systeemherstelschijf maken, systeemkopie, backups: wat en hoe?

• Onderwerp starter Onderwerp starter htil
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

htil

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
ik heb een hoop ellende gehad met de pc (geen crash of zo) en ik wil risico's voortaan zo goed mogelijk uitsluiten. ik maak al zeer regelmatig backups. moet ik ook een systeemkopie maken dan en hoe vaak? ik heb geen systeemherstelschijf, moet ik die ook maken dan?

U moet er als volgt tegenaan kijken: alles wat niet te vervangen, c.q. opnieuw te produceren is (foto's, documenten, zelf gemaakte films e.d.), moet eens per week veilig gesteld worden (gekopieerd dus) naar een externe harde schijf. Al het andere (software die opnieuw gekocht en geïnstalleerd kan worden) hoeft niet perse veiliggesteld te worden op een externe HD, simpelweg omdat het opnieuw gekocht en geinstalleerd kan worden.

Dat neemt niet weg dat het wel ze handig is ook van de windows installatie (het systeem) een kopie te maken daar het terugzetten van deze kopie nu eenmaal stukken sneller gaat dan een volledige herinstallatie.

Dat veilig stellen van de gegevens en het systeem kan het eenvoudigst met een software tooltje (de faciliteit van Windows ben ik niet zo weg van).
Zelf gebruik ik daar graag Easeus Todo backup voor. Die heeft een gratis uitgave: http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software.htm

samengevat: regelmatig een reservekopie cq backup maken: dat doe ik dus al.
systeemherstelschijf is niet nodig, maar wel handig (voor het geval dat het fout gaat)
is todo-backup geschikter voor systeemkopie moet ik dat zo begrijpen?
en moet ik nu wel of niet een herstelschijf maken?

Todo backup is inderdaad geschikt om een systeem-kopie te maken. Een herstelschijf is dan strikt genomen niet meer nodig, maar beter mee verlegen dan om verlegen :-)

Zoals gezegd: Beter mee verlegen dan om verlegen.
Ik zou daarom ook een Hiren's Boot cd & een backup van je stuurprogramma's maken in het geval een herinstallatie nodig zou zijn.

Een eenvoudige manier om van de stuurprogramma's op je systeem een backup te maken is Drivermax te gebruiken.
Het programma kun je hier downloaden. Kies na het opstarten van het programma Driver backup and restore.

Laatst bewerkt:
geen idee wat dit allemaal is en waarvoor het nodig zou kunnen zijn. opslaan op de externe backup waar ook windows backup door mij wordt opgeslagen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan