Systeem start soms traag op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Markdsm

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2006
Ik heb een systeem met winXP home edition.
De belangrijkste hardware is:
- Athlon 64 X2 4200+
- Asus A8N-SLI (deluxe) moederbord
- Maxtor HD sata150, DVDrom, DVDRW

Dit systeem heb ik sedert december en dit is iets wat ik reeds altijd heb gehad. Het syteem start af en toe traag op. Normaal is het systeem na ongeveer 45 sec opgestart maar af en toe (1 op de 5 keer) duurt het langer en dit kan dan tot 3 min duren.
Nu dacht ik in eerste instantie dat dit normaal was maar iemand raadde me aan om toch eens wat verder te zoeken. Het eerste wat me werd aangeraden was om in het bios "quickboot" uit te schakelen. Het bios scherm blijft nu langer staan maar dit bleek geen oplossing te bieden voor de soms trage start.
Daarna heb ik "bootvis" geinstalleerd en heb ik het systeem een 5-tal keer laten herstarten. Hierbij zat opnieuw een trage start. In bootvis krijg ik nu een grafiekje en een aantal gegevens maar ik weet nu nog niet veel meer waarom het systeem trager start.
In bijlage 2 screenshots: 1 van een goeie start en 1 van een trage start. Van de 5 starts waren er 4 goed en de figuren van bootvis zagen er allevier zeer gelijkend uit. Enkel de 5de trage start is afwijkend.

Weet iemand hier een oorzaak van?
Ik zie ook op de figuren staan: "Warning: Disk wrtie cashing disabled" Maar dit staat zowel bij een goeie als een trage start.

Bijlagen

• 1Image1.jpg
    1Image1.jpg
    88,5 KB · Weergaven: 35
  • 4Image4.jpg
    4Image4.jpg
    98,2 KB · Weergaven: 28
Voor zover ik kan zien in bootvis starten in beide gevallen dezelfde zaken op. Alleen begint alles later bij een trage start (voor zover ik de grafiek van bootvis begrijp).

Wat betekenen trouwens de getallen die in bootvis na ieder proces staan?

Die cijfertjes zeggen mij niets.:)

Maar heb je ook naar de boot activity gekeken? daar kun je globaal ziet welke processen de boel ophouden en in die sector een kijken welke.

Ook als je driver delay gebruikt bij de trace heb je daar ook een beter overzicht over eventuele drivers die de boel verstieren.

Lange Pier zei:
Die cijfertjes zeggen mij niets.:)

Maar heb je ook naar de boot activity gekeken? daar kun je globaal ziet welke processen de boel ophouden en in die sector een kijken welke.

Ook als je driver delay gebruikt bij de trace heb je daar ook een beter overzicht over eventuele drivers die de boel verstieren.

Hoe krijg ik "boot activity" en "driver delay" geactiveerd in die grafieken? Ik heb al hier en daar figuren gezien met deze grafieken maar die blijven bij mij altijd leeg. Moet ik ergens een optie instellen of zo. Aan de linkerkant van het venster kan ik deze wel selecteren maar dat blijkt geen verschil te maken.
Of werken deze opties enkel bij een koude start? Ik heb nu altijd getest dmv een warma reboot.

Markdsm zei:
Hoe krijg ik "boot activity" en "driver delay" geactiveerd in die grafieken? Ik heb al hier en daar figuren gezien met deze grafieken maar die blijven bij mij altijd leeg. Moet ik ergens een optie instellen of zo. Aan de linkerkant van het venster kan ik deze wel selecteren maar dat blijkt geen verschil te maken.
Of werken deze opties enkel bij een koude start? Ik heb nu altijd getest dmv een warma reboot.

Vreemd, werkt gewoon bij trace, next boot, en rebooten, wel inderdaad met alles aangevinkt.

Nog wat leesvoer, misschien heb je er wat aan.

http://arstechnica.com/guides/tweaks/sgp-tweaks.ars

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Boeing_737 zei:
Je hebt een Maxtor HD Serial-ATA. Op de ASUS-site hier staan een aantal RAID Controller beschrijvingen. (Even doorbladeren.)
Heb jij ook (gereed gemaakt voor) RAID Technology?
Staat het juiste controllertype geactiveerd in je BIOS?

NB: je hebt toch Quick Boot weer teruggezet?
En dat Bootvis is zelf ook nog al eens "vertrager" :) Zie: http://www.antispywareoffensief.nl/forum/showthread.php?t=12467&highlight=bootvis

Quick boot heb ik weer eens terug gezet maar dat maakt geen enkel verschil. Het enige verschil is dat het langer duurt voordat de blauwe windows XP balk komt. En het is precies deze balk die er soms zolang over doet.

Ik heb inderdaad een maxtor SATA150 Hard disk. Maar ik heb maar één enkele schijf (naast een IDE dvdrom en dvdrw). Dit heeft dan toch niks met raid te maken waar je meerdere schijven nodig hebt? Moet ik dan toch iets doen met die Raid zaken?
'k zal ook eens die documenten op de asus site doorbladeren en uitpluizen. Hopelijk zijn ze een beetje begrijpbaar.

Bootvis kan dan wel een vertrager zijn maar een verschil van 2min bij 1 op de 5 starts heeft daar toch niks mee te maken. De "bootactivity" en "driver delay" krijg ik trouwens nog niet te zien.

Markdsm zei:
Ik heb inderdaad een maxtor SATA150 Hard disk. Maar ik heb maar één enkele schijf (naast een IDE dvdrom en dvdrw). Dit heeft dan toch niks met raid te maken waar je meerdere schijven nodig hebt? Moet ik dan toch iets doen met die Raid zaken?
Het gebeurt steeds vaker dat een SATA HD in combinatie met een CPU die Raid kan ondersteunen,
wordt afgeleverd met RAID Controllers die met F6 in de pre-run van de setup van Windows XP geinstalleerd moeten worden.

Ook al ga je na de Windows setup helemaal geen Raid-volumes maken (wat met één HD uiteraard niet eens kan) toch moet de HD dan als het ware alvast worden klaargemaakt voor Raid.

De helpdesk van ASUS kan je dat aan de hand van het nummer van je moederbord (en HD} zo vertellen.

Uitgebreide informatie hier.

Boeing_737 zei:
Het gebeurt steeds vaker dat een SATA HD in combinatie met een CPU die Raid kan ondersteunen,
wordt afgeleverd met RAID Controllers die met F6 in de pre-run van de setup van Windows XP geinstalleerd moeten worden.

Ook al ga je na de Windows setup helemaal geen Raid-volumes maken (wat met één HD uiteraard niet eens kan) toch moet de HD dan als het ware alvast worden klaargemaakt voor Raid.

De helpdesk van ASUS kan je dat aan de hand van het nummer van je moederbord (en HD} zo vertellen.

Uitgebreide informatie hier.

Van al de technische teksten die ik tot nu toe gelezen heb ben ik niet veel wijzer geworden. Ik ben geen zo'n expert op dit gebied. Die raid controllers moeten in de pre-run van de setup van windows geinstalleerd worden wordt er gezegd maar mijn systeem is al volledig geinstalleerd. Kan hier dan nog iets aan gedaan worden zonder alles kwijt te geraken wat betreft gegevens programmas en partities?

Eens mijn systeem opgestart is, werkt het zonder problemen. Dit denk ik toch omdat ik nog geen ernstige zaken gezien heb. Enkel het starten van windows XP duurt af en toe te lang.

Het kan best zijn dat mijn verhaal bij jou niet van toepassing is.
Heb je een CD-Rom met drivers van je moederbord gekregen bij je PC?
Daarop kun je vaak zien wat er wel en niet bij je moederbord is geinstalleerd.
Dus ook de SATA of SATA/RAID drivers.
Ik heb het Raid verhaal willen noemen omdat het vaak de verschijnselen oplevert die jij beschrijft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan