systeem upgraden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Spelletjes blijven leuk, maar met al dat grafische geweld van tegenwoordig krijgt mijn pc er zo langzamerhand wel een beetje moeite mee om alles nog bij te benen.
Ik ben voorlopig nog niet van plan om een hele nieuwe pc aan te schaffen, dus het moet anders. Maarja… is er nog wat aan te doen, of moet ik maar gewoon accepteren dat mijn pc’tje oud wordt?

Ik heb een P4 (1.5Ghz) die samen met 1152MB SDRAM (133 Mhz) en een Asus A9250TD/GE (256MB) videokaart woont op een Asus P4B-LA, socket 478 (voor HP gemaakte OEM versie van een P4B-MX).

Origineel zat in mijn systeem maar 256MB geheugen en een Matrox Geforce 2 MX400 64MB. Na opwaarderen zijn de prestaties toen spectaculaire verbeterd, hoewel de videokaart niet eens echt bijzonder was, afgezien van de hoeveelheid geheugen.
Ik weet ook wel dat een 1e generatie P4 met een 100Mhz FSB natuurlijk niet te vergelijken is met de nieuwe dual-core systemen en supersnelle geheugenmodules, maar toch…

Ik heb al eens gedacht om de boel een beetje over te klokken, maar mijn hardware laat dat niet echt toe. Moederbord overklokken is een beetje tricky. Moet hem eerst al flashen voordat ik er überhaupt iets mee kan, en wat ik zo lees over het flashen van een Asus P4B-LA… :eek:

Videokaart overklokken is ook niet echt een optie. Heb daar een tijdje geleden al eens een post aan gewaagd. Hij heeft alleen een passieve koeling, en het is erom vragen dat de boel afbrand als ik het te ver door ga drijven. Heb al wat met AtiTool zitten rommelen, maar dat maakt het er eigenlijk alleen maar slechter op.

Vraag is dus… heb ik nog opties om er voor niet al teveel geld wat aan op te leuken? Het gaat dan met name over de prestaties tijdens games. Naar mijn idee zijn processor en geheugen nog niet eens zozeer het probleem. Betere videokaart misschien, en welke dan? :confused:

Een nog zwaardere videokaart in dit systeem :shocked:

Je videokaart is nu al veelste snel voor je systeem. Daarbij wordt nu maar de helft van je videokaart aangesproken doordat de rest het niet aan kan etc. Ik zou een nieuw moederbord met processor kopen, eigenlijk zou ik eens kijken voor een mooi upgrade-setje.. Een 1500 pentium om te gamen is nou niet echt je van het..

mja... ik was er al bang voor. Met name die 100Mhz FSB is natuurlijk een finke bottleneck.

Toch valt het nogal mee hoor. FarCry, Need For Speed Most Wanted, Brothers in Arms, loopt allemaal prima, maar grafisch kan het allemaal best een beetje beter.
Moet me maar gewoon schikken in het feit dat het gewoon op is met dit systeem. Sparen voor een nieuwe...

Hmm, een leuke upgrade set heb je al voor 200 euro.. Tweedehands nog goedkoper natuurlijk, maar dat moet je willen. Zwarte markt beverwijk kun je ook heel goedkoop terecht. Wat ik wil zeggen is dat een upgrade-set niet duur hoeft te zijn..

Tarabass zei:
Hmm, een leuke upgrade set heb je al voor 200 euro.. Tweedehands nog goedkoper natuurlijk, maar dat moet je willen. Zwarte markt beverwijk kun je ook heel goedkoop terecht. Wat ik wil zeggen is dat een upgrade-set niet duur hoeft te zijn..

daar liep ik gister nog en heb daar wat rond gekeken, maar het goedkoopste upgrade setje wat ik daar zag was tegen de 600 euro ;).

mja, dat zit er wel in natuurlijk. Moederbordje 100 euro, processor 300, koelertje 40, geheugen 150, dat schiet flink op....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan