Systeem upgrade: HDD vervangen door SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sleutel62

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2011
Berichten
57
Beste forumleden,

Ik heb besloten om mijn computer te upgraden door mijn harde schijf (model WD3200AAKS) te vervangen door een SSD, (Samsung EVO 120 Gb).
Uiteraard wil ik deze SSD gaan gebruiken als systeemschijf met besturingssysteem Windows 7. Daarnaast koppel ik mijn HDD weer aan voor de opslag van data.

Mijn vraag is de volgende:
Als ik Windows 7 heb geïnstalleerd op de SSD is dan verstandig om ook alle programma's op deze schijf te installeren? Of is het beter om twee partities te maken, een voor Windows en de andere voor de programma's? Of kan ik toch beter een partitie op de HDD vrijhouden?

Mijn vraag is gebaseerd op artikelen die ik op internet heb gelezen waarin staat dat de gemiddelde levensduur van Solid State Drives slechts drie jaar is. Deze zou worden bekort indien de schijf vaak wordt beschreven en gewist. Waarschijnlijk is daar nog niet genoeg over bekend omdat de SSD nog niet zo lang bestaat.

Alvast dank voor jullie antwoord.
 
Het is onzin dat de gemiddelde levensduur van een SSD slechts 3 jaar is. Bij intensief gebruik duurt het al minstens 10 jaar voordat je door de write cycles heen bent, de meeste gebruikers gaan makkelijk naar de 100+ jaren bij hun gebruik.

Programma's zou ik zelf gewoon op de SSD zetten, anders starten deze nog steeds traag op ;)
 
Lees dit eerst eens door: https://www.schoonepc.nl/instal/instellingen-ssd-schijf.html
het gaat over hoe je een ssd moet behandelen en wat je wel en niet kan doen met een ssd icm Windows.

Verder is het 3 jarige garantie pure onzin, geen idee waar je dat gelezen hebt.
De installatie van Window 7 gewon op de SSD zetten, je andere HD die over is, als data schijf gebruiken, zodat je al je belangrijke data daar op kan plaatsen.
Echter, daarnaast zul je toch nog een back-up moeten maken van je belangrijke data, want die schijf kan natuurlijk kapot gaan en dan heb je niets meer.
Dus een externe schijf erbij nemen of een NAS.
 
Ok, bedankt voor het antwoord. De informatie over de duurzaamheid van SSD's kwam ik tegen op de website schoonepc.nl
https://www.schoonepc.nl/instal/instellingen-ssd-schijf.html

Er staat een heel verhaal over het verplaatsen van omvangrijke mappen naar een andere harde schijf om het aantal schrijfacties op de SSD te beperken. Met als doel om de levensduur van de SSD te verlengen. Het lijkt mij een advies dat alleen experts volledig begrijpen.

Verder heb ik een vraag over de compatibiliteit van de SSD met mijn moederbord. Het is een Foxconn 865PE7MF-SH waarop twee SATA poorten aanwezig zijn. Kan ik de SSD (Samsung 850 EVO) met SATA3 op dit moederbord aansluiten? Zo ja, kan ik dan de SATA kabel gebruiken waarmee mijn HDD ia aangesloten?
 
Ja, SATA = SATA, dus die kabel kan je gewoon blijven gebruiken. Let wel: je moederbord zal niet in staat zijn om de volledige snelheid van de SSD te benutten, daar is het te oud voor, maar je zal wel flink vooruit gaan in snelheid.
 
Vermoed dat het moederbord geen SATA 3 heeft enkel SATA2 SATA1, dus zal daardoor niet de volle snelheid van de SSD worden gehaald.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon uit de technische specificaties. Dit moederbord heeft slechts SATA1 en zal je dus geen hogere snelheden dan 150MB/s over de SATA-bus kunnen pompen.
 
Het installeren van de SSD lijkt redelijk geslaagd. Met de kanttekening dat de bios van het moederbord geen AHCI optie heeft. Moederbord is al uitgefaseerd. Dit wordt bevestigd door de software die Samsung meelevert met de SSD; Samsung Magician (zie screenshot)
ScrshotSSD_01.jpg

Er zijn drie opties: Maximum Performance, Maximum Capacity en Maximum Reliability. Mijn keuze is voorlopig de laatste optie.
Verder zie ik dat het ook mogelijk is om de verschillende parameters naar eigen inzicht te "tweaken" (zie screenshot)

ScrshotSSD_02.jpg

Is het dan nog nodig om in Windows 7 zelf de opties aan te passen zoals wordt geadviseerd op deze website?
https://www.schoonepc.nl/instal/instellingen-ssd-schijf.html
 
Nee, je hoeft dan niets zelf meer aan te passen, daar is die tool van Samsung al voor ;)

En ja, het was te verwachten dat je moederbord geen AHCI ondersteund, zoals gezegd zou je moederbord niet de volle potentie van de SSD kunnen gebruiken. Desondanks zal je computer wel al vele malen sneller aanvoelen als het goed is.
 
Desondanks zal je computer wel al vele malen sneller aanvoelen als het goed is.

Ja, dat is een wereld van verschil :D Geen geratel meer en geen hatelijke blauwe cirkeltjes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan