Systeem stiller maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pretender

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2003
Hallo, ik wil mijn pc graag stiller maken. Het geluid dat ik nu hoor komt van de ventilator achterin mijn systeemkast (geloof ik). Zijn er makkelijke en (als het kan) goedkope oplossingen om het geluidsniveau omlaag te brengen. Het gaat mij puur om het geluid en niet om de koeling ofzo. Ik hoop dat je het begrijpt.

- Fan eruit slopen (niet van je voeding uiteraard)
- Dempingsmatten aanbrengen (Goedkoop is het neit echt)
- Enermax/papst fan kopen (ong 20. euro p/stuk)

misschien hebben de andere nog wel ideeen :)

good luck

Het verstadigst lijkt mij om een nieuwe processor cooler te kopen en een casefan als die ook kabaal maakt.
Maar het kan ook door van die isolatiematten.
Maar daardoor gaat alleen de temperatuur omhoog van de processor en de kast.
Maar ik zal dus een nieuwe processor cooler kopen.

slk300
:cool: :thumb:

Ik zou eerst maar es alle fans vrijmaken van stof en vuil en desnoods ff smeren.

Als je temperatuur niet hoog is, kan je de Casefan('s) ook nog op 7 Volt laten draaien.
Plus geluidsisolatie en hebt een stuk minder herrie.
Je moet idd dan er wel voor zorgen, dat je een goede airflow hebt.

ok, ik weet er nu tenminste weer een stuk meer van, ik ga denk ik eerst die fan helemaal reinigen. en als dat niet genoeg helpt kijken naar isolatie en een nieuwe cooler en/of fan. iedereen bedankt!

Stof vrij maken idd, je wil niet weten hoeveel geluid dat kan schelen. Vermeld verder even welke fans je erin hebt steken, dan kunnen we kijken of er alternatieven zijn.(ook van CPU)

Onderzoek welke fans echt het lawaai maken. Het beste kan je dat doen, door elke fan even uit te schakelen en dan goed te luisteren.
Je kunt ook een kastje kopen (wat in een cd plek past van je PC). Op dat kastje kun je alle fans schakelen. Elke fan is dan afzonderlijk regelbaar met een draaiknopje (soort dimmertje). Heb ik gedaan en dat werkt heel prettig.
Overigens is het vaak zo dat de fan van de voeding nog het meeste lawaai maakt, ook al is het een (niet zo dure) low noise voeding. Ik heb de fan van mijn voeding daarom ook op het regelkastje gezet, maar daar moet je natuurlijk wel een beetje mee uitkijken!!!
Ook heb je (dure!) voeding te koop zonder fan, dat scheelt ook wat geluid.
Een geïsoleerde kast wil ook iets schelen.
Tenslotte is er nog waterkoeling, maar dan praat je over heel wat anders.

Ron

Kijk eens rond op casemod site's of zoek op "silent pc", "pc noise" of iets dergelijks.

Er zijn genoeg manieren om je pc stiller te krijgen.
Ik heb zelf ook geluids-isolatie geplaatst in m'n pc kast.
Casefan's worden door een fanbus/baybus geregelt.
(Digidoc 5 en een eigen gemaakte)
Het is een stuk rustiger zo.:)

Je moet gewoon een radio of een tv naast aanzetten, dan heb je hier minder last van.

Geplaatst door humpe
Je moet gewoon een radio of een tv naast aanzetten, dan heb je hier minder last van.

volgens mij kan je dat beter de pc uit zetten

ik zouw even voor een ander vennetjes kijken ze zijn niet zo duur
iszoleren is ook een opzie

ze hebben het heer over een bassie zo groot als je cdromsplerer

maar met wat tegnize kenis en handighijk kan je ook je vennetjes harder en zachter laten draaja

groeten aart

Geplaatst door aartvg

maar met wat tegnize kenis en handighijk kan je ook je vennetjes harder en zachter laten draaja
Sorry hoor, mijn Nederlands is ook niet perfect, maar hier kan ik geen touw aan vast knopen.:rolleyes:

Ik heb nog gewoon een standaard fan erin zitten, maar je kunt de voltage van je fans ofzoiets toch lager zetten in de biuos, of moet dat ergens anders regelen (ik kon het nl niet vinden in de bios). En ik ga zeker dat isolatie is proberen. En water koeling wordt me nog ietsje te gek (nu mischien niet in de toekomst).

Geplaatst door aartvg

volgens mij kan je dat beter de pc uit zetten

groeten aart

ps. sorie ik ben disleties

Geplaatst door aartvg
ps. sorie ik ben disleties
Dan ook een sorry van mijn kant.:)
Sommige doen het er namelijk om.

@Pretender,
De fan's lager laten draaien kan je idd, in de meeste gevallen, niet via het Bios regelen.

Ik laat m'n processor fan door Speedfan regelen.
De meeste tijd staat deze op 10% van de snelheid te draaien.:)
Het hangt van je moederbord af of dat bij jou ook kan.
Speedfan homepage

Hier het schemaatje om de 7 volt te krijgen;
http://www.heatsink-guide.com/psplug.gif
De afbeeldingen doen het in deze topic niet, dus ff op de link klikken voor het plaatje.
Bron plus nog wat uitleg;
http://www.heatsink-guide.com/psplug.htm

Crash bedankt voor die tip met speedfan. dit scheelt al heel wat. Ik ben nu ff aan het testen op een oudere pc of dat met die isolatie fijn werkt.

Zorg dat de isolatie niet tegen je hardware aan zit.
Ga ook niet je hardeschijven volledig inpakken.
Deze hebben koeling nodig.

Ik zou niet meer zonder die geluids-isolatie kunnen.:p
Gewoon zorgen dat tegen buitenkant de isolatie zit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan