systeemschijf veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thegreenhunter

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2003
kheb een probleem...
heb 2 schijven 1 van 4 gig (ouwe) en 1 van 80 gig (nieuw) heb xp ook geinstalleerd op nieuwe schijf maar wil van deze schijf m`n systeemschijf maken zodat ik van deze schijf kan opstarten en mn ouwe schijf kan gebruiken als gewone opslag

ouwe schijf heeft 2 partities en nieuwe geeneen

Wie kan mij helpen ben al dagen bezig...
bij voorbaat dank

Hunter

hd

Beste

Ge moet uw tweede schijf als primery master zetten en die andere op primary slave.
dat doe je met de jumpers van je schijven.
ge kunt dat zien als je een schijf in de hand hebt en vanachter steekt er een jumper en normaal staat er een tekening bij.

veel succes

jean

Een jumper is een klein blokje op de pinnetjes achter op je harde schijf. Deze bepaalt of de schijf hoofd of bijschijf is zeg maar (Master, slave). De nieuwe moet je op Master zetten, en de oude op Slave. Bijna altijd staat er een tekeningetje op je harde schijf hoe je het blokje moet zetten.

Als je geen belangrijke gegevens op je oude schijf hebt kun je die het best formatteren. Als je namelijk windows ook nog op die nieuwe harde schijf zet en je laat die oude staan, dan krijg je een Dualboot. Dan heb je dus 2 besturingssystemen op 2 schijven staan. Dat kan niet de bedoeling zijn.:)

Laatst bewerkt:
nou het is niet gelukt, maar door jullie ben ik wel stukkie wijzer geworden.
mijn moederbord pakt grote schijf niet als systeemschijf krijg foutbericht: unmountable boot disk.
mijn versie van xp is wel bootable ook na inschakelen van grote schijven niet gelukt heb nu 4 gig als primair en 80 als sec. partitie.
bedankt voor al jullie raad

vr. groet

hunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan