System/CPU upgraden voor Battlefield 3 online en live recorden met fraps

Status
Niet open voor verdere reacties.
'het hele zooitje' gaat niet laggen, als ik BF3 en fraps tegelijk draai dan komt mijn CPU in de buurt van de 90 - 95 % CPU usage en dan treed er wel eens een haperingetje op
het is niet dat heel mn systeem over de zeik is, daarom dacht ik aan een nieuwe CPU zodat de CPU usage tijdens BF3 wat omlaag gaat zodat ik wat meer speling heb
bovendien lijkt me SSD's gaan kopen om op te recorden een beetje over the top, sowieso vind ik dat recorden niet zo belangrijk

ik vind het meer een leuke bijkomstigheid, ik investeer liever in mijn systeem in het algemeen dan voor het recorden want zo belangrijk is het dus niet
bovendien is fraps een progje wat al lang mee draait en dat recorden word ook al lang gedaan, dus het lijkt me dat een goed systeem dat gewoon aan moet kunnen
maar goed, dat is ook maar wat ik denk ;)

Bovendien kun je uit het screenshot gewoon op maken dat BF3 gewoon veel CPU verbruikt en als ik bijv een nieuwe CPU aan zou schaffen en ik kan BF3 spelen met een CPU usage van 50% dan ben ik er toch ook?
sowieso... hoeveel winst kan ik halen op die 20% CPU usage van fraps (opvallend is trouwens dat de CPU usage van BF3 dan iets zakt) door bijv 2 schijven in raid 0 te laten draaien?

Wat ik overigens nog wel even moet vermelden denk ik... BF3 en de fraps recordings komen op de zelfde schijf op dit moment. Ik heb gelezen dat dat ook niet helemaal wenselijk is, maar dat verklaard nog steeds niet de hoge CPU usage van BF3

@ Sander
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar ik zal vanavond of morgen nog eens een screenshot proberen te maken
ik denk overigens niet dat ik een probleem heb met temperatuur, mijn kast heeft een goede airflow en het is winter dus echt warm is het hier binnen ook niet :)

Laatst bewerkt:
Je hebt al een zeer snelle pc, opwaarderen wordt erg duur als je beter dan dit wil.
Deze pc zou Bf3 gemakkelijk aan moeten kunnen met ook nog andere programma's draaiend

bovendien lijkt me SSD's gaan kopen om op te recorden een beetje over the top, sowieso vind ik dat recorden niet zo belangrijk
tjah dan zul je dus die haperingen blijven houden dit heeft zeer zeker met ongecomprimeerde data te maken
of je moet de kwaliteit van je fraps records omlaag gooien

dat BF3 50% aan cpu kracht gebruikt is vrij normaal frostbite 2.0(engine waar bf3 op draait) is nogal cpu intensief

zie ook de video
skip even door naar 3:15
[video=youtube;bEGDgzlc7mA]http://www.youtube.com/watch?v=bEGDgzlc7mA[/video]
13 seconden is al 1.7GB
FRAPS is an awesome program for recording gameplay footage for montages and other video projects, but at maximum quality it can produce some SERIOUSLY big files. Watch the video for some optimization tips, and even some tips for how to configure your machine if you want the best possible FRAPS performance!

verder moet ik ook bij zeggen dat een HD6870 Battlefield 3 niet op ultra 1080P aan kan
de HD6870 beschikt namelijk over 1GB VRAM en dat is te weinig voor dingen zoals HBAO/AA etc

Laatst bewerkt:
stratoer zegt op de vorige pagina dat BF3 met zijn i7 2600k een CPU verbruik heeft van max 30% en bij mij is het 75 - 80 %, dat is ruim een kwart meer dan de 50% waar jij het over hebt
met een CPU verbruik van 50% zou ik wel tevreden zijn
en zoals ik al zei, de lag is zeer minimaal ik kan gewoon vloeiend spelen en opnemen tegelijk
maar als ik met een bepaalde upgrade mijn CPU verbruik naar beneden kan brengen gaat mijn voorkeur daar naar uit ipv van 2 schijven (SSD of niet) in RAID 0 opstelling

en ik snap je punt heus wel, ik heb het filmpje net voor een deel gekeken en ik snap het ook wel
maar zoals je al zegt geeft het recorden in 1080 ontzettend grote files, maar dat is het probleem niet ik heb een 1TB schijf waar ik op record dus ruimte zat
ik heb een keer 1 stuk gerecord van 30 minuten of zo en dat was 85GB groot, dus als ik dan bijv twee SSD's in RAID 0 opstelling moet gaan aanschaffen dan word het wel een hele dure aangelegenheid
en dat vind ik het dus niet waard, dus als dat de conclusie is (van iedereen hier, ben nog benieuwd wat stratoer te vertellen heeft) dan moet ik misschien tot de conclusie komen dat recorden niet haalbaar is

maar de vraag die voor mij nog steeds niet beantwoord is...
1. komt het laggen door het hoge CPU verbruik of doordat fraps hele grote bestanden moet weg schrijven naar de HD
2. en als een CPU upgrade zou doen en het verbruik gaat naar beneden, stopt het laggen dan of zal dat nog steeds aanhouden door fraps?

jij bent duidelijk een aanhanger van punt 2, maar aangezien het er op lijkt dat andere mensen daar misschien anders over denken ben ik nog niet overtuigd
ik bedoel... ik weet het ook niet, daarom kom ik hier naar toe :) het is niet dat ik niks van je wil aannemen, maar ik wil het zelf ook beredeneren en snappen

1. komt het laggen door het hoge CPU verbruik of doordat fraps hele grote bestanden moet weg schrijven naar de HD
omdat fraps hele grote bestanden weg moet schrijven naar de HD die kunnen dit niet bij houden

2. en als een CPU upgrade zou doen en het verbruik gaat naar beneden, stopt het laggen dan of zal dat nog steeds aanhouden door fraps?
zal nog steeds gaan laggen als je naar het filmpje kijkt waar men een i7 2600K gebruikt en een HDD zie je nog steeds haperingen

maar goed, het gaat nog steeds voorbij aan mijn vraag
ik ben niet geïnteresseerd in betere graphics, ik ben tevreden met hoe het er nu uit ziet
de haperingen van het recorden zijn ZEER MINIMAAL, dus dat is ook niet zozeer het probleem
mijn vraag was en is, hoe krijg ik mijn CPU naar beneden? want hoe je het ook wend of keert, 90% voor BF3 en fraps is (te) veel
en dat data weg schrijven sneller gaat naar 2 schijven in RAID 0 of zelfs 2 SSD's snap ik wel, maar ik vind het niet relevant
het recorden is geen hoofdzaak, ik wil mijn CPU verbruik tijdens BF3 naar beneden hebben

Probeer eens Features uit te schakellen zoals Intel Speed Step <-- dit zorgt ervoor dat frequenties constant omlaag gaan als de pc idle is windows houd hier niet echt van en kan rare problemen doen geven
moet je uit doen via de bios

kijk ook even of het geheugen in X.M.P mode staat dit kan ook de frequentie doen verminderen als dit niet goed is ingesteld

verder check turbo boost ook even of dit aan staat in de bios
de processor zou namelijk op 3.4GHz moeten draaien zodra deze belast word

Laatst bewerkt:
@firestorm
bedankt dat je mee blijft denken! :)
dat XMP mode van het geheugen, staat dat ook in je BIOS?
ik heb trouwens wel de Intel rapid storage technology driver geïnstalleerd, want ik had ergens gelezen dat dat goed is voor je SSD
zou dat misschien nog voor conflicten kunnen zorgen?

@sander
volgens mij stond in dat eerste screenshot de 'load' ook al uitgeklapt, maar soms gaat de value helemaal terug naar 0%
maar ik heb nu een screenshot gemaakt waar de GPU volop bezig is ;)

GPU%20temp.jpg

@firestorm
XMP mode stond op disabled en heb ik op 'profile 1' gezet (enigste optie)

onder advanced memory memory settings
zie ik een optie:
performance enhance: turbo
maar aangezien het niet onder CPU staat zal dat wel niet die turbo boost zijn

en onder advanced CPU core features
staat eigenlijk alles op auto en 1 of 2 functies op enabled
er is maar 1 functie disabled en dat is: real time ratio changes in OS

verder is er ook n info pagine over je CPU en zie specs van alle 4 de cores (temp etc)
en daar staan bij alle 4 de cores 2 waarden m.b.t. tot de snelheid en dus ook de turbo waarde
dus dan ga ik er vanuit dat die turbo functie wel aan staat!?

edit: zojuist even getest, CPU gebruik nog steeds op 75 - 80 %

Laatst bewerkt:
Ik heb even Battlefield 3 geinstalleerd en getest, maar ik kom met mijn 2600k toch echt niet boven 30-35% uit.
Zou je anders even cpu-z kunnen downloaden en een print screen maken terwijl bf3 draait? Dan kunnen we kijken of je processor wel op de goede snelheid draait.

als BF3 niet draait

CPU-Z%20not%20running%20BF3.jpg

als BF3 wel draait

CPU-Z%202.jpg

ik zie verder geen verschil, dus heb ik wel van het juiste tabblad een screenshot gemaakt? :o

Laatst bewerkt:
Ziet er uit zo als het hoort. Ik heb geen idee waarom Battlefield 3 zoveel gebruikt.
Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is je besturingssysteem opnieuw te installeren, en kijken of hij, zonder allemaal andere programma's, nog steeds zoveel verbruikt.
Wat misschien ook nog een idee is is om Battlefield 3 te herinstalleren. Misschien is er iets mis gegaan bij de installatie waardoor bf3 zoveel gebruikt.

clean install heb ik nu ff niet zo'n zin in, tijdje geleden nog 20 keer gedaan of zo ;)
maar BF3 opnieuw installeren is een kleine moeite, dus dat gaan we ff proberen!

edit: zou je me misschien kunnen vertellen hoe je concludeerde dat onze processor's qua gaming vergelijkbaar zijn?
is dat te zien aan een bepaalde 'stat' of ergens te vinden? ben ik wel benieuwd naar namelijk :)
nu zat ik me helemaal blind te staren op die cpu benchmark namelijk, zo heb ik ook mijn huidige pc samengesteld...

Laatst bewerkt:
99% is niet goed ouwe. 80-90% is het meestal om het stabiel te laten draaien. Misschien je instellingen effe op low of medium zetten, kijk wat er gebeurd. Speel met de settings van je BF3 graphics.
(Je videokaart kan ook verborgen mankementen hebben, dan moet je effe testen door bovenstaand. Igg dan weet je tenminste iets)

Je kan altijd nog een tweede HD 6870 erin gooien. Goedkopere oplossing dan een nieuwe kaart aanschaffen. Wel moet je even kijken of je dat mag van je moederbord :)

Anders word het alternatief een single GPU 7950 Kaart. +/- 280 Euro
CPU is gewoon goed, kan ook zijn dat je CPU te warm word, andere processor koeler? (Zo te zien niet in je screenshot, maar misschien laat hij de pieken en dalen niet zien, zodat je soms lag hebt?)

Het mag en kan niet aan je CPU liggen, tevens ook niet aan je hardeschrijven, want je gaat het schrijven pas doen zodra je de recording opslaat en niet tijdens het spelen!

Check deze website om je CPU te testen (Of er eventueel iets mee aan de hand is) http://test.software.informer.com/download-test-for-defective-cpu/
Persoonlijk denk ik dat het je videokaart is.

Laatst bewerkt:
De architectuur van onze processoren is hetzelfde, waardoor de snelheid (Mhz) en het aantal cores het enige verschil maakt. Het zijn allebei quad cores, het enige verschil is dat mijn processor hyperthreading gebruikt, maar games maken daar geen gebruik van. Het aantal Mhz (beide 3400 zonder turboboost) is ook hetzelfde, dus zal er niet veel verschil in zitten als bf3 draait.

@stratoer
ok bedankt voor de uitleg, ik heb BF3 opnieuw geinstalleerd... geen verschil
kun je me misschien nog vertellen hoe jij je graphics hebt staan in BF3? en hoeveel % load je GPU core hebt tijdens het spelen
want we hebben ook dezelfde grafische chip
ik speelde met de video instelling op auto, maar dat kwam (geheel) overeen met de high settings

@sander
een vriend van me zei als je 2 video kaarten cross link (?) gebruikt, dan heb je ook 2 voedingen nodig... klopt dit?
de graphics verlagen naar medium of low deed verder ook niks, zoals je onder in de screenshots kunt zien
nou moet ik wel zeggen dat bij de low graphics het % van load af en toe wel iets daalde, maar toch nog steeds veel op 99%

graphics medium
CPU%20%2B%20GPU%20graphics%20medium.jpg

graphics low
CPU%20%2B%20GPU%20graphics%20low.jpg

graphics low
CPU%20%2B%20GPU%20%2B%20Core%20Temp%20graphics%20low.jpg

en of mijn CPU te heet word... tja zeg jij het maar... ik weet het niet

Laatst bewerkt:
Je cpu wordt bijlange niet te heet, die temps bij die belasting zijn in feite normaal.

ok dank u :)
toch hoop ik nog dit probleem te tackelen...

edit: kan het niet iets te maken hebben met je performance instellingen in windows?
ik heb dat bewust op high performance staan, maar wie weet...

Laatst bewerkt:
ik denk toch dat dit normaal is BF3 is een erg cpu intensief spel en een i7 2600k kun je imho niet echt naast een i5 2400 zetten
BF3 is vrijwel het enige spel dat goed overweg kan met 6 threads waardoor de workload wat verspreid word.
en dat zeker bij een i7 2600k waar de turbo een stukje hoger licht en verder heeft de i7 2600k 8 threads in totaal en de i5 2400 maar 4
ik denk dat daar het grote verschil in zit

maar dit zul je alleen bij games die Frostbite 2.0 engine gebruiken zien
games zoals crysis 3 etc gebruiken max 4 cores
en Call of duty max 1 a 2 cores

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan