna de beveiligde systeembestanden van Windows met de opdracht sfc /scannow

Kijk bij Opstarten in Taakbeheer, zeker ook bij Programma's en onderdelen en naar het systeemvakje rechts onder op de taakbalk, of er onnodige en onbekende dingen staan of programma's en stuurprogramma's waarvan bekend is dat ze systeem belastend zijn. Dit gaat in ieder geval helpen.

De grafische chipset levert in Windows tot wel de helft van de rekenkracht. Bij Apparaatbeheer daarom controleren of er geen uitroepteken in het kleine pictogram van het uitgeklapte onderdeel Grafische adapters staat en ook niet bij andere onderdelen. Moederborden hebben vaak chipset drivers nodig, let daarom ook op de aanwezigheid daarvan. In het grafisch stuurprogramma (Geavanceerde beeldinstellingen) kan vaak worden gekozen tussen Kwaliteit en Snelheid.

Controleer Windows Update en de geschiedenis van Windows Updates. Het zoeken naar benodigde updates kan enkele dagen tot een week voor onverklaarbare vertraging zorgen. Het kan uitmaken wanneer u de tijdelijke update bestanden en update backup bestanden verwijderd. Sluit de computer eens helemaal af, na het geven van de opdracht om slaapstand en Snel opstarten (een Windows 10 functie met gegevens naar de schijf te schrijven) onmogelijk te maken. "powercfg –h off" en naderhand weer inschakelen doet u met powercfg –h on Snel opstarten, wat ongewenst kan zijn en niet nodig, is te vinden bij Energiebeheer > Energiebeheer en slaapstand > Extra energie-instellingen > Het gedrag van de Aan/Uit knoppen bepalen > Instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn. De opdracht om Windows Update in Windows 10 origineel te maken is: dism /online /cleanup-image /restorehealth

Een aantal processor families heeft versnellingsfuncties maar die kunnen de processor ook trager laten werken bij taken die weinig van de computer vergen. Schakel daarom in de BIOS of UEFI BIOS Turbo Boost en Speedstep eens uit. Bedenk dat zowel de computer als de grafische kaart niet overklokt moeten wezen en dat de voltages niet aangepast horen te zijn.

Doe een grondiger onderzoek, waarbij ook malware en toepassingen met een ongeldig certificaat of met onbekende herkomst opvallen, door een lijst te laten opstellen van alles wat er opstart door AutoRuns van Sysinternals en beoordeel onbekende items met de zoekresultaten van Google en op de daar gevonden forums. Bij iedere volgende gegenereerde lijst zijn nieuw gevonden regels groen, wat de lijst overzichtelijk maakt. Vertraging komt vaak door updaters binnen programma's (zeker ook als Windows Update de computer onderzoekt), indexeerders zoals ook Search service voor snellere zoekopdrachten en cloud services zelfs als je die op dat moment niet gebruikt en sommige virus en malware scanners die op de achtergrond scannen.

Als de harde schijf vol raakt en zeker SSD geheugenschijven, dan kan dat effect hebben op de snelheid. Ook tijdelijke bestanden van Windows moeten zo nu en dan gewist worden. Voor browsers de tijdelijke Internetbestanden. Voor weinig geheugen in de computer help misschien een geheugen manager. Ik raad aan om bij 4 Gb Wise Memory Optimizer te gebruiken.

Zoek bij Start naar Logboeken en kijk of er daar kritische fouten worden gemeld. Niet alles hoeft een bezwaar te zijn want grote aantallen fouten zijn normaal.

Schoon het register eens op. Omdat je dan wel eens iets kan weghalen dat benodigd is moet daar een registry cleaner worden gebruikt die een backup maakt en laat terugzetten. Ook een systeemherstelpunt omvat het register maar dit moet dan ingeschakeld staan bij Systeemherstel. Een registry cleaner kan in veel gevallen het register ook comprimeren.

Het virtueel geheugen kan wel eens problemen geven. Bij fouten in het wisselbestand en bij het vergroten van deze ruimte. Zet dit schijfgeheugen eens op nul bij: Geavanceerde systeeminstellingen (zoeken bij Start) > Geavanceerd > Prestaties > Geavanceerd > Virtueel geheugen en start opnieuw op. Defragmenteer de C schijf dan via Verkenner en Eigenschappen in het contextmenu (defragmenteren is iets wat Windows tegenwoordig automatisch doet, dus geen vloeken in de kerk). Stel het virtueel geheugen daarna in op de aanbevolen instelling maar nu minimaal even groot als maximaal.
 
> Ctrl+Alt+Delete > Taakbeheer Processen en Opstarten nakijken. Bij de laatste zaken uitschakelen die niet direct nodig zijn.

Windows Update uitvoeren.
Volledige systeemscan uitvoeren met security programma.
Onvoldoende vrije ruimte op schijf.
Schijfopschoning uitvoeren met CCleaner > Kijk even na wat aangevinkt staat.

Hoeveel RAM? Virtueel geheugen goed ingesteld?
Kan ook hardwarematig probleem zijn.

Dank je.

> Ctrl+Alt+Delete > Taakbeheer Processen en Opstarten nakijken. Bij de laatste zaken uitschakelen die niet direct nodig zijn.

Windows Update uitvoeren. GEDAAN

Volledige systeemscan uitvoeren met security programma. Gedaan

Onvoldoende vrije ruimte op schijf. Gedaan: 450 van 930 beschikbaar

Schijfopschoning uitvoeren met CCleaner > Kijk even na wat aangevinkt staat. Wat bedoel je met die laatste opmerking? En: is CC betrouwbaar? Hoor dingen over Spyware maar wat weet ik nou helemaal?

Hoeveel RAM? Virtueel geheugen goed ingesteld? Ram: 8 GB, 7,6 beschikbaar. Virtueel geheigen zegt me niks, maar deze computer deed het jaren prima en is opeens traag geworden.

Kan ook hardwarematig probleem zijn. Idem: probleem ontstond opeens.

Dank.
 
Ccleaner is gewoon veilig als je het van de website van de maker download, hier dus.
In principe staan de standaard instellingen ( zoals deze na installatie staan ) goed en is het veilig in gebruik.
Wellicht, als je een andere browser gebruikt als standaard wordt aangegeven, moet je deze nog in de instellingen aanvinken als ook wat je van deze browsergegevens wilt verwijderen.

Overigens kun je ook gewoon Schijfopruiming uitvoeren binnen Windows zelf.
 
Veel dank mensen, ik ga al jullie tips straks uitvoeren en meld dan mijn bevindingen!
 
Typ in zoekvak cmd
1. Rechts kies > type Als administrator uitvoeren
typ bij de knipperende cursor cd\
er staat dan c:\> typ daar direct achter en geef enter chkdsk /f en volg instructies (kost tijd en niet onderbreken!)

2. Typ in zoekvak cmd
1. Rechts kies > type Als administrator uitvoeren
typ bij de knipperende cursor cd\
er staat dan c:\> type daar direct achter en geef enter fsc /scannow en laat die helemaal uitlopen

Start eventueel wanneer aangegeven of aan het eind de pc opnieuw op.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de vele goede tips. Ik heb er een aantal uitgevoerd, vooral degene die ik ook ergens las: Start > Stations defragmenteren en optimaliseren. Die staat ingesteld op wekelijks, maar bleek al een maand net gedaan te zijn, hoe dat kan weet ik niet (door recente Windows update?).

Ik heb het een kwartiertje laten lopen en alles lijkt weer prima te gaan, dus iedereen: zeer bedankt voor de moeite!!!
 
Jij ook bedankt. Eindelijk eens iemand die aangeeft, wat is uitgevoerd. Defragmentatie heeft bij moderne schijven niet zo veel zin. Ik doe het nooit, maar goed als het helpt prima. Een SSD moet je optimaliseren (TRIM). Achtergrondprogramma's zie onder > Opstarten zorgen eerder voor vertraging. Windows Search kun je ook uitschakelen.
 
Bij opstarten staat vrijwel niets: Realtek, Classic Start Menu, Avast, Windows Security, Word, Outlook en Firefox.

Hopelijk blijft het zo in orde.

Heb CC niet gedraaid, koudwatervrees. Is het raadzaam?

O ja, ook Edge, Chrome en Opera eraf gegooid.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen defragmenteert, zoals geschreven door mij is dat automatisch onder Windows 10. Het gebeurt alleen dan als het nodig bevonden wordt dus dat het een maand niet plaatsvond dat is normaal.

Jammer van Chrome maar het onderdeel Software Reporter Tool kan problemen geven en neemt systeembronnen in beslag. In de link hoe je dat kan stoppen. Office wil graag al gedeeltelijk opstarten zodat je het snel kan gaan gebruiken maar dat heeft nauwelijks zin. Je kan dat beter uitschakelen. Realtek is een stuurprogramma wat in het systeemvak staat en systeemvak is door mij genoemd om na te kijken op onnodige onderdelen zoals stuurprogramma's. Gebruik je gewoon stereo, dan is Realtek niet nodig en maak je bronnen vrij door het te verwijderen en Windows zelf te gebruiken voor geluid.

Ccleaner is niet aan te raden maar als je alle mogelijkheden overal uitschakelt dan kan je het gebruiken om de tijdelijke Internetbestanden en tijdelijke bestanden van Windows te verwijderen. Voor de laatste kan je ook gewoon naar de map Windows\Temp gaan en in de instellingen van de browser een keer de tijdelijke Internetbestanden wissen.

Windows Search kan alleen worden uitgeschakeld met de Windows Search Service en had ik ook aangeraden, vooral als het gebruikte systeem al niet zo snel is. Fijn dat het al beter gaat
 
Heb CC niet gedraaid, koudwatervrees. Is het raadzaam?

Antwoord staat in post 8 van Scrapheap. Tijdelijke bestanden kunnen behoorlijk in aantal oplopen. Ik gebruik CCleaner al jaren en geen problemen. Wat je niet kent of vertrouwt vink je niet aan.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan