Systeem upgraden met videokaart

• Onderwerp starter Onderwerp starter pfoe
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

pfoe

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2007
Hallo,

ik heb meer dan drie jaar geleden advies gevraagd voor de aankoop van een nieuw systeem. Met enkele uitbreidingen heb ik nu dit:

AMD Phenom II X4 955 3.2GHz HT 8MB AM3 BE Box
Cooler Master Midi Tower Gladiator 600 ATX No PSU
Corsair Voeding CMPSU-550VXEU 550W
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P AMD 790X, SATA2 RAID
MSI Videokaart PCI-e Radeon HD4890 OC 1GB DDR5 2xDVI/HDCP
OCZ 2x2GB DDR3 SDRAM PC10666 CL9.0 Gold + gelijkaardig 2x2GB van Kingston
Samsung DVD-/+/RAM SH-S223B 22x/22x/12x
Western Digital 640GB SATA300 16MB, WD6400AAKS
Western Digital Caviar Green 2 TB, WD20EARX denk ik

Ik heb momenteel problemen met de pc (grafische 'artifacts' zoals dat heet, bsod's). Daar heb ik een topic voor geopend in het Windows 7-gedeelte. (Voor de geïnteresseerden: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/753874-Grafisch-probleem-%28bureaublad-video-s-%29)
Ik vraag me al de hele tijd af of het niet aan de videokaart ligt. Ik kan ze ook niet even testen in een andere pc, dus dat is vervelend.

Ik denk dat het sowieso tijd begint te worden om aan een nieuwe videokaart te denken. Daarom dit topic dus. Welke videokaart raden jullie me aan? En moet ik dan nog componenten vervangen?

ik heb op het moment deze in mijn computer zitten. ik vind het een prima kaart. ik kan alle games op high spelen.

Laatst bewerkt:
Geef eerst maar eens aan wat je budget is. Videokaarten zijn er namelijk met sterk uiteenlopende prijzen ;)

Ik had er in 2009 €200 voor over, dus ik zoek iets in dezelfde prijsklasse.

Voor ongeveer 200 euro is de HD7870XT (let op: Tahiti moet je hebben, die zijn zeer krachtig, bijna de prestaties van een HD7950, de "gewone" HD7870 presteert minder goed): klikje voor een voorbeeldje

Zie hier de review van deze zeer krachtige kaarten: klik

Dat ziet er idd een goeie kaart uit, k1pje! Volstaat mijn voeding van 550w dan nog?

Tussendoor nog een vraagje. Zou ik mijn huidige kaart, dus een hd 4890, kunnen testen op dit systeem? (Ons braaf woonkamerpc'tje)

Kingston ValueRAM - Geheugen - 2 GB - DDR3 - 1333 MHz
Processor - 1 x AMD Athlon II X2 250 / 3 GHz - Socket AM3 - L2 2 MB ( 2 x 1 MB ) - Box
MSI 760GM-E51 - Moederbord - micro ATX
AOpen ES45H - Midtowermodel - ATX - voeding 350 Watt

Ja, je voeding van 550W voldoet dan nog prima, het is een Corsair (A-merk).

Je kunt je videokaart wel testen in idle gebruik, maar de voeding van je woonkamerpc is niet sterk genoeg voor de HD4890 (die heeft een behoorlijke stroomhonger).
In principe kun je de kaart in elke pc testen die een voeding heeft die sterk genoeg is.

Wel, het is niet de bedoeling om ermee te gamen, want ik heb problemen buiten games. Nu dacht ik, als ik hem even in de woonkamerpc kan stoppen en hij geeft gelijkaardige problemen, dan ben ik zeker van mijn stuk en koop ik meteen die HD7870XT.. Ik ken niet meteen iemand met een pc waar die kaart in past. (Waarom heeft iedereen een laptop tegenwoordig? :p) Ik heb hier niet veel ervaring mee... En dan zit je natuurlijk nog altijd met die onboard video bij de woonkamerpc, dus het gaat allemaal mijn petje te boven, denk ik. :D

als je er niet op gaat gamen, dan kan de voeding het nog wel aan. Maar je kunt ook even je Corsair voeding overzetten samen met de videokaart, dan weet je zeker dat de voeding het aan kan en dat is tevens het veiligste voor alle componenten ;)

Daar had ik ook al aan gedacht, maar die voeding in de woonkamerpc is ingebouwd in de behuizing. Wordt dat dan niet moeilijk?

Ik ken geen behuizing waarvan je de voeding niet los kunt schroeven? Buiten dat kun je de voeding ook altijd los naast de kast leggen.

Hoi,

Zelf heb ik het idee dat het niet gaat lukken om de 4890 in de huiskamer pc te plaatsen A) het is micro atx bord meestal geeft dat een beperking en B) 350 watt is ook wat magertjes ondanks dat je niet gaat gamen.

B kan ik oplossen door mijn voeding van 550w te gebruiken om de videokaart van stroom te voorzien. Ik ga het toch even proberen, ik zou graag achterhalen of de videokaart stuk is of niet. Alleen moet ik de onboard videokaart nog even zien uit te schakelen, me dunkt.

Nee hoor, alle moederborden zijn bij default ingesteld op het automatisch uitschakelen van onboard wanneer een losse videokaart gebruikt wordt ;)

Oh, ok. Flink zo ;)

Ik heb geprobeerd mijn voeding in de woonkamerpc te plaatsen, maar er is een aansluiting naar het moederbord die ik niet heb. (zo 4 blokjes, 2x2, als je me begrijpt)
Kan ik de pc ook met twee voedingen draaien dan?

edit: even getest. De ventilator van de videokaart draait, de computer lijkt normaal op te starten, maar de monitor krijgt niks door.. Modag, ik denk dat je gelijk hebt.

Laatst bewerkt:
Toch nog even gekeken, die 2x4 zijn mini-connectoren. Ik had er een andere nodig, zo een van een vierkante cm of zo.

Hoi,

Maar de acht pin is door twee te delen lees ik of is dat ook niet de goede?

Ja inderdaad, volgens de specificaties van de voeding kan je de 8-pins splitsen zodat je de 4pins over houdt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan