System/CPU upgraden voor Battlefield 3 online en live recorden met fraps

Status
Niet open voor verdere reacties.

dfainher

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2010
Hallo,

Mijn huidige systeem:
Intel Core i5 2400 3.1GHz 6MB LGA1155 Quad-core
Sapphire Radeon HD6870 - 1GB - PCI-E DVI-I/DVI-D/HDMI/Display Port
Corsair XMS3 - 8GB 1600MHz PC3-12800 DDR3 - 240 pin - 1.65V - CL9 - Kit
Cooler Master - Silent Pro M600 - 600 Watt ATX12V 2.3/ EPS12V 2.91
W7 Ultimate x64

Nou speel ik in feite alleen Battlefield 3 online en daarvoor heb ik eind 2011/begin 2012 deze upgrade gedaan. In principe kan ik behoorlijk acceptabel BF3 online mee spelen. Ik heb de graphics in het spel op automatisch staan, dus niks handmatig aangepast. Dat leek mij het beste en het ziet er goed genoeg uit en het speelt soepel. Ik speel volgens mij op 1920x1080, maar de graphics staan dus nog langer na niet op maximaal.

Als ik speel verbruikt mijn CPU ongeveer 70 - 75 % met misschien een uitschieter naar 80%. Nu ben ik laatst met het recorden van mijn games begonnen met fraps. Ik had nog een paar andere recording progjes geprobeerd, maar uiteindelijk was fraps het beste. Minste CPU verbruik en levenslange updates. Als ik BF3 online speel en ik heb fraps er nog bij draaien, dan stijgt mijn CPU naar 85 - 90% en zelfs nog iets hogere pieken af en toe. In principe draait het nog steeds goed, maar af en toe krijg ik nu toch een beetje lag en haperingen en dat speel toch niet echt fijn. Dus ik dacht eraan om misschien te gaan upgraden om mijn CPU iets omlaag te krijgen.

Ik dacht er in eerste instantie aan om een nieuwe video kaart te kopen, want misschien zou dat mijn CPU wat ontlasten. Ondertussen na veel googlen ben ik er achter, hoe beter de video kaart des te meer info stuurt deze naar je CPU. Dus in feite zal dan ook je CPU gaan stijgen. Als ik iets verkeerd zeg, dan hoor ik dat graag :)
Dus het leek me verstandiger om juist mijn CPU te gaan upgraden en ongeveer op 50% CPU verbruik te komen als ik BF3 online speel. In januari 2014 komt BF4 uit, dus dat zal hoogstwaarschijnlijk dé nieuwe game voor mij worden die ik ga spelen. Dus met deze informatie, wat is voor mij een verstandige upgrade?

En hoe kan ik er achter komen hoeveel CPU verbruik ik heb met een bepaalde video kaart en een bepaalde game? Ik heb dit voor mijn huidige video kaart proberen op te zoeken, maar ik kan niks vinden. Ik zat er zelfs aan te denken om een compleet nieuw systeem te kopen, maar aangezien volgens mij de verhouding tussen CPU en video kaart in dit geval (met zulke zware spellen) heel belangrijk is. Leek het mij niet verstandig om én een zwaardere CPU én video kaart te kopen.

Ik hoop dat het verhaal zo duidelijk is en iemand mij hier mee kan helpen. Als er meer info gewenst is dan hoor ik dat graag.

Bij voorbaat dank!

Laatst bewerkt:
Volgens mij ligt het echt niet aan de cpu. Die zou BF3 icm. fraps makkelijk aan kunnen.
Ik denk eerder dat je nog andere programma's open het staan, die het cpu verbruik zo verhogen.
Als je met hogere kwaliteit wilt spelen, dan kan je het best een nieuwe videokaart kopen.
Als je zonder haperingen wilt spelen, kan je beter eerst even via taakbeheer kijken of BF3 en fraps echt de enige programma's zijn die intensief bezig zijn, want mijn i7 2600k (bijna hetzelfde aangezien games geen gebruik maken van hyperthreading) komt niet verder dan 30% met BF3, en ik heb ook een 6870.

De cpu is zeker de bottleneck niet, de gpu is de bottleneck, met een 6870 kan je bf3 bijlange niet op ultra spelen in full hd. Als je dat wel wil dan moet je denken aan een 660ti of HD 7950.

Ik hoef niet met hogere kwaliteit te spelen, ik wil gewoon mijn CPU omlaag hebben. Een video kaart upgrade zal er wel komen (en noodzakelijk zijn) bij BF4.

@stratoer
Jouw processor is toch wel een heel stukje beter als de mijne volgens cpubenchmark.net, dus misschien zou het toch daar aan kunnen liggen? Ik heb wel wat meer progjes open staan, maar dat beperkt zich tot windows live mail en messenger en Teamspeak als ik samen speel met vrienden. Misschien soms nog windows explorer zodat ik mijn recordings meteen kan deleten als er niks boeiends gebeurd is dat potje. En vaak staat foobar nog open, maar dat is in principe een licht gewicht progje. Of denk je echt dat deze progjes zoveel invloed hebben nog op je CPU?

@Subplayer52
Betekent een zwaardere video kaart (bijv. de HD7950 waar jij het over hebt) ook een toeneming van je CPU? Of staat dat los van elkaar? Ik wil dat wel graag weten, want dat wil zeggen dat ik het klopt wat ik gelezen heb en dan begrijp ik het ook.

@stratoer
ik heb al 8GB 1600MHz geheugen, is dat niet genoeg? :O
SSD heb ik trouwens al, maar daar staat alleen windows op en progjes
ik heb m al ruim 2 jaar en hij is maar 60GB, dus daar past geen BF3 meer op
maar als ik iets ga upgraden was ik wel van plan om ook minimaal een 128GB SSD te kopen zodat ik BF3 ook vanaf SSD kan spelen

Hij had het tegen mij :p had twee topics open en zetten het per ongeluk in dit topic :o

Ontopic:
Cpubenchmark test met behulp van passmark, welke wel hyperthreading meerekend. Zonder is er nauwelijks verschil tussen onze twee processoren. Kan je anders een screenshot maken van taakbeheer op het tabblad processen als jij BF3 en fraps hebt draaien?
Dan kunnen we kijken of BF3 en Fraps inderdaad zo zwaar zijn voor je cpu.

ah geen probleem, kan gebeuren :)
volgens mij heb ik die post niet eens gezien die je weg hebt gehaald

Hyperthreading ben ik niet van op de hoogte, zal daar binnenkort eens wat over gaan lezen. Ben je trouwens bekend met die website die ik poste? Ik ging namelijk (o.a.) uit van die Passmark CPU Mark score. Mede aan de hand daarvan zou ik eventueel een nieuwe processor aanschaffen...
Ik zal vanavond eens even een screenshotje maken, alvast bedankt voor de hulp en de snelle reacties! :)

Voor gaming heb je niet zoveel aan benchmarks om cpu's te vergelijken, omdat benchmarks alle eigenschappen van een cpu testen, en games maar van een beperkt aantal gebruik maken.
Die i5 moet het echt allemaal wel aankunnen, maar ik wacht je screenshot af :).

Hoe warm word je CPU? Want aan een I5 kan het echt niet aan liggen of hij is naar filipijnos, maar we wachten de screenshots af :)
Probeer deze progjes, die zijn 100% vertrouwbaar

- CPU http://www.alcpu.com/CoreTemp/
- GPU http://www.gputemp.com/

Zie je de pieken en dalen. Hoe warm hij word en de belasting van je GPU of CPU
Videokaart moet het ook niet aanliggen? Zit nier ver buiten bereik van de HD7870 http://www.hwcompare.com/12233/radeon-hd-6870-vs-radeon-hd-7870/

Als je toch een nieuwe videokaart wilt nemen....??? Kan je beter een tweede HD6870 in doen (Als je moederbord het toelaat)
.

Laatst bewerkt:
BF3
BF3%20CPU%20usage.jpg

BF3 + fraps recording
BF3%20%2B%20fraps%20CPU%20usage.jpg

lijkt dus toch echt wel aan BF3 te liggen!? En als ik in game ben (gespawned en echt aan het spelen kan de CPU usage iets hoger liggen nog)

@sander
ik zal die progjes van jou es ff proberen! bedankt

Laatst bewerkt:
@sander
bij die eerst link zie ik staan

Core Temp Requirements
Operating System: Microsoft Windows XP, 2003 Server, Vista, 2008 Server (R2), 7, 2012 Server, 8.
Processor: Intel, AMD or VIA x86 based processor.

met de nadruk op x86 based processor, maakt dat niet uit?

@sander
bij die eerst link zie ik staan

Core Temp Requirements
Operating System: Microsoft Windows XP, 2003 Server, Vista, 2008 Server (R2), 7, 2012 Server, 8.
Processor: Intel, AMD or VIA x86 based processor.

met de nadruk op x86 based processor, maakt dat niet uit?

Nee maakt niet uit. Je kan het gewoon op een 64 bit draaien.

Huh dat is een moment opname net na het spelen van een spel 1 minuutje?

Dus bovenstaande programmaatjes op de achtergrond open en bloot laten staan. BF3 1 minuut spelen Windows teken en dan gelijk een print screen?
Of je CPU draaid op 77% load, als je pc standaard loopt?
Of je GPU is kapot? Want er staat 0% GPU core load.

Aantal graden van je processors en videokaart zijn goed.

Laatst bewerkt:
huh, er staat toch na 20 minuten gamen? :O
en die 77% is als BF3 draait!

probleem licht aan de schrijf snelheid van je HDD/SSD deze moet behoorlijk grote ongecomprimeerde data wegschrijven en als deze dit niet bij kunnen houden gaat het hele zooitje laggen
een HD bestand van een paar minuten via fraps of een ander programma is al snel 10GB groot

je hebt dus niet genoeg aan alleen een goede cpu en gpu ga opzoek naar SSD's die je via een raid kaartje in raid 0 kunt zetten hierdoor zal het opnemen van je video games enorm versnellen

Laatst bewerkt:
Een SSD raad ik niet aan om de fraps data op te schrijven.
Die zijn daar niet echt voor gemaakt tenzij je naar de high-end SSD's gaat kijken (Samsung 840 pro) die wel veel data over zich heen kunnen krijgen.
Maar hoe dan ook vind ik het dan een betere keuze om 2 HDD's in Raid 0 te zetten en dan daarop te schrijven.

Mijn fout (Heb je geen goede screenshot gemaakt). Want hij geeft inderdaad wel aan dat hij warmer word je videokaart.
Wat nou als je hem uit klapt "Load", Ik krijg dan dit te zien:

gpucore.png
spe3lspelen.png

2de plaatje is na het spelen van Cod 5.
Zo loopt mij videokaart, als er verder niks open staat als. De kast staat open.

HDD heeft er vrijwel niks mee te maken. Want je gaat de opnames pas opslaan op de hardeschrijf, als jij de opname stopzet en aangeeft dat je hem wilt opslaan.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan